معمای لکه تاریک نپتون حل شد لکه سفید جدید پیدا شد!!

 

 

ستاره شناسان از رصدخانه‌های مستقر در زمین، لکه تاریکی را روی نپتون مشاهده کرده‌اند. با استفاده از طیف آن، دریافتند که ذرات هوا در لایه‌ای زیر لایه مه مرئی اصلی تیره می‌شوند. در همان نزدیکی، یک لکه سفید روشن نیز مشاهده شد.

 

دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) امروز (24 اوت 2023) گفتند که آنها اطلاعات بیشتری در مورد یک نقطه تاریک مرموز در نپتون، هشتمین سیاره از خورشید در منظومه شمسی، کسب کرده‌اند. به علاوه، آنها یک لکه روشن غیرمنتظره کوچکتر را در مجاورت آن پیدا کردند و آنها بدون نیاز به یک فضاپیما یا یک تلسکوپ فضایی این لکه‌ها روی نپتون مشاهده کردند.

 

معروف‌ترین نقطه تاریک نپتون توسط فضاپیمای وویجر 2 در سال 1989 در جریان عبور تاریخی از نپتون مشاهده شد. این برخلاف لکه قرمز بزرگ مشتری است که قرنهاست آن را دیده‌ایم.

 

و همچنین بر خلاف لکه قرمز، دانشمندان فکر می‌کردند مرکز لکه تاریک نپتون تا حد زیادی عاری از ابر است. اما مشاهدات جدید – از سوی دانشمندان ESO – نشان می دهد که اینطور نیست.

 

پاتریک اروین، استاد دانشگاه آکسفورد، تیم اکتشاف را رهبری کرد. آنها از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (VLT) در شیلی برای رصد نپتون استفاده کردند که باعث  شد که این لکه‌های جدید نپتون  برای اولین بار از زمین تایید شوند. ایروین هیجان خود را به اشتراک گذاشت و گفت:

از زمان اولین کشف یک لکه تاریک، من همیشه به این فکر کرده‌ام که این ویژگی‌های تاریک کوتاه‌مدت و گریزان چیست؟

ایروین و تیمش نتایج مطالعه خود را در ژورنال معتبر Nature Astronomy در 24 آگوست 2023 منتشر کردند.

 

نقطه تاریک مرموز نپتون

پس آیا این نقاط تاریک روی نپتون واقعاً پاکسازی ابرها هستند؟ براساس داده‌های VLT نیست. همانطور که بیانیه اخترشناسان گفت:

مشاهدات جدید نشان می‌دهد که لکه‌های تاریک احتمالاً نتیجه تیره شدن ذرات هوا در لایه‌ای زیر لایه اصلی مه قابل مشاهده است، زیرا یخ‌ها و مه‌ها در جو نپتون مخلوط می‌شوند.

 

ستاره‌شناسان اولین گام را به سمت این راه حل در سال 2018 زمانی برداشتند که تلسکوپ فضایی هابل نقاط تاریکی را روی نپتون، از جمله در نیمکره شمالی مشاهده کرد،. سپس ایروین و تیم از کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی VLT (MUSE) برای بررسی دقیق‌تر استفاده کردند.

 

با MUSE، تیم توانست طیف نپتون را بررسی کند تا نگاه کاملتری به طول‌موج‌های مختلف نور از نپتون داشته باشد. همانطور که ایروین گفت:

من کاملاً هیجان زده هستم که نه تنها توانستم برای اولین بار یک نقطه تاریک را از زمین تشخیص دهم، بلکه برای اولین بار طیف بازتابی از چنین ویژگی را نیز ثبت کنم.

 

نگاه به طیف به اخترشناسان اجازه داد تا ببینند که نقطه تاریک در کجا، در اعماق جو نپتون قرار دارد. اطلاعات به دست آمده از این طیف همچنین ترکیب شیمیایی لایه‌های مختلف جو را در اختیار اخترشناسان قرار داد و این به نوبه خود به آنها کمک کرد تا بفهمند چرا این نقطه تاریک است.

 

نگاهی دقیق‌تر به نقطه تاریک نپتون

 

ابزار MUSE در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (VLT) این تصاویر را از یک طوفان در نپتون گرفته است. آنها طول‌موج‌های مختلف نور را نشان می‌دهند: 551 نانومتر (آبی)، 831 نانومتر (سبز) و 848 نانومتر (قرمز). به علاوه تصویر چهارم رنگهای طبیعی را نشان می‌دهد. به لکه تاریک مرموز نپتون توجه کنید که در طول‌موج‌های کوتاه‌تر (آبی‌تر) مشخص‌تر است. در نزدیکی یک لکه روشن کوچک، در اعماق جو وجود دارد. ستاره شناسان پیش از این هرگز این نوع ابر درخشان عمیق را در این سیاره شناسایی نکرده بودند. این تصاویر همچنین چندین لکه روشن کم عمق دیگر را در طول‌موج‌های بلندتر به سمت لبه سمت چپ پایین نپتون نشان می‌دهد. تصویر از طریق ESO/ P. Irwin et al.

 

یک لکه سفید روشن

همراه با مشاهدات از لکه تاریک، ستاره‌شناسان همچنین یک لکه سفید روشن در نزدیکی تصویر 831 نانومتری (سبز) پیدا کردند که یک سطح عمیق از جو در نپتون، در همان سطح با نقطه تاریک را نشان می دهد. بنابراین، با ابرهای همراه یخ متان در ارتفاع بالا متفاوت است که تصاویر قبلی فاش کردند. یکی از نویسندگان مایکل ونگ، از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در مورد توانایی تیم برای یافتن این ابر درخشان با استفاده از ابزارهای روی زمین صحبت کرد:

در این فرآیند، ما یک نوع ابر درخشان عمیق نادر را کشف کردیم که قبلاً حتی از فضا هرگز شناسایی نشده بود.

 

این افزایش شگفت انگیز در توانایی بشر برای مشاهده کیهان است. در ابتدا، ما فقط می‌توانستیم این لکه‌ها را با فرستادن یک فضاپیمایی مانند وویجر به آنجا شناسایی کنیم. سپس ما این توانایی را به دست آوردیم که آنها را از راه دور با هابل تشخیص دهیم. در نهایت، فناوری پیشرفت کرده است تا این امکان را از زمین فراهم کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mystery of Neptune dark spot solved. New white spot found

Posted by Kelly Kizer Whitt August 25, 2023

https://earthsky.org/space/mystery-of-neptune-dark-spot-solved-new-white-spot-found/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *