تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب به باغ کهکشانی از ستارگان در حال جوانه زدن (تصویر)

 

نمای نزدیک از کهکشان مارپیچی میله‌ای. دو بازوی مارپیچی به صورت افقی دور از هسته در مرکز قرار می‌گیرند و در شبکه گسترده‌ای از گاز و غبار ادغام می‌شوند که تصویر را پر می‌کند. این ماده در امتداد مسیر بازوها به رنگ نارنجی درخشان می‌درخشد و در بقیه قسمتهای کهکشان قرمز تیره تر است. از میان شکاف‌های فراوان در غبار، ستاره‌های ریز بی‌شماری را می‌توان دید که متراکم‌ترین آن‌ها در اطراف هسته هستند. (اعتبار تصویر: ESA/Webb، NASA & CSA، A. Adamo (دانشگاه استکهلم) و تیم FEAST JWST)

 

این مارپیچ خیره کننده دروازه‌ای به پرتگاه نیست بلکه کهکشان M83 است که از چشم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دیده می‌شود. به طور دقیق‌تر، رصدخانه فضایی این تصویر را توسط یکی از دستگاه‌های مادون قرمز قدرتمند خود به نام Mid-Infrared Instrument (MIRI) گرفته است.

 

M83 که با نام NGC 5236 نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است که در فاصله 15 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. برای اخترشناسانی جالب است که تلاش می‌کنند درباره شکل‌گیری ستارگان بیشتر بیاموزند. MIRI تلسکوپ فضایی جیمز وب ابزار انتخابی فعلی آنها در این تلاش است زیرا همانطور که از نامش پیداست، کیهان را از طریق طول‌موج‌های فروسرخ بین 5000 تا 28000 نانومتر رصد می‌کند. (در مقایسه، نور مرئی یا نوری که چشم انسان برای دیدن ساخته شده است، دارای طول موجی بین 380 تا 750 نانومتر است.)

 

در تصویر، مناطق آبی روشن در وسط، مناطقی از ستارگان متراکم را در مرکز کهکشانی M83 نشان می‌دهد. پیچک‌های زرد روشن، نشان‌دهنده مهدکودک‌های ستاره‌ای یا مناطقی هستند که دسته‌های بزرگی از ستاره‌های جدید به طور فعال در حال شکل‌گیری هستند و مناطق با رنگهای نارنجی مایل به قرمز، مناطق غنی از هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای را مشخص می‌کنند که ترکیبات مبتنی بر کربن هستند که طول موج‌های MIRI برای تشخیص ایده‌آل هستند.

 

ستاره‌شناسان MIRI را به عنوان بخشی از برنامه بازخورد در خوشه‌های ستاره ای فراکهکشانی در حال ظهور (FEAST) به M83 تبدیل کردند. هدف مشاهدات FEAST درک چگونگی ارتباط تشکیل ستاره با بازخورد ستاره‌ای در کهکشان‌ها است. بازخورد ستاره‌ای به فرآیندی اطلاق می شود که در آن ستارگان ماده و انرژی را هنگام شکل‌گیری خارج می‌کنند.

 

با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رابطه، اخترشناسان می‌توانند مدلهای خود را برای رمزگشایی بهتر نحوه تولد و رشد ستارگان تقویت کنند. FEAST در کل شامل رصد شش کهکشان خواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope gazes into a galactic garden of budding stars (image)

By Rahul Rao

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-gazes-m83-galaxy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *