شکارچی سیاره‌‌های جدید ناسا، جستجوی خود را برای کشف جهان‌های بیگانه شروع می‌کند

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite) که به اختصار تس (TESS) نامیده می‌شود، جستجوی خود را برای کشف جهان‌های بیگانه شروع می‌کند. ماموریت تس شکار جهان‌های بیگانه نه چندان دور اطراف ستاره ما خورشید می‌باشد.

اعضای تیم مأموریت در بیانیه‌ای اعلام کردند که TESS اطلاعات اولیه را در ماه اوت ارسال می‌کند، مشاهدات جدید هر 13.5 روز پس از آن خواهد رسید.

پل هرتز، مدیر بخش استروفیزیک ناسا، در این بیانیه گفته است: “من هیجان زده هستم که شکارچی سیاره ما آماده است تا از محیط حیاط خلوت منظومه شمسی ما برای پیدا کردن دنیای جدید استفاده کند.” “احتمالا سیارات بیشتر در ستارگان جهان ما وجود دارد، من به دنبال دنیای عجیب و غریبی هستم که باید کشف کنیم”.

TESS در روز 18 آوریل به مدار زمین منتقل شد و پس از آن یک دوره آزمایشی برای اطمینان از آماده بودن دستگاه برگزار شد. اولین عکس تس، یک تصویر آزمایشی بود که در ماه مه آن را ارسال کرد. این تصویر 200،000 ستاره تکی را نشان می‌داد، که بیشتر آنها حداقل با یک سیاره همراه بودند.

” تس” ماموریت تلسکوپ “کپلر” که در سال 2009 به فضا پرتاب شد را ادامه خواهد داد. “کپلر” طی ماموریت 9 ساله خود، دو هزار و 600 سیاره در خارج از منظومه شمسی را که دور ستاره هایی با فاصله 3 هزار سال نوری از این سیارات می‌چرخند، اکتشاف کرد. همانند کپلر، TESS به دنبال کاهش شدید درخشندگی ستاره‌های تکی ناشی از عبور سیاره می‌باشد.

TESS بر روی 200،000 ستاره درخشان در آسمان تمرکز خواهد کرد. تیمی که TESS را طراحی کرده‌اند محاسبه کرده است که این ابزار باید حدود 1600 سیاره فراخورشیدی جدید که برخی از آنها هم اندازه زمین خواهند بود، مورد بررسی قرار دهد.

محققان امیدوارند با استفاده از”طیف سنجی” که مطالعه “جذب” و ” انتشار” نور است، بتوانند “جرم” ، ” چگالی” و” ترکیب جوی” سیارات را دریابند.