سالروز انتخاب مک آلیف به عنوان نخستین معلم زن راه یافته به فضا

در 19 ژوئیه 1985 یک معلم دبیرستانی به نام کریستا مک آلیف به عنوان نخستین غیرنظامی آمریکایی برای پرواز به فضا انتخاب شد و عنوان اولین معلم راه یافته به فضا را به خودش اختصاص داد. 

  28 ژانویه 1986 ، فضاپیمای شاتل “چلنجر” با هفت فضانورد به نام های «فرانسیس اسکوبی»، «مایکل اسمیت»، «رونالد مک نیر»، «الیسن اونیزوکا»، «گرگ جارویس»، «کریستا مک آلیف» و «جودیت رسنیک» سکوی پرتاب را در مرکز کیهانی “کندی” ترک گفت. قرار بود مک آلیف، معلم علوم تجربی یکی از دبیرستان های آمریکا، طی این سفر به تشریح ویژگی های سفر کیهانی برای دانش آموزان بپردازد. 73 ثانیه پس از پرتاب، فضاپیمای چلنجر بر روی اقیانوس منفجر شد و تمامی سرنشینان آن در دم جان باختند. پس از این فاجعه، تمامی مأموریت های سرنشین دار آمریکا لغو و تحقیقات وسیعی پیرامون علل انفجار آغاز شد. این حادثه تأثیر بسیار نامطلوبی بر سازمان فضایی آمریکا و فعالیت های آن داشت و تقریباّ دو سال پروازهای سرنشین دار آمریکا را به تعطیلی کشاند.

  براساس طرح پیش بینی شده، قرار بود در ژانویه 1986 نخستین «معلم فضانورد» راهی مدار زمین شود و در آنجا به تدریس بپردازد. حدود شش ماه قبل، از بین حدود 11 هزار داوطلب، دو زن به عنوان نامزد سفر به فضا انتخاب شدند و آموزش خود را آغاز کردند.

   کریستا مک آلیف اگر می توانست به فضا سفر کند، نخستین معلم فضانورد بود، اما متأسفانه نام او در کنار شش سرنشین دیگر چلنجر به عنوان قربانیان انفجار این فضاپیما به ثبت رسید.

   مک آلیف در 2 سپتامبر 1948 در شهر بوستون از ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. فارغ التحصیل رشته تربیت معلم از کالج ایالتی فرامینگهام در ماساچوست بود. در 1978 کارشناسی تربیت معلم گرفت. در زمانی که برای طرح معلم فضانورد انتخاب شد، در دبیرستان کنکورد در شهر نیو همپشایر آمریکا تاریخ و زیست شناسی تدریس می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *