چگونه می‌توان ماه گرفتگی را مشاهده کرد!!

 

 

ماه گرفتگی جزئی چیست؟

ماه گرفتگی جزئی زمانی اتفاق می افتد که زمین بین خورشید و ماه کامل حرکت می‌کند، اما آنها دقیقاً در یک راستا نیستند. تنها بخشی از سطح قابل مشاهده ماه به سمت قسمت تاریک سایه زمین حرکت می‌کند.

 

ماه گرفتگی در اردبیل

چه چیزی باعث ماه گرفتگی جزئی می شود؟

 

ماه گرفتگی جزئی زمانی رخ می دهد که زمین بین خورشید و ماه حرکت می کند اما سه جرم آسمانی یک خط مستقیم در فضا تشکیل نمی‌دهند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، قسمت کوچکی از سطح ماه توسط تاریک‌ترین و مرکزی ترین قسمت سایه زمین به نام umbra پوشیده می‌شود. بقیه ماه توسط قسمت بیرونی سایه زمین به نام نیم سایه پوشیده شده است.

 

شرایط برای ماه گرفتگی جزئی

برای اینکه ماه گرفتگی جزئی رخ دهد، دو رویداد آسمانی باید همزمان اتفاق بیفتد:

یک ماه کامل.

خورشید، زمین و ماه باید تقریباً در یک خط مستقیم قرار گیرند.

 

گره‌های قمری مکان هایی هستند که ماه از صفحه مداری زمین عبور می کند.

ماه گرفتگی جزئی در هر شب ماه کامل اتفاق نمی افتد، زیرا صفحه مداری ماه میل دارد. مسیر مداری ماه به دور زمین با زاویه 5 درجه نسبت به صفحه مداری زمین (دایره) به دور خورشید متمایل است. به نقاطی که دو صفحه مداری به هم می رسند، گره های قمری می‌گویند.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که ماه در نزدیکی یک گره در ماه کامل باشد و خورشید گرفتگی زمانی رخ می دهد که نزدیک به یک گره در ماه نو باشد.

 

جهت گیری ماه در آسمان به عرض جغرافیایی ناظر بستگی دارد. این بدان معنی است که ماه گرفتگی بسته به موقعیت مکانی شما در جهات مختلف ظاهر می‌شود.

 

نحوه مشاهده ماه گرفتگی

 

نمای نزدیک از سطح ماه با بخش کوچکی که توسط سایه زمین تاریک شده است

(ناسا)

 

در این ماه، با عبور ماه از سایه زمین، آن نور معروف کم رنگ خواهد شد و خسوف حاصل در بیشتر نیمکره شرقی قابل مشاهده است. این شامل اروپا، آفریقا، آسیا، قطب جنوب و اقیانوسیه است. برخی از آمریکای شمالی و جنوبی نیز می توانند آن را ببینند.

 

مشاهده ماه گرفتگی ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بیرون بروید و به بالا نگاه کنید. دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک می‌تواند دید شما را بهبود بخشد، اما ضروری نیستند. برای بهترین دید، مکانی تاریک با آسمان صاف پیدا کنید.

 

رویداد اصلی در 15:36 EDT (19:36 GMT) شروع می شود و در 16:53 EDT (20:53 GMT) به پایان می رسد.

 

بخشی از ماه در سایه‌ی درونی تاریک‌تر زمین – چتر – در اوج گرفت قرار می‌گیرد و «ماه خونی» متمایل به قرمز را ایجاد می‌کند. با وجود اینکه تنها 6 درصد از ماه پنهان خواهد بود، اما همچنان یک منظره خیره کننده برای دیدن خواهد بود.

 

بهترین مناظر این رویداد در اروپا، آفریقا و آسیا خواهد بود. در حالی که ماه در بالای آسمان قرار دارد، ناظران در این نقاط همچنین می‌توانند حرکت آن را به داخل و خارج از نیم سایه زمین – سایه بیرونی و کم رنگتر – ببینند.

 

In-The-Sky.org این نقشه را جمع آوری کرده است که نشان می‌دهد در کجای این سیاره می‌توانید ماه گرفتگی جزئی را ببینید. شاید هنوز هم ارزش نگاه کردن به بالا را داشته باشد، حتی اگر در منطقه دید مطلوب نباشید.

 

نقشه جایی که کسوف اکتبر 2023 قابل مشاهده خواهد بود. (In-The-Sky.org)

 

هر ماه گرفتگی از نیمی از زمین قابل مشاهده است. هنگامی که زمین دقیقاً بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد، سایه زمین روی سطح ماهواره قمری ما می افتد و منبع نور معمولی ماه که نور خورشید را پنهان می‌کند.

 

ماه گرفتگی جزئی زمانی رخ می دهد که فقط بخش کوچکی از ماه توسط سایه زمین پوشانده شود. هم ترازی خورشید، زمین و ماه تعیین می کند که چه چیزی برای مردم روی زمین قابل مشاهده است. ممکن است به نظر برسد که زمین یک گاز یواشکی از ماه گرفته است.

 

چیزی برای همه نیز وجود دارد، زیرا در حالی که ماه طلوع می کند، مشتری به شدت در کنار آن می‌درخشد و هر دو جرم را از هر مکانی روی زمین قابل مشاهده می کند.

 

بهترین دید غول گازی در 2 نوامبر در مقابله است، زمانی که زمین مستقیماً بین آن و خورشید قرار دارد. در این مرحله می‌توانید آن را به عنوان یک مشتری کامل در نظر بگیرید.

 

هم زمین و هم مشتری تقریباً در یک صفحه به دور خورشید می‌چرخند، اما در حالی که مدار زمین یک سال طول می کشد، مشتری 11.9 برابر بیشتر طول می‌کشد. مدارهای آنها تقریباً دایره‌ای است، با یک “پیچش” بیضی شکل. در سبقت سالانه زمین از مشتری، شکاف بین دو سیاره تغییر می کند.

 

مشتری امسال تنها 595 میلیون کیلومتر (370 میلیون مایل) از زمین فاصله دارد (متوسط فاصله آن 778 میلیون کیلومتر یا 484 میلیون مایل است) که باعث می شود در طول شب برای چند هفته قبل و بعد از مخالفت بسیار قابل مشاهده باشد. زمان بسیار خوبی برای نگاهی به بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

https://www.sciencealert.com/how-to-see-the-hunters-moon-lunar-eclipse-coming-this-weekend

https://www.timeanddate.com/eclipse/partial-lunar-eclipse.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *