دنباله‌دار لمون را در درخشان‌ترین حالت خود در این هفته ببینید!!

 

 

این دنباله‌دار طی چند روز آینده از نزدیکی زمین عبور می‌کند و به راحتی با دوربین دوچشمی قابل مشاهده است. در اینجا نحوه پیدا کردن ذکر شده است.

 

دوربین دوچشمی یا هر تلسکوپ کوچک دنباله‌دار لمون را در آسمان نشان می‌دهد. اعتبار: عکس از کیم گروسمن/عکس NPS

 

امسال برای رصد دنباله‌دارها سال بسیار خوبی بود و هنوز تمام نشده است. دنباله‌دار C/2023 H2 (لمون) در پایان این هفته از نزدیکی زمین می‌گذرد و به یک هدف دوچشمی یا تلسکوپ کوچک تبدیل شده است که می‌توانید تقریباً در تمام طول شب از رصد آن لذت ببرید.

 

دنباله‌دار لمون که در آوریل امسال کشف شد، در 29 اکتبر در فاصله تقریباً 0.9 واحد نجومی، درست در داخل مدار زمین، از حضیض، نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در مدارش گذشت. (یک واحد نجومی یا AU میانگین فاصله بین زمین و خورشید است.) اکنون در راه بازگشت به منظومه شمسی بیرونی، در روز جمعه 10 نوامبر از نزدیکترین فاصله از زمین عبور می‌کند (0.19 واحد نجومی از سیاره ما، یا نزدیک به 18 میلیون مایل (29 میلیون کیلومتر) دورتر).

 

نگران نباشید این فاصله 75 برابر دورتر از ماه است. با این حال، برای یک دنباله‌دار بسیار نزدیک است و لمون تا چند روز آینده قبل از محو شدن سریع، درخشان‌ترین ظاهر را خواهد شد.

 

این دنباله‌دار آخرین بار با قدر 6 ثبت شد، به اندازه‌ای درخشان بود که بتوان به راحتی با دوربین دوچشمی (هر چه بزرگتر بهتر) یا یک تلسکوپ کوچک دید. احتمالاً تا آخر هفته به همین روشنی باقی خواهد ماند و شاید حتی به قدر 5 برسد و آن را به هدفی آماده برای رصدگران نیمکره شمالی و عکاسان نجومی تبدیل کند. لمون در حال حاضر در نیمکره جنوبی قابل مشاهده نیست. به زودی خواهد بود، هر چند که محو خواهد شد.

 

چگونه دنباله‌دار لمون را ببینیم

دنباله‌دار لمون اکنون برای چندین ساعت پس از غروب خورشید قابل مشاهده است، بنابراین نیازی نیست که مانند سایر دنباله‌دارهای درخشان اخیر برای تماشای آن در گرگ و میش عجله کنید. این دنباله‌دار بلافاصله پس از غروب خورشید قابل مشاهده است و برای چندین ساعت در آسمان باقی می‌ماند و حدود ساعت 22:30 زمان محلی غروب می‌کند. مانند همه مشاهدات نجومی، شما باید زودتر رصدش کنید، زیرا هر چه به افق نزدیکتر می‌شود، با نگاه کردن به جو زمین (که در نزدیکی نیز متلاطم‌تر است، تصویر آن خوب دیده نمی‌شود).

 

و شاید بهترین بخش؟ ماه در حال حاضر در آسمان غروب قابل مشاهده نیست، به این معنی که آسمان تاریکتر است و دنباله‌دار راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. با این حال، برای دید بهتر، باید به تاریک‌ترین مکان ممکن برسید، اگرچه حتی شکارچیان دنباله‌دار حومه شهر نیز می‌توانند این مکان را انتخاب کنند.

 

برای یافتن دنباله‌دار لمون، پس از غروب خورشید به غرب نگاه کنید. به طور خاص، به دنبال سه ستاره درخشان باشید که یک مثلث بزرگ را تشکیل می‌دهند – این مثلث تابستانی است که در تابستان بالای سر قرار می‌گیرد و اکنون در غرب پایین‌تر می رود زیرا پاییز به آرامی تبدیل به زمستان می‌شود. درخشان‌ترین ستاره در این مثلث در حال حاضر پایین‌ترین ستاره در آسمان است – وگا در صورت فلکی لیرا. تا 10 نوامبر، دنباله‌دار لمون در حال حرکت از میان هرکول است که درست در زیر لیرا در آسمان هنگام غروب قرار دارد. پس از آن، لمون از عقاب به سمت جنوب شرقی حرکت می‌کند و در روز دوازدهم از ستاره درخشان الطایر عبور می‌کند.

 

از آنجایی که لمون بسیار نزدیک به زمین است، به سرعت در آسمان حرکت می‌کند و تقریباً ¼ درجه در ساعت را پوشش‌می دهد! دنباله‌دار در شب در حال حرکت به سمت جنوب شرقی، یا به سمت چپ و کمی به سمت بالا در شب است (همانطور که از زمین، نه کره آسمانی، بیشتر در یک ثانیه مشاهده می شود). نمودار زیر موقعیت لمون را برای چند شب آینده در ساعت 7 بعد از ظهر EST،نشان می‌دهد. بنابراین ممکن است لازم باشد بسته به زمانی که به دنبال آن هستید، تغییرات جزئی انجام دهید. توجه داشته باشید که این نمودار آسمان را در مختصات “آسمانی” با شمال بالا و شرق به چپ نشان می‌دهد. نمای زمین کمی متفاوت است (در نمودار دوم زیر نشان داده شده است). اگر از تلسکوپ استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که اپتیک شما ممکن است تصویری را که می‌بینید در مقایسه با تصویر زیر بچرخاند.

 

مسیر دنباله‌دار لمون از 8 تا 13 نوامبر 2023

این نمودار مسیر دنباله‌دار لمون را از 8 تا 13 نوامبر در آسمان نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که این در مختصات آسمانی، با شمال بالا و شرق به سمت چپ است. بسته به اپتیک شما، نمای شما ممکن است بچرخد. هر نقطه موقعیت دنباله‌دار را در ساعت 7 بعد از ظهر EST در تاریخ ذکر شده نشان می‌دهد. اعتبار: آلیسون کلزمن (از طریق TheSkyX)

 

در روز دهم، ساده‌ترین راه برای یافتن لمون این است که ابتدا مکان وگا و الطایر را پیدا کنید و بین آنها خط بکشید. لمون درست زیر نقطه میانی آن خط قرار خواهد گرفت (دوباره در ساعت 7 بعد از ظهر به وقت شرقی). نمودار زیر موقعیت ستارگان و دنباله‌دار لمون را در ساعت 6 بعد از ظهر EST به وقت محلی نشان می‌دهد. از غرب میانه که ساعت 7 بعد از ظهر است. (بنابراین موقعیت با نمودار آسمانی بالا مطابقت دارد). ستاره‌ها حدود ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی در این موقعیت قرار خواهند گرفت. (از هر مکانی، اگرچه لمون ممکن است کمی سمت راست یا چپ این موقعیت باشد، بسته به مکان و منطقه زمانی شما).

 

این نمودار موقعیت ستارگان و دنباله‌دار لمون را در غرب در 10 نوامبر 2023 در ساعت 6 بعد از ظهر زمان محلی نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که دنباله‌دار ممکن است در موقعیت کمی متفاوت باشد، بسته به منطقه زمانی شما، زیرا به سرعت در آسمان حرکت می‌کند. اعتبار: آلیسون کلزمن (از طریق TheSkyX)

 

دنباله‌دار لمون چگونه خواهد بود؟

از نظر چشم، دنباله‌دارها معمولاً مانند توپهای کوچک و سفید به نظر می‌رسند. این “توپ” کمای دنباله‌دار است، ابری از غبار و گاز که هسته سنگی-یخی را احاطه کرده است. هنگامی که دنباله‌دار در منظومه شمسی داخلی قرار دارد، دمای نسبتاً ملایم باعث می‌شود یخهای روی سطح یا درست زیر آن تصعید شوند یا مستقیماً از جامد به گاز تبدیل شوند که باعث ایجاد کما و همچنین دم می‌شود.

 

برای دنباله‌دارهای با قدر لمون، یک دم ممکن است از اپتیک شما بسیار کم رنگ با چشم قابل مشاهده باشد و باید به راحتی در عکس‌های نجومی ظاهر شود. همچنین در عکس‌های نجومی، درخشش سبز معمولی دنباله‌دار است که از کربن دو اتمی موجود در هسته می‌آید.

 

اگر می‌توانید، این هفته یا آخر هفته برای مشاهده دنباله‌دار بیرون بروید. لمون نه تنها پس از گذشتن به سرعت محو می‌شود، بلکه به این زودی‌ها برنمی‌گردد. دوره این دنباله‌دار بیش از 3000 سال است، بنابراین راه زیادی در پیش است تا یک گذر نزدیک دیگر از خورشید یا زمین انجام شود. بنابراین، مانند تمام دنباله‌دارها، بهتر است تا زمانی که می‌توانید آن را مشاهده کنید!

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See Comet Lemmon at its brightest this week

By Alison Klesman | Published: November 9, 2023

https://www.astronomy.com/observing/see-comet-lemmon-at-its-brightest-this-week/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *