مریخ را میتوانید بهتر از سال 2003 ببینید!!

همانطور که می دانید در حال حاضر مریخ به بزرگترین و درخشان ترین حالت خود رسیده است؟ در اینجا توصیه های متخصصان برای موقعیت زمانی، مکانی، و چگونگی نگاه کردن به آن ذکر شده است.

تصویر مریخ و والس مارینریس، تصویر از مدارگرد وایکینگ ناسا

ناسا / JPL

ما 15 سال را پشت سر گذاشتیم و اکنون وقت آن است که به مقابله مریخ و برگردیم. مریخ در 27 ژوئیه به مقابله و اوج حضیض خورشیدی نزدیک می شود (نزدیکترین حالت هم به خورشید و هم زمین در آن واحد). این رویداد از ماه اوت سال 2003 اتفاق نیفتاده است، این بدان معنی است که مریخ در آسمان شب بزرگتر و پررنگ تر از آن است که بیش از یک دهه پیش بوده است. آیا شما مشتاق هستید که بیابان ها و قطب های آن را با یک تلسکوپ مشاهده کنید؟ شاید حتی یک طوفان گرد و غباری را ردیابی کنید یا بین ابرهای پر از المپوس بزرگ سیر کنید؟

برای مشاهده این سیاره در بهترین حالت، نیاز به صبر کافی دارید. در فاصله زمانی تقریبا دو ساله، زمین با مریخ در مدارهای مربوطه به هم میپیوندد. اما سیاره سرخ دارای مدار غول پیکرتری نسبت به اکثر سیاره ها دارد و بیشتر همسویی ها با زمین هنگامی رخ می دهند که مریخ نسبتا دور از خورشید باشد.

ولی امسال نه! مریخ فقط چند هفته قبل از سپتامبر (16 سپتامبر) به مقابله می رسد (27 ژوئیه). بنابراین در نزدیکترین حالت، مریخ 0.38 واحد نجومی (38.5 میلیون مایل یا 57.6 میلیون کیلومتر) دور از زمین قرار خواهد داشت که به اندازه کافی برای مشاهدات تلسکوپی نزدیک می باشد.

چه هنگام به مریخ نگاه کنید

در شب مقابله، با شرکت  کوژماه کاهنده (7 روز سوم ماه) سیاره سرخ با قدر 2.8-، که برابر با  مشتری در اوج روشنایی است، خواهد درخشید. این نور برای یک سیاره کوچک که تنها دو برابر قطر ماه ماست، بسیار زیاد است.

مریخ در تاریخ 23-28 جولای 2018

در اواخر شب، پیدا کردن مریخ در آسمان جنوب شرقی آسان خواهد بود. در شب 27 ام، ماه کامل خواهد شد.

Sky & Telescope / Gregg Dinderman

در عین حال، دیسک سیاره به 24.3 “خواهد رسید. این فقط 0.8 “کوچکتر از زمان مقابله 2003 می باشد، زمانی که مریخ به نزدیکترین حالت خود به زمین در 59635 سال رسیده بود. از آنجایی که مریخ تا سپتامبر به حضیض خورشیدی نمی رسد، نزدیکترین حالت آن به زمین اندکی به تعویق افتاده است، که در 31 ژوئیه رخ می دهد. پس از آن تاریخ، دو سیاره شروع به فاصله گرفتن از هم می کنند.

ماه ژوئن با پیدایش مریخ به اندازه 15.5 “و قدر و درخشش برابر 1.2-، تقریبا برابر با سیریوس (شباهنگ) شروع شد. تا اول ژوئیه، مریخ به اندازه 21.1 ” و در پایان ماه به بزرگترین اندازه خود می رسد.

بازتاب مریخ

مریخ و انعکاس آن در یک شب.

باب کینگ

منبع:

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/observing-news/see-mars-at-its-best-since-2003/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *