اتاکارینا، یک سوپراستار و تفنگ اشعه کیهانی

Eta Carinae: Superstar و Cosmic Ray Gun
Eta Carinae یکی از مشهورترین سیستمهای ستاره‌ای شناخته شده است: یک جفت ستاره با 90 و 30 برابر جرم خورشید که هر 5/5 سال یکبار در اطراف یکدیگر می‌چرخند. هنگامی که آنها در مدارهای بیضی شکل خود به هم نزدیک می‌شوند – تنها 140 میلیون مایل فاصله دارند، که تقریبا همان فاصله متوسط ​​بین خورشید و مریخ است – آنها با بادهای قدرتمند ستارگان مواجه می‌شوند. در 2 ژوئن، دومین مجله  Nature Astronomy، کنجی هاموگوچی (دانشگاه مریلند) و همکارانش گزارش می‌دهند که این بادهای ستاره‌ای برخوردی به عنوان یک اسلحه پرتوهای کیهانی عمل می‌کنند که از ذرات پرانرژی در سراسر کهکشان استفاده می‌کنند.

اندازه‌گیری‌های رصدخانه اشعه ایکس چاندرا نشان داده است که بادهای ستاره‌ای برخوردی پرتوهای اشعه ماوراء بنفش کم‌انرژی تولید می‌کنند اما به طور 100٪ ای روشن نیست که اشعه‌های X آن از کجا می‌آیند. رصدخانه فرمی همچنین اشعه گامای انرژی بالا از این سیستم نشان می‌دهد.

Eta Carinae در این تصویر از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا می‌درخشد. رنگها انرژی‌های متفاوت را نشان می‌دهند. قرمز طول 300 تا 1000 الکترون ولت (eV)، سبز محدوده 1000 تا 3000 eV و آبی 3000 تا 10،000 eV را پوشش می‌دهد. برای مقایسه، انرژی نور قابل مشاهده حدود 2 تا 3 EV است. مشاهدات NuSTAR (خطوط سبز) یک منبع از اشعه ایکس را نشان می‌دهد که انرژی آن سه برابر بیشتر از چاندرا است.
ناسا / CXC و ناسا / JPL-Caltech

در حال حاضر، NuSTAR تصاویر خود را با اشعه ایکس با انرژی بالا به آن اضافه کرده است، و اتصال موردنیاز بین اندازه‌گیری‌های شدید انرژی کم و اندازه‌گیری‌های انرژی بالا را فراهم می‌کند. مشاهدات به طور قطعی نشان می‌دهد که بادهای ستاره‌ای در حال برخورد به عنوان یک شتاب‌دهنده ذرات کیهانی عمل می‌کنند که ذرات نسبی‌گرا را تولید می‌کنند که وقتی که آزاد می‌شوند، از طریق کهکشان و در نهایت به سمت زمین حرکت می‌کنند.

نگاهی عمیق به Eta Carinae و درک ما از این سیستم در حال تکامل را می‌توانید در Sky & Telescope  اکتبر 2016 ببینید (https://www.shopatsky.com/sky-and-telescope-october-2016-digital-issue).

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-uranus-jupiters-moons-eta-carinae/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *