مشتری دارای 10 قمر دیگر عجیب غریب می‌باشد که ما از وجود آنها اطلاعی نداشتیم!!

این سیاره در حال حاضر 79 قمر شناخته شده دارد. مشتری بیش از 4 میلیارد سال پیش تشکیل شده است. ستاره‌شناسان 10 قمر کوچک که در حال چرخش به دور مشتری هستند را کشف کردند، که در مجموع تعداد قمرهای مشتری به 79 رسید که تاکنون جزو بیشترین قمرهای شناخته شده در اطراف یک سیاره می‌باشند. یکی از این قمرهای یافته شده، قمری عجیب و غریب است که در جهت مخالف همسایگان خود حرکت می‌کند.

در کل، قمرها به روشن شدن تاریخ اولیه منظومه شمسی کمک می‌کنند. وجود زیاد قمرهای کوچک نشان می‌دهد که آنها از برخوردهای کیهانی پس از تشکیل مشتری، بیش از 4 میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند.

اسکات شپارد، یکی از ستاره‌شناسان در موسسه تحقیقاتی کارنگی در واشنگتن دی‌سی، می‌گوید: “آنها همزمان با سیاره شکل نگرفته‌اند، اما احتمالا توسط این سیاره در طی یا بعد از دوره تشکیل سیاره گرفتار آن شده‌اند.” او و همکارانش این کشف را در 17 ژوئیه اعلام کردند.

تیم شپارد به طور معمول اجرام منظومه شمسی بسیار دور، فراتر از پلوتو را شکار می‌کنند، و گاهی اوقات در طول این جستجوها قمرهای سیارات را نیز می‌بینند. در سال گذشته، این گروه دو قمر دیگر را گزارش کردند. در این مورد، دانشمندان به دنبال یک سیاره عظیم غیرقابل مشاهده و مشهور به نام سیاره نهم بودند. مشتری در همان قسمت از آسمان بود، طوری که آنها همچنین قادر به شکار قمرها بودند.

محققان، بدنه جدید سیستم‌های خورشیدی را کشف و مدارهای آن را محاسبه می‌کنند، از همان قسمت در طول هفته‌ها یا ماه‌ها عکاسی می‌کنند، آنها سپس اشیایی را که موقعیت بین دو تصویر را نسبت به ستارگان پس زمینه تغییر می‌دهند را جستجو می‌کنند. این تیم ابتدا قمرهای جدید مشتری را با استفاده از تلسکوپ بلانکو 4 متری در
رصدخانه اینترـ آمریکن سرو تولولو در کشور شیلی را انتخاب کرده و با مشاهدات بیشتری در تلسکوپ‌های دیگر آن‌ها را دنبال کردند.

محققان، عضو جدید سیستم‌های خورشیدی را کشف و مدارهای آن را محاسبه می‌کنند، از همان قسمت در طول هفته‌ها یا ماه‌ها عکاسی می‌کنند، آنها سپس اشیایی را که موقعیت بین دو تصویر را نسبت به ستارگان پس زمینه تغییر می‌دهند را جستجو می‌کنند. این تیم ابتدا قمرهای جدید مشتری را با استفاده از تلسکوپ بلانکو 4 متری در
رصدخانه اینترـ آمریکن سرو تولولو در کشور شیلی را انتخاب کرده و با مشاهدات بیشتری در تلسکوپ‌های دیگر آن‌ها را دنبال کردند.

بقایای فضایی

این تصاویر حرکت قمرهای مشتری به نام Valetudo (برچسب زرد) را نسبت به ستاره‌های پس زمینه نشان می‌دهد اعتبار: ناسا

تمام قمر‌های تازه پیدا کشف شده کوچک می‌باشند (بین حدود 1 و 3 کیلومتر). هفت عدد از آنها در مدارهای دورافتاده بیش از 20 میلیون کیلومتر دور از مشتری و در جهت مخالف چرخش سیاره قرار دارند که آنها را در رده شناخته شده قمرهای مخالف‌گرد قرار می‌دهد.

ماه هشتم، از آنجا که در کنار قمر مجاور قرار دارد، در همان منطقه از فضا، اما در جهت مخالف (یعنی در همان جهت چرخش مشتری) حرکت می‌کند. مدار آن نیز با توجه به قمرهای مخالف‌گرد کج شده است. این بدان معنی است که می‌تواند به راحتی به قمرهای موافق‌گرد تبدیل شود. شپارد می‌گوید ممکن است در گذشته از برخورد کیهانی بزرگی ایجاد شده باشد.

قمرهای مشتری به خاطر ارتباط مشتری در اسطوره‌ها با خدای خدایان زئوس شناخته می‌شوند. شپارد نام Valdalo Oddball را برای آنها پیشنهاد کرده است، که نام یکی از فرزندان مشتری، الهه رومی بهداشت و سلامت می‌باشد.

قمر نهم و دهم که تازه کشف شده‌اند، در مدار نزدیک به مشتری، در همان جهت سیاره حرکت می‌کنند.

اگر تمام این قمرهای کوچک در همان زمانی که مشتری شکل می‌گرفت، تشکیل شده باشند، احتمالا توسط گاز و گرد و غبار که هنوز هم در اطراف سیاره تازه متولد شده بوده، به دام افتاده‌اند. وجود آنها نشان می‌دهد که آنها باقی‌مانده برخوردهای سنگ‌های فضایی مدار مشتری هستند.

اگر ستاره‌شناسان بتوانند روی تاریخ این برخوردها کار کنند، همچنین اندازه قمرهای جذب شده به مدار مشتری را تعیین کنند. داگلاس همیلتون، منجم کشوری در دانشگاه مریلند در دانشکده پارک، می‌گوید: “این یک سوال بزرگ است و این چیزی است که باعث می‌شود این ده ماه جدید جالب باشند.” چگونه می‌توانیم همه این‌ها را به نحوه تشکیل سیارات ارتباط دهیم؟ ”

شپارد می‌گوید هنوز هم ممکن است قمرهای بیشتری از مشتری برای کشف وجود داشته باشد  که شناخته نشده است، زیرا زمانی که دانشمندان به دنبال آن بودند در درخشش خورشید پنهان می‌شدند. زحل، رقیب مشتری برای تعدد ماه، دارای 62 قمر شناخته شده است.

منبع:

https://www.nature.com/articles/d41586-018-05725-6?utm_source=twt_nnc&utm_medium=social&utm_campaign=naturenews&sf193820269=1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *