عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از ستارگان جوان پر زرق و برق در کهکشان همسایه!!

 

 

 

منطقه NGC 346 در ابر ماژلانی کوچک در آخرین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، N. Habel (JPL)، P. Kavanagh (دانشگاه Maynooth))

 

به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ناسا و قدرت اتصال به اینترنت مدرن، اکنون یک همسایه کیهانی پر ستاره در فاصله 210000 سال نوری از ما برای مشاهده با جزئیات بی‌سابقه بر روی صفحه‌نمایش رایانه ما در دسترس است.

 

عکس تازه منتشر شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، NGC 346، یک منطقه ستاره‌زایی در کهکشان اقماری کهکشان راه شیری به نام ابر ماژلانی کوچک (SMC) را ثبت می‌کند. نوارهای آبی نور، انتشارات مولکول‌هایی مانند سیلیکات‌ها و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای را نشان می‌دهند، در حالی که قطعات قرمز گرد و غبار گرم شده توسط درخشان‌ترین و پرجرم‌ترین ستارگان در مرکز منطقه را نشان می‌دهند.

 

به طور کلی، اخترشناسان 1001 نقطه نوری را در تصویر شناسایی کرده‌اند و طبق بیانیه‌ای که همراه با تصویر است، اکثر آنها هنوز ستاره‌های جوانی هستند که در غبار پوشیده شده‌اند. این کیهان بسیار جوانتر از کهکشان راه شیری، کهکشان خانگی ماست که در مقادیر کمتری از عناصر سنگین موجود در آن دیده می‌شود. این منطقه جذاب با چشم غیرمسلح در صورت فلکی جنوبی توکانا قابل مشاهده است.

 

نمای کامل منطقه NGC 346 در ابر ماژلانی کوچک که توسط جیمزوب ثبت کرده است. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، N. Habel (JPL)، P. Kavanagh (دانشگاه Maynooth)

 

فلزات سنگین معمولاً در ستارگان در بازه‌های زمانی اعصار خرد می‌شوند، سپس از طریق فرآیندهای کیهانی مانند همجوشی هسته‌ای و انفجارهای ابرنواختر به محیط اطراف خود برمی‌گردند. ستاره‌شناسان می‌دانند که غبار کیهانی از آن عناصر سنگین تشکیل شده است، بنابراین انتظار داشتند که مقدار کمی از آن را در منطقه NGC 346 ببینند. نمایندگان وب در این بیانیه نوشتند، با این حال، آخرین عکس “غبار فراوان در این منطقه” را نشان می‌دهد.

 

اخترشناسان می‌گویند این تصویر که با استفاده از ابزار فروسرخ میانی (MIRI) روی وب گرفته شده است، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا درک بهتری از تعداد ستاره‌ها و پیش‌ستاره‌های موجود در منطقه داشته باشند. این مشاهدات در نهایت می‌توانند نور بیشتری را بر عصری در جهان بیلیونها سال پیش روشن کنند که به‌عنوان ظهر کیهانی شناخته می‌شود.

 

در آن زمان، زاد و ولد ستارگان به اوج نرخ در سراسر کیهان رسید و سطح عناصر سنگین کمتر از مقادیری بود که امروزه اندازه‌گیری می‌شود – توزیعی مطابق با آنچه اکنون NGC 346 نشان داده شده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope spotlights gorgeous young stars in a galaxy next door (photo)

By Sharmila Kuthunur

https://www.space.com/young-stars-jwst-photo-cosmic-noon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *