زمین آب خود را از کجا آورده است؟ از فضا؟!

 

 

این نظریه می‌تواند پیامدهای مهمی برای جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی داشته باشد.

 

تصویری از مکانیسم هایی که ممکن است زمین را به وجود بیاورند. (اعتبار تصویر: ETH Zurich)

 

زمین ممکن است بسیار سریعتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد پس از تولد به صورت سنگریزه های کوچک میلی‌متری شکل گرفته باشد که در یک دوره زمانی چند میلیون ساله انباشته شده‌اند.

 

تئوری جدید همچنین نشان می دهد که به جای اینکه آب توسط دنباله دارهای یخی به زمین برسد، این عنصر حیاتی برای حیات در سیاره ما وجود دارد زیرا سیاره جوان تشنه ما آب را از محیط فضایی خود می‌مکد. این نظریه می‌تواند پیامدهای مهمی برای جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی داشته باشد که نشان می‌دهد سیارات پرآب و قابل سکونت در اطراف ستارگان دیگر ممکن است بیش از آن رایج باشند که در حال حاضر تصور می‌شود.

 

نظریه جدید ارائه شده توسط این تیم نشان می‌دهد که حدود 4.5 بیلیون سال پیش، زمانی که خورشید یک ستاره نوزاد بود که توسط قرصی از گاز و غبار احاطه شده بود، که به عنوان یک دیسک پیش سیاره‌ای شناخته می‌شود، ذرات ریز غبار با تشکیل به سرعت مکیده می‌شدند. سیارات زمانی که به اندازه معینی رسیدند. در مورد زمین نوزاد، مواد دیسک تضمین کرد که سیاره ما با آب تامین می‌شود.

 

دیسک همچنین حاوی ذرات یخی زیادی است. همانطور که جاروبرقی گرد و غبار را جذب می‌کند، بخشی از یخ را نیز می‌گیرد. آیزاک اونیت، دانشجوی مرکز تشکیل ستاره ها و سیاره ها، دانشگاه کپنهاگ، گفت. این فرآیند به‌جای تکیه بر یک رویداد تصادفی که ۱۰۰ میلیون سال بعد آب را تحویل می‌دهد، به حضور آب در طول شکل‌گیری زمین کمک می‌کند.

 

مارتین شیلر، ژئوشیمیدان دانشگاه کپنهاگ و یکی از اعضای تیم پشتیبان این نظریه، در بیانیه‌ای گفت: مردم برای مدت طولانی درباره چگونگی تشکیل سیارات بحث کرده‌اند. “یک نظریه این است که سیارات از برخورد تدریجی اجسام تشکیل می شوند و به تدریج اندازه آنها در طول 100 میلیون سال افزایش می یابد. در این سناریو، وجود آب در زمین به نوعی رویداد تصادفی نیاز دارد.”

 

یکی از نمونه‌های چنین رویداد تصادفی، بمباران سیاره با دنباله‌دارهای یخی پرتاب آب در مراحل پایانی شکل‌گیری آن است.

 

شیلر می‌گوید: «اگر زمین اینگونه شکل گرفته است، پس خیلی خوش شانس است که ما آب روی زمین داریم. این احتمال وجود آب در سیارات خارج از منظومه شمسی را بسیار کم می کند.

 

این تیم با استفاده از ایزوتوپ های سیلیکون برای‌اندازه گیری مکانیسم های تشکیل سیاره و مقیاس‌های زمانی مربوط به نظریه جدید خود رسیدند. محققان با بررسی ترکیب ایزوتوپها در بیش از 60 شهاب سنگ و جرم سیاره ای، توانستند بین سیارات سنگی مانند زمین و دیگر اجرام منظومه شمسی ارتباط برقرار کنند.

 

دانش جمع آوری شده توسط دانشمندان آنها را به این نظریه سوق داد که با کاهش اتکا به شانس، احتمال بیشتری وجود دارد که سیارات دیگر آب فراوان داشته باشند.

 

مارتین بیزارو، عضو تیم و پروفسور موسسه گلوب گفت: «این نظریه پیش‌بینی می‌کند که هرگاه سیاره‌ای مانند زمین تشکیل دهید، روی آن آب خواهید داشت». اگر به منظومه سیاره‌ای دیگری بروید که در آن سیاره‌ای وجود دارد که به دور ستاره‌ای به اندازه خورشید می‌چرخد، اگر این سیاره در فاصله مناسب باشد، باید آب داشته باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Where did Earth get its water? It was sucked up from space, new theory says

By Robert Lea

 

https://www.space.com/earth-formation-few-million-years

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *