تلسکوپ رادیویی در سمت دور ماه به “عصر تاریک” جهان نگاه می‌کند!!

 

 

مسیر یاب LuSEE-Night قرار است چند سال دیگر راه‌اندازی شود.

 

سمت دور ماه که توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا به تصویر کشیده شده است. (اعتبار تصویر: ناسا/گوددارد/دانشگاه ایالتی آریزونا)

 

چند سال دیگر، یک تلسکوپ رادیویی کوچک در سمت دور ماه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به گذشته باستانی جهان نگاه کنند.

 

ابزار ماه که به نام LuSEE-Night نامیده می‌شود، رهیابی است که توسط آزمایشگاههای ملی بروکهون و لارنس برکلی وزارت انرژی ایالات متحده، آزمایشگاه علوم فضایی در دانشگاه کالیفرنیا، اداره ماموریت علمی برکلی و ناسا در حال توسعه است.

 

LuSEE-Night در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است تا در اواخر سال 2025 روی یک فرودگر روباتیک خصوصی پرتاب شود. پس از اینکه در سمت دور ماه قرار گرفت، سعی خواهد کرد اولین اندازه‌گیری‌های نوع خود را از “عصر تاریک” جهان جمع آوری کند.

 

دوران تاریکی به زمانی در کیهان اولیه، بین 400000 تا 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، قبل از شروع کامل ستارگان و کهکشان‌ها اشاره دارد. از سمت دور ماه، LuSEE-Night از آنتن‌های داخلی، گیرنده‌های رادیویی و یک طیف‌سنج برای اندازه‌گیری امواج رادیویی ضعیف دوران تاریکی استفاده می‌کند تا در جستجوی چیزی باشد که دانشمندان آن را سیگنال عصر تاریکی می‌نامند.

 

آنژ اسلوسار، فیزیکدان بروکهاون، در بیانیه‌ای گفت: “تا کنون، ما فقط می‌توانیم با استفاده از معیاری به نام پس‌زمینه مایکروویو کیهانی، پیش‌بینی‌هایی درباره مراحل اولیه جهان انجام دهیم. سیگنال عصر تاریکی معیار جدیدی را ارائه می‌دهد.” و اگر پیش‌بینی‌های مبتنی بر هر معیار مطابقت نداشته باشند، به این معنی است که ما فیزیک جدیدی را کشف کرده‌ایم.»

 

لزوماً انتظار نمی‌رود که LuSEE-Night به تنهایی به چنین پیشرفت های بزرگی دست یابد. پس از همه، این یک مسیریاب است که برای هموار کردن راه برای ابزارهای جاه‌طلبانه‌تر در این راه خصوص طراحی شده است. اعضای تیم می‌گویند پروژه بزرگ‌تر می‌تواند به سوالات بزرگ کیهانی مانند ماهیت انرژی تاریک و خلقت کیهان روشن شود.

 

سمت دور ماه مکانی عالی برای جستجوی سیگنالهای ضعیفی است که می‌توانند چنین سرنخ‌هایی را در خود داشته باشند، زیرا چیزی را ارائه می‌دهد که زمین از آن عاجز استد: یک سکوت عمیق. بمباران مداوم رادیویی در سراسر سیاره ما محیطی بسیار پر سر و صدا برای ابزارهای فوق حساسی ایجاد می کند که LuSEE-Night استفاده می کند. با این حال، منطقه دور چالشهایی را نیز به همراه دارد.

 

زنده ماندن در آنجا به یک شاهکار مهندسی نیاز دارد. اگرچه گاهی اوقات به اشتباه “سمت تاریک” ماه نامیده می‌شود، اما بخشی از ماهواره طبیعی زمین که در آسمان شب به دور از ما قرار دارد، در واقع یک چرخه روز/شب دارد که هر مرحله از آن حدود 14 روز زمینی طول می‌کشد. دما در سمت دور ماه بین 250 تا منفی 280 درجه فارنهایت (121 و منفی 173 درجه سانتیگراد) در نوسان است.

 

بنابراین LuSEE-Night باید به گونه‌ای طراحی شود که دو هفته در برابر آفتاب شدید و بی‌وقفه روز قمری مقاومت کند و همچنین در دو هفته تاریکی شدید سرد انرژی خود را حفظ کند – و این کار را بارها و بارها انجام دهد. طول عمر طراحی ماموریت در سطح ماه دو سال است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Radio telescope on moon’s far side will peer into universe’s ‘Dark Ages’

By Josh Dinner

https://www.space.com/moon-far-side-telescope-universe-dark-ages

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *