این سحابی سیاره‌ای دارای 2 ستاره فوق‌العاده نزدیک به قلبش است!!

سحابی سیاره‌ای به سیارات مربوط نیست. ستاره‌ای قدیمی نیست بلکه از لایه‌های بیرونی آن شکل می‌گیرد. در حال حاضر ستاره‌شناسان دو ستاره فوق العاده نزدیک را به قلب سحابی سیاره‌ای پیدا کرده‌اند. این جفت فقط در 3 ساعت مدار را می‌چرخند.

تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را از سحابی سیاره ای M3-1 گرفته است. ستاره مرکزی آن یک سیستم دوتایی است – 2 ستاره که در مرکز گرانش آن قرار دارند – بسیار نزدیک به یکدیگر و بسیار سریع حرکت می‌کنند. تصویر از دیوید جونز / دانیل لوپز (IAC) / RAS.

یک تیم بین‌المللی ستاره شناسان دو ستاره را در یک جفت دوتایی کشف کرده است که طی یک مدت بیش از سه ساعت در اطراف یکدیگر چرخیده و در سحابی سیاره‌ای M3-1 ساکن هستند. به طور قابل ملاحظه‌ای، ستاره‌ها می‌توانند یک انفجار نواختری را تجربه کنند (رویدادی کاملا غیرمنتظره براساس درک فعلی ما از تکامل ستاره دوتایی). تیم، به رهبری دیوید جونز از Instituto de Astrofísica د کانریاس و دانشگاه ایالت لا Laguna، یافته‌های خود را در اطلاعیه ماهانه انجمن سلطنتی نجوم بیان کردند.

سحابی سیاره ای، پوسته‌های درخشان گاز و گرد و غبار تشکیل شده از لایههای بیرونی ستارگان مانند خورشید ما است که در مراحل نهایی تکامل آنها پرتاب می‌شود. در بسیاری از موارد، تعامل با ستاره همراه همسایه نقش مهمی در برداشتن این ماده و تشکیل ساختارهای پیچیده دیده شده در سحابی‌های سیاره ای دارد.

سحابی سیاره ای M3-1 در صورت فلکی سگ بزرگ واقع شده است که در فاصله حدود 14000 سال نوری از زمین است. M3-1 یک نامزد قوی برای میزبانی یک ستاره مرکزی دوتایی بود، زیرا ساختار آن با جت‌های برجسته و فیبرها می‌باشد که مخصوص تعاملات ستاره دوتایی است.

تیم جونز با استفاده از تلسکوپ رصدخانه جنوب اروپا (ESO) در شیلی، طی یک دوره چند ساله به M3-1 نگاه کرد. در این فرآیند ستاره های دوتایی در مرکز سحابی کشف و مطالعه شدند. برنت میشالسکی، محقق در تلسکوپ بزرگ جنوب آفریقا و همکارانش، اظهار داشت:

ما می دانستیم که M3-1 باید یک ستاره دوتایی را میزبانی کند، بنابراین ما برای به دست آوردن مشاهدات مورد نیاز برای اثبات این موضوع و ارتباط خواص سحابی با تکامل ستاره یا ستاره هایی که آن را تشکیل می‌داد پرداختیم.

دو ستاره هم چنان نزدیک هستند که نمیتوانند از زمین تشخیص داده شوند، بنابراین حضور ستاره دوم از تغییرات روشنایی ترکیبی مشاهده شده آنها به دست می آید – بیشتر بدیهی است که با گرفتگی های دوره ای یک ستاره توسط دیگری که  در روشنایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان به وجود آن پی برد. هنری بوفین، محقق در رصدخانه جنوب اروپا در آلمان، گفت:

وقتی مشاهدات را شروع کردیم، بلافاصله مشخص شد که سیستم باینری است. ما دیدیم که ظاهرا ستاره تک در مرکز سحابی به سرعت در حال تغییر روشنایی بود، و ما می دانستیم که این باید به دلیل حضور ستاره همدم باشد.

این تیم کشف کرد که ستاره مرکزی سحابی سیاره ای M3-1 یکی از کوتاه مدارترین ستاره دوتایی است که تا به امروز شناخته شده است (فقط بیش از سه ساعت). مشاهدات ESO نیز نشان می دهد که دو ستاره – که احتمالا یک کوتوله سفید با همدم رده اصلی کم جرم – می‌باشند.

در نتیجه، این جفت احتمالا تحت تأثیر فوران نووا قرار می‌گیرد،که در نتیجه انتقال مواد از یک ستاره به دیگری است. هنگامی که این سیستم به یک جرم بحرانی می رسد، یک انفجار هسته‌ای خشونت آمیز رخ می دهد و سیستم به طور موقت روشنایی‌اش تا میلیون بار افزایش می یابد. Paulina Sowicka، Ph.D. دانش آموخته مرکز نجوم نیکولاس کوپرنیک در لهستان گفت:

پس از مشاهدات مختلف مشاهده در شیلی، ما اطلاعات کافی برای شروع اطلاعات در مورد دو ستاره – جرمها، درجه حرارت و شعاع آنها را داشتیم. یک شگفتی واقعی این بود که دو ستاره خیلی نزدیک و خیلی بزرگ بودند که تقریبا به یکدیگر متصل بودند. انفجار نوا در چند هزار سال اخیر ممکن است رخ دهد.

نظریه بیان می‌کند که ستاره های دوتایی پس از شکل گیری سحابی سیاره ای باید به خوبی از هم جدا شوند. پس از مدت زمان طولانی قبل از شروع دوباره تعامل و رویدادهایی مانند نوآوری ممکن می‌شود.

در سال 2007، ستاره شناسان یک انفجار نووا مختلف را، که در سال 2007 به نام نوا وول 2007 ( Nova Vul 2007) شناخته می‌شد، در داخل یک سحابی سیاره ای دیگر مشاهده کردند.

جونز اظهار داشت:

رویداد 2007 به طور خاص توضیح داد که با گذشت زمان، دو ستاره به اندازه کافی نزدیک به یک نوآ، مواد را در سحابی سیاره‌ای باید گسترش داده و از بین ببرند تا اینکه دیگر قابل مشاهده نباشد.

جونز گفت: رویداد جدید به این مساله افزوده می شود:

در ستاره مرکزی M3-1، ما یک نامزد دیگر برای یک فوران نووا مشابه در آینده نسبتا نزدیک پیدا کرده ایم.

این تیم اکنون امیدوار است که مطالعات بیشتری درباره سحابی و مانند آن را انجام دهد و به جوابهایی در مورد فرایندهای فیزیکی و ریشه های جدید و ابرنواخترها، برخی از پدیده های پر بیننده و خشونت آمیز جهان دست یابد.

منبع: https://earthsky.org/space/planetary-nebula-m3-1-ultra-close-binary-in-center