دوربین انرژی تاریک لایه‌های پشتی «پیاز کهکشانی» را ثبت کرد!!

 

 

تصویر جدیدی از دوربین انرژی تاریک، لایه‌های یک «پیاز کهکشانی» را ثبت کرد که پوسته‌های آن 150000 سال نوری در فضا گسترش می‌یابد.

 

دوربین انرژی تاریک لایه‌های پیاز مانند پوسته کهکشان NGC 3923 را ثبت کرد که در فاصله حدود 70 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. (اعتبار تصویر: DESI Legacy Imaging Surveys/LBNL/DOE & KPNO/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA)

 

کهکشان پوسته‌ای NGC 3923 که در فاصله حدود 70 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، با استفاده از دوربین انرژی تاریک وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) در تلسکوپ 4 متری ویکتور ام. بلانکو در سرو تولولو عکسبرداری شد. رصدخانه بین آمریکایی در شیلی که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) اداره می شود.

 

NGC 3923 لایه‌های متقارن و پیاز مانندی را نشان می‌دهد که احتمالاً از یک ادغام کهکشانی شکل گرفته‌اند که در آن یک کهکشان بزرگ‌تر به آرامی ستاره‌ها را از صفحه یک کهکشان مارپیچی کوچک‌تر سیفون می‌کند. طبق بیانیه NOIRLab NSF، این ستاره‌ها به تدریج در هاله کهکشان بزرگتر مخلوط شدند و پوسته‌های متحدالمرکز کهکشان ترکیبی را تشکیل دادند.

 

مقامات در این بیانیه گفتند: “پوسته های NGC 3923 کهکشان را کاملا استثنایی می‌کند.” نه تنها دارای بزرگترین پوسته شناخته شده در بین تمام کهکشانهای پوسته‌ای مشاهده شده است، بلکه دارای بیشترین تعداد پوسته و بیشترین نسبت بین شعاع های خارجی‌ترین و داخلی‌ترین پوسته است.

 

مشاهدات NGC 3923 نشان می‌دهد که می‌تواند تا 42 پوسته داشته باشد که به نظر ظریف‌تر از کهکشان‌های پوسته‌ای دیگر هستند. ابتدا خارجی‌ترین لایه های آن و سپس لایه‌های نزدیک به هسته کهکشان ایجاد شد. NGC 3923 با وسعت 150000 سال نوری حدود 50 درصد بزرگتر از کهکشان راه شیری ماست.

 

مقامات در این بیانیه گفتند: “پوسته های آن نیز به طرز جالبی متقارن هستند، در حالی که سایر کهکشان‌های پوسته‌ای کجتر هستند.” این ویژگی‌های غیرمعمول نمونه‌ای عالی از ساختارهای منحصربه‌فردی است که کهکشان‌ها بسته به شرایط تکاملی خاص خود می‌توانند آن‌ها را مجسم کنند.»

 

تصویر اخیر دوربین انرژی تاریک همچنین تعدادی کهکشان دیگر و یک لنز گرانشی بزرگ را در اطراف خوشه کهکشانی PLCK G287.0+32.9 ثبت کرده است که در نزدیکی بالای تصویر قرار دارد. عدسی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که اجسام پرجرم با میدان‌های گرانشی قدرتمند، نور را از منابع دورتر خم کرده، بزرگ‌نمایی می‌کنند و باعث می‌شوند که اجسام کشیده به نظر برسند.

 

مقامات NOIRLab در بیانیه گفتند: «عدسی‌های گرانشی به اخترشناسان اجازه می‌دهند تا عمیق‌ترین سؤالات جهان ما، از جمله ماهیت ماده تاریک و مقدار ثابت هابل را بررسی کنند که انبساط کیهان را تعریف می‌کند.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Dark Energy Camera peels back layers of ‘galactic onion’ stretched across space

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/dark-energy-camera-galactic-onion-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *