ترکهای گلی برای حیات در مریخ چه معنایی دارند!!

ترک‌های گلی شواهدی برای چرخه‌های مرطوب و خشک پایدار در مریخ باستانی هستند که ممکن است شرایطی را برای حیات فراهم کرده باشند.

 

این پانورامای ثبت شده توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا، مکانی را در مریخ به نام «پونتور» نشان می‌دهد، جایی که دانشمندان شکاف‌های گلی حفظ‌شده و باستانی را مشاهده کردند که گمان می‌رود طی چرخه‌های طولانی شرایط مرطوب و خشک طی سال‌های متمادی ایجاد شده‌اند. تصور می شود که چنین چرخه‌هایی از شرایطی پشتیبانی می‌کنند که در آن زندگی می‌تواند شکل بگیرد.

ناسا / JPL-Caltech / MSSS / IRAP

 

دانشمندان سیاره‌شناسی که داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، اولین شواهدی از چرخه‌های مرطوب و خشک را در اوایل مریخ مشاهده کرده‌اند. با توجه به اینکه چرخه‌های آب و هوایی مشابه مدت‌هاست با ظهور حیات بر روی زمین مرتبط بوده‌اند، این امر می‌تواند گام مهمی برای درک اینکه آیا شرایط سازگار با حیات تاکنون در سیاره سرخ وجود داشته است یا خیر.

 

در مقاله جدیدی که در نیچر منتشر شده است، تیمی به سرپرستی ویلیام راپین (دانشگاه تولوز، فرانسه) ترک‌های گلی را توصیف می‌کنند که کنجکاوی در سال 2021 با آن‌ها مواجه شد. راپین می‌گوید: “این ترکهای گلی خاص زمانی ایجاد می‌شوند که شرایط مرطوب و خشک به طور مکرر شاید فصلی رخ می‌دهد.”

 

تیم مریخ نورد در هنگام بالا رفتن از کوه شارپ، که بر فراز دهانه گیل بر فراز 5 کیلومتری (3 مایلی) قرار دارد، شکافها را پیدا کردند. آنها با سنگی به نام “پنتور” مواجه شدند که بین لایه‌ای غنی از خاک رس و لایه‌ای دیگر غنی شده با سولفاتهای نمکی قرار گرفته بود. لایه‌های غنی از خاک رس معمولاً در آب تشکیل می‌شوند، در حالی که لایه‌های نمکی با خشک شدن آب ظاهر می‌شوند.

 

با خشک شدن گل مریخ، منقبض شد و به صورت T شکل شکست. تکرار چرخه‌های مرطوب-خشک – شاید تا 10 اتصال را نرم کرد و آنها را به شکل Y تغییر داد. در جایی که چندین اتصال Y شکل به هم می‌رسند، یک تکه متمایز از ترکهای شش ضلعی ایجاد می‌کنند. این فرایند چیزی است که کنجکاوی آن را دید. به طور متوسط هر شش ضلعی 4 سانتی متر (1.5 اینچ) عرض دارد، اگرچه قطر آنها از 1 سانتی‌متر تا 7 سانتی‌متر است.

 

نمای نزدیک از پانورامای گرفته شده توسط Mastcam کنجکاوی در صخره Pontours، الگوهای شش ضلعی را نشان می‌دهد – که با رنگ قرمز در همان تصویر مشخص شده است – که نشان می‌دهد ترک‌های گلی پس از بسیاری از چرخه‌های مرطوب-خشک ایجاد شده‌اند که طی سال‌ها رخ داده‌اند.  ناسا / JPL-Caltech / MSSS / IRAP

 

در حالی که الگوهای مشابهی را می‌توان در دره مرگ، کالیفرنیا یافت، فعالیتهای تکتونیکی روی زمین شواهد چرخه‌های باستانی بیشتری را مدفون کرده است. راپین می‌گوید: «برای ما بسیار خوب است که سیاره‌ای مانند مریخ در نزدیکی خود داریم که هنوز خاطره دارد. او و تیمش فکر می‌کنند که شش‌ضلعی‌های مریخ بیلیونها سال است که به لطف پوسته نمکی حفظ شده اند که در امتداد لبه‌های شکاف قرار دارد. این شکافها به دوران گذار نوآشین-هسپرین مربوط می‌شوند که 3.8 تا 3.6 بیلیون سال پیش رخ داده است.

 

راپین می‌گوید: «این اولین شواهد ملموسی است که دیده‌ایم مبنی بر اینکه آب و هوای باستانی مریخ چنین چرخه‌های منظم و خشکی مانند زمین داشته است. این الگو ممکن است زمانی پدید آمده باشد که دهانه گیل به طور مکرر سیل زده شده است یا آب زیرزمینی به سمت بالا متورم شده است.

 

سیدنی بکر (موسسه فیزیولوژی مولکولی ماکس پلانک، آلمان) که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: «ما می‌دانیم که چرخه‌های تر و خشک می‌توانند واکنش‌های شیمیایی را برای به دست آوردن بلوک‌های ساختمانی زندگی هدایت کنند. “پیدا کردن این شرایط در مریخ یک کشف هیجان انگیز است.”

 

با شروع خشک شدن آب، غلظت مواد محلول در آب باقیمانده افزایش می یابد. این امر می‌تواند سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش دهد و شانس ساخت مولکول‌های پیچیده‌ای را افزایش دهد که حیات به آنها متکی است.

 

با این حال، بکر همچنین اشاره می‌کند که دوچرخه‌سواری مرطوب و خشک تنها چیزی نیست که برای جمع‌آوری بلوک‌های سازنده زندگی لازم است – شما همچنین به ترکیب‌های جوی یا معدنی مناسب نیاز دارید. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا مریخ آنها را داشته است یا خیر و فقط به این دلیل که شما بلوکهای سازنده را دارید به این معنی نیست که آنها حتما گواه حیات هستند. بکر می‌گوید: «شرایط مورد نیاز برای منشأ حیات ممکن است با شرایطی متفاوت باشد که در واقع بلوکهای ساختمانی مورد نیاز را ایجاد می‌کنند.

 

حتی اگر چرخه‌های تر و خشک به ایجاد حیات باستانی در مریخ کمک می‌کردند، می‌توانستند علیه آن نیز کار کنند. بکر می‌گوید: «شرایط برای حفظ زندگی در یک دوره زمانی طولانی دوباره می‌تواند بسیار متفاوت باشد. از آنجایی که زندگی اول به احتمال زیاد بسیار شکننده بود، چرخه مرطوب و خشک ممکن است باعث اختلال بیرونی بیش از حد شده باشد.» سازنده حیات در نهایت می‌توانست ویرانگر آن باشد.

 

بنابراین، در حالی که این ترک‌ها قطعه مهمی از پازل مریخ هستند، ما هنوز تا اینکه بتوانیم بگوییم که آیا شرایط در مریخ باستانی برای شروع حیات از گل و لای مناسب بود یا خیر فاصله داریم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

WHAT MUD CRACKS MEAN FOR LIFE ON MARS

BY: COLIN STUART AUGUST 14, 2023

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/what-mud-cracks-mean-for-life-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *