ماه شکارچی (Hunter’s Moon)

 2016’s Hunter’s Moon via Kurt Zeppetello

ماه شکارچی یا ماه کامل در اواخر ماه اکتبر دومین ماه کاملی است که پس از اعتدال پاییزی نیمکره شمالی می‌بینید. دلیلی این نام‌گذاری این بوده است که ماه کامل شب‌ها را روشن می‌کرده که شکارچیان به کمک آن به شکار بروند و برای زمستان خود آماده بشوند.

24 اکتبر 2018، ماه کامل شکارچی را در نیمکره شمالی به ارمغان می آورد. برای این نیمکره، این ماه کامل به عنوان دومین ماه کامل پاییز (و یا دومین ماه کامل پس از اعتدال پاییزی) بشمار می‌آید. برای نیمکره جنوبی این ماه، دومین ماه کامل بهار است.

به تعبیر دیگر، ماه شکارچی، ماه کاملی است که بلافاصله پس از Harvest Moon (ماه برداشت)، که ماه کامل، نزدیک به اعتدال پاییز است.

اگر شما در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنید، ماه برداشت و ماه شکارچی کامل بعدی، به ترتیب در 21 ماه مارس و 19 آوریل 2019، خواهند بود.

در مجاورت هر ماه کامل، ماه در شرق در حوالی غروب آفتاب طلوع می‌کند، در طول شب و نیمه شب به بالاترین ارتفاع خود می‌رسد و در غرب حولی طلوع آفتاب غروب می‌کند. به طور متوسط، ماه هر روز حدود 50 دقیقه صعود می‌کند.

این زمان در مورد زمان‌های صعود ماه برداشت یا شکارچی مصداقی ندارد. در این ماه کامل‌های، زمان بین طلوع ماههای متوالی کمتر است (بیشتر شبیه به عرض 30 دقیقه در عرضهای میانه شمالی)

در همین حال، برای نیمکره جنوبی اکنون، زمان بین طلوع ماههای متوالی بیشتر از حد متوسط ​​است.

در ماه اکتبر 2018، ماه شکارچی  به طور خاص حداکثر 5 درجه (قطر 10 میلیمتر) به سمت جنوب از دایره‌البروج (صفحه مداری زمین) تغییر می‌کند. به همین دلیل ماه اکتبر، بعد از غروب خورشید در عرضهای شمال شرقی، پیش از غروب خورشید در عرض جغرافیای جنوبی طلوع می‌کند.


در پاییز، زاویه دایره‌البروجی – مسیر سالانه خورشید – زاویه‌ای باریک با افق را ایجاد می‌کند. تصویر از classicalastronomy.com.


زوایای باریک کلاسیک پاییز به این معنی است که ماه از یک شب به بعد به طور قابل ملاحظه‌ای به سمت شمال در افق می‌رسد. بنابراین دوره طولانی تاریکی بین غروب و طلوع خورشید وجود ندارد و در اطراف ماه کامل، بسیاری از مردم ماه را در  آسمان گرگ و میش بینند. تصویر از  classicalastronomy.com.

اگر این هفته هر روز هفته، از نیمکره شمالی یا جنوبی، ماه را مشاهده کنید، ماه را می‌بینید که در طول افق شرقی، طلوع  می‌کند.

آیا می‌خواهید بدانید که ماه در آسمان شما چه زمانی طلوع می‌کند؟ اینجا را کلیک کنید (https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp) و به یاد داشته باشید که فازهای ماه و طلوع و غروب ماه را بررسی کنید.

منبع: https://earthsky.org/tonight/full-hunters-moon-on-october-24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *