شاخ‌های”دنباله‌دار شیطان” آتشفشانی پس از فوران مجدد جوانه می‌زند!!

 

 

در زمان فوران دنباله‌دار آتشفشانی پرجرم 12P/Pons-Brooks شاخ‌های غول‌پیکری رشد می‌کند، برای سومین بار در پنج ماه گذشته در حالی فوران کرد که به حرکت به سمت خورشید ادامه می‌دهد.

 

شاخهای متمایز دنباله‌دار “شیطان” اولین بار پس از یک فوران بزرگ در 20 ژوئیه مشاهده شد. (اعتبار تصویر: دنباله دار دنباله دار/ریچارد مایلز)

 

“دنباله‌دار شیطان” آتشفشانی که به سمت زمین می‌آید، دوباره در هالووین فوران کرد و باعث شد “شاخ های” متمایزش دوباره رشد کند. طغیان اخیر که دومین طغیان در عرض یک ماه و سومین طغیان از جولای بود، یادآور این است که این دنباله‌دار در ادامه سفر خود به سمت قلب منظومه شمسی از نظر آتشفشانی فعال‌تر می‌شود.

 

این دنباله‌دار که 12P/Pons-Brooks (12P) نام دارد، یک دنباله‌دار آتشفشانی سرد است. مانند دیگر دنباله‌دارها، 12P دارای یک هسته جامد است – یک پوسته سخت و یخی پر از یخ، گاز و غبار – که توسط یک ابر یا کما ساخته شده از موادی احاطه شده است که از درون دنباله‌دار نشت می‌کنند.

 

اما بر خلاف دنباله‌دارهای غیرآتشفشانی، تابش خورشید می‌تواند فضای داخلی 12P را فوق‌گرم کند و باعث افزایش فشار تا زمانی شود که آنقدر شدید شود که پوسته هسته را از داخل می‌شکند و مواد یخی آن را به فضا می‌پاشد. این فوران‌ها باعث می‌شود که کمای دنباله‌دار گسترش یابد و روشن شود زیرا نور خورشید بیشتری را به سمت زمین منعکس می‌کند.

 

هنگامی که دنباله‌دار فوران می‌کند، کمای آن “شاخهای شیطان” نمادین را تشکیل می‌دهد که به این دلیل رخ می‌دهند که هسته بزرگ 12P، که حدود 10.5 مایل (17 کیلومتر) عرض دارد، دارای یک “بریدگی” غیرمعمول در سطح خود است که مانع از خروج کرایوماگما به فضا می‌شود و باعث می‌شود کمای منبسط شده آن با شکلی نامنظم رشد کند.

 

در 20 ژوئیه، اخترشناسان برای اولین بار در 69 سال، زمانی که کمای بدشکل آن به بیش از 7000 برابر بزرگتر از هسته اش بزرگتر شد، 12P را در بالای خود مشاهده کردند. سپس، در 5 اکتبر، کارشناسان شاهد انفجار دوباره دنباله‌دار با شدت بیشتر بودند.

 

و هفته گذشته، در 31 اکتبر، ستاره‌شناس آماتور، الیوت هرمان، طغیان دیگری را مشاهده کرد، زیرا 12P تقریباً 100 برابر بیشتر از حد معمول روشن شد.

 

هرمان به Spaceweather.com گفت: «در روز هالووین، شیطان دوباره با طغیان بزرگی منفجر شد که تا روز بعد ادامه یافت. او افزود که مشاهدات بعدی نشان داد که کما به طور قابل توجهی گسترش یافته و شاخ‌هایش دوباره رشد کرده است، اگرچه آنها به اندازه فوران‌های قبلی متمایز نبودند.

 

شاخ‌های این دنباله‌دار در 5 نوامبر حدود پنج روز پس از فوران اخیر آن. شاخ ها این بار در مقایسه با فوران‌های قبلی متمایز نبودند. (اعتبار تصویر: الیوت هرمان)

 

نزدیک شدن به زمین

12P مداری بیضوی دارد، به این معنی که قبل از پرتاب شدن به منظومه شمسی بیرونی به خورشید نزدیک می‌ شود، جایی حرکت می‌کند که به آرامی پیش از اینکه در نهایت به سمت منظومه شمسی داخلی سقوط کند، این مسیر بسیار شبیه به مدار دنباله‌دار سبز نیشیمورا است که در ماه سپتامبر مانور مشابهی را به دور خورشید انجام داد.

 

حدود 71 سال طول می‌کشد تا 12P یک سفر کامل به دور خورشید انجام دهد که بیشتر آن در منظومه شمسی بیرونی پنهان می‌شود. در نتیجه، ستاره‌شناسان تنها زمانی می‌توانند به وضوح دنباله‌دار را ببینند که شروع به نزدیک شدن به خورشید می‌کند، چیزی که اکنون در حال وقوع است.

 

12P مداری بیضوی دارد که سال آینده دنباله‌دار را به دور خورشید می‌اندازد. (اعتبار تصویر: SpaceReference.org)

 

12P در 24 آوریل 2024 به نزدیکترین نقطه خود به خورشید یا حضیض خواهد رسید، زمانی که به حداقل فاصله 72.5 میلیون مایلی (116.7 میلیون کیلومتری) خواهد رسید که از زمین به خورشید نزدیکتر است اما از زهره دورتر است. با توجه به TheSkyLive.com.

 

پس از حرکت به دور خورشید، این دنباله‌دار در 2 ژوئن سال آینده به نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین خواهد رسید، زمانی که از فاصله 144.1 میلیون مایلی (231.9 میلیون کیلومتری) – یا حدود 1.5 برابر دورتر از خورشید از زمین – عبور خواهد کرد.. طبق گفته TheSkyLive.com، تا سال 2094 در آنجا باقی خواهد ماند.

 

دنباله‌دارها با نزدیک‌تر شدن به خورشید در آسمان شب درخشان‌تر به نظر می‌رسند، زیرا کماهایشان نور خورشید را بیشتر منعکس می‌کند. این بدان معناست که احتمال قابل قبولی وجود دارد که با چشم غیر مسلح در اواخر ماه می یا اوایل ژوئن هنگام پرواز در کنار زمین قابل مشاهده باشد.

 

همانطور که 12P به خورشید نزدیکتر می شود، ممکن است به طور مرتب شاخ‌های شیطانی خود را نشان دهد زیرا تابش خورشیدی بیشتری را جذب می‌کند که مواد یخی آن را گرم می‌کند و احتمال فوران را بیشتر می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Volcanic ‘devil comet’ resprouts its horns after erupting again

By Harry Baker

https://www.space.com/devil-comet-grows-horns-after-volcanic-eruption

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *