قمرها و شفق مشتری

ژوپیتر یا مشتری شفق‌های زیبایی را نشان می‌دهد، زمانی که باران ذرات در امتداد خطوط میدان مغناطیسی ایجاد شده و با اتمسفر فوقانی سیاره ارتباط برقرار می‌کنند. اما برخلاف نورهای شفق شمالی بر روی زمین، نزدیکترین و بزرگترین قمرهای مشتری بوسیله ذرات خود؛ شفق‌ سیاره غول‌پیکر را شارژ می‌کنند و باعث ایجاد نقاط دائمی نور در امتداد مدارهای قمرهای مشتری می‌شوند.

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل، “ردپاهایی” (نقاط روشن) را در شفق مشتری نشان می‌دهد که توسط Io، Europa، و Ganymede ایجاد شده است. رد پای IO در سمت چپ، Ganymede در زیر و به سمت راست مرکز، و اروپا در سمت راست  Ganymede است. مشاهدات با وضوح بالاتر Juno ساختار شگفت‌آور این نقاط را نشان می‌دهد.

در حال حاضر، دانشمندان با بررسی مشاهدات جدید این نقاط شفق قطبی از فضاپیمای ناسا در ژنو متوجه شده‌اند که این اطلاعات به همین اندازه ساده نیستند. در حالی که مشاهدات با وضوح پایین‌تر نشان داده‌اند که ماه کوه آتشفشانی، نقطه درخشانی را در حوضه ی مشتری ایجاد می‌کند، مشاهدات با وضوح بالاتر Juno نشان می‌دهد که این نقطه در واقع دارای دو دم است که در حدود 100 درجه در اطراف سیاره دنبال می‌شود که شبیه بال‌های سنجاقک می‌باشد.

الساندرو مورا (موسسه ملی استرو فیزیک، ایتالیا) و همکارانش این نتایج را در 6 ژوئیه علم منتشر کردند.

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-uranus-jupiters-moons-eta-carinae/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *