“همه چشمها” به غولهای یخی است!!

“همه چشمها” به غولهای یخی است

 

شما می‌توانید به ناسا کمک کنید!

 

فضاپیمای افقهای نو ناسا و تلسکوپ فضایی هابل در ماه سپتامبر چشم خود را به غولهای یخی – اورانوس و نپتون – معطوف خواهند کرد و ناسا از شما کمک می‌خواهد!

 

فضاپیمای وویجر 2 ناسا این مناظر از اورانوس را در سال 1986 (سمت چپ) و نپتون (راست) در سال 1989 ثبت کرد. اکنون، فضاپیمای افق‌های نو و تلسکوپ فضایی هابل در سپتامبر چشمان خود را به این غولهای یخی معطوف خواهند کرد و ناسا از اخترشناسان آماتور می‌خواهد که همزمان مشاهدات خود را انجام دهند. تصویر از  ناسا/ JPL-Caltech.

 

آیا شما یک ستاره‌شناس آماتور هستید؟ آیا می‌خواهید به ناسا در یکی از مأموریتهای فضایی کمک کنید؟ خب حالا شانس شماست! فضاپیمای افق‌های نو اکنون در حواشی بیرونی منظومه شمسی، بسیار دورتر از پلوتو قرار دارد. اما در ماه سپتامبر، برای مشاهده دو غول یخی، اورانوس و نپتون، به گذشته نگاه خواهد کرد. تلسکوپ فضایی هابل نیز کمک خواهد کرد و همانطور که ناسا در اوایل این ماه اعلام کرد، می‌توانید همزمان این جهانهای دور را مشاهده کنید و تصاویر خود را با تیم ماموریت و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

نگاهی به غول‌های یخی

افق‌های نو در کمربند کویپر، بیش از پنج بیلیون مایلی (هشت بیلیون کیلومتری) زمین قرار دارد که حتی دورتر از پلوتو است که فضاپیما از آن عبور و در سال 2015 مطالعه کرد. برای این مشاهدات، همه نگاهها به اورانوس و نپتون خواهد بود. دانشمندان ماموریت می‌گویند که با نگاه کردن به آنها “از پشت”، افق‌های نو می‌تواند آنها را به گونه‌ای مشاهده کند که ما هرگز روی زمین نمی‌توانیم آنها را ببینیم. تصاویر و سایر داده‌ها بینش جدیدی از جو این دو دنیای غول پیکر ارائه می‌دهند و در واقع آنها دو دنیای متفاوت و منحصر به فرد هستند، علیرغم اینکه ظاهراً شبیه به هم هستند.

 

این مشاهدات به ارائه جزئیات جدید در مورد جو سیارات و نحوه انتقال گرما از هسته آنها به جو کمک می‌کند.

 

ابرها و طوفانهای تاریک و روشن در اورانوس (چپ) و نپتون (راست) همانطور که تلسکوپ فضایی هابل در سپتامبر 2018 مشاهده کرد. اکنون هابل و افقهای نو ماه آینده نگاهی دیگر خواهند داشت. تصویر از NASA/ ESA/ A. Simon (مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا)/ M.H. وانگ / A. Hsu (دانشگاه کالیفرنیا، برکلی) / سایت هابل.

 

به منجمان آماتور نیازمندیم

افق‌های نو و هابل قادر خواهند بود جزئیات زیادی را در جو سیارات مطالعه کنند. اما ناسا از ستاره‌شناسان آماتور نیز کمک می‌خواهد. آنها می‌توانند مشاهدات را به روشی تکمیل کنند که افق‌های نو و هابل نمی‌توانند انجام دهند.

 

آلن استرن محقق اصلی افق‌های نو از موسسه تحقیقات جنوب غربی (SwRI) در بولدر، کلرادو است. او بیان کرد:

با ترکیب اطلاعاتی که افق‌های نو در فضا جمع‌آوری می‌کند و داده‌های تلسکوپ‌های روی زمین، می‌توانیم مدل‌های خود را برای کشف اسرار چرخش در جو اورانوس و نپتون تکمیل و حتی تقویت کنیم. حتی از تلسکوپهای اخترشناسی آماتور به اندازه 16 اینچ، می‌توانند در مشاهدات تکمیلی بسیار مهم باشد.

 

به طور خاص، ستاره‌شناسان می‌توانند به ردیابی ویژگی های درخشان در جو سیارات کمک کنند و می‌توانند این کار را برای مدت طولانی‌تری انجام دهند.

 

بعداً می‌توانید تصاویر خود را در X (توئیتر سابق) و فیس بوک پست کنید. می‌توانید جزئیاتی مانند زمان و تاریخ و نوارهای عبور فیلتری را وارد کنید که استفاده کرده‌اید. حتما هشتگ #NHIceGiants را در پستهای خود قرار دهید. به این ترتیب، تیم ماموریت افق‌های نو می‌تواند تصاویر را به عنوان بخشی از کمپین جمع‌آوری کند.

 

فضاپیمای افق‌های نو ناسا در 14 ژوئیه 2015 از پلوتو و قمرهای آن عبور کرد. در حال حاضر، بیش از 5 بیلیون مایل (8 بیلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. در ماه سپتامبر، به اورانوس و نپتون “به گذشته نگاه خواهد کرد”. تصویر از ناسا

 

اطلاعات بیشتر به زودی در دسترس است

ناسا می گوید که جزئیات بیشتری درباره این کمپین به زودی منتشر خواهد شد، از جمله آدرس وب سایت، نمودارها و جداول مشاهده.

 

تصاویر افق‌های نو و هابل، اواخر امسال به صورت عمومی در دسترس خواهند بود. تصاویر هابل در اواخر سپتامبر در سایت آرشیو تلسکوپ‌های فضایی میکولسکی (MAST) ارسال خواهد شد. تصاویر افق‌های نو تا پایان سال 2023 به طور جداگانه منتشر خواهند شد.

 

تصاویر قبلی هابل در سال 2019 طوفانهای روشن و تاریک را در هر دو سیاره نشان می‌داد و در یک مطالعه جدید از تصاویر 30 سال گذشته از هابل و W.M. در رصدخانه کک، دانشمندان دریافته‌اند که ابرهای نپتون تقریباً به طور کامل ناپدید شده‌اند. با این حال، انتظار می رود آنها در چند سال آینده دوباره ظاهر شوند. جالب است که ببینیم افق‌های نو و هابل در ماه آینده چه خواهند دید!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA is ‘all eyes’ on the ice giants … and you can help!

Posted by Paul Scott Anderson August 22, 2023

https://earthsky.org/space/ice-giants-uranus-neptune-new-horizons-amateur-astronomers/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *