تس یک کوتوله قهوه‌ای داغ جدید کشف کرد!!

اعتبار: وول و همکاران، 2023

 

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (تس)، یک کوتوله قهوه‌ای داغ جدید را شناسایی کرده‌اند. این جسم جدید با نام HIP 33609 b از روبروی یک ستاره درخشان و به سرعت در حال چرخش عبور می‌کند.

 

کوتوله‌های قهوه‌ای (BDs) اجرام میانی بین سیارات و ستاره‌ها هستند که محدوده جرمی بین 13 تا 80 جرم مشتری (0.012 و 0.076 جرم خورشیدی) را اشغال می‌کنند. اگرچه کوتوله‌های قهوه‌ای زیادی تا به امروز شناسایی شده‌اند، اما یافتن چنین اجرامی که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند، نادر می‌باشد.

 

اخیراً گروهی از اخترشناسان به سرپرستی نوآ وول از دانشگاه ایالتی میشیگان، شی جدیدی از این نوع نادر را یافته‌اند. گزارشی مبنی بر اینکه یک سیگنال عبوری در منحنی نور یک ستاره B شناخته شده به عنوان HIP 33609 شناسایی شده است. مشاهدات طیف‌سنجی و فتومتریک بعدی تأیید کرد که جسم در حال عبور یک کوتوله قهوه‌ای بزرگ، پرجرم و داغ است.

 

محققان توضیح دادند:”در این مقاله، ما کشف یک BD در حال عبور را در سیستم HIP 33609 ارائه می‌کنیم. ما از ترکیبی از مشاهدات طیف‌سنجی و نورسنجی از هر دو تاسیسات زمینی و فضایی به منظور مشخص کردن ستاره میزبان و BD در حال عبور استفاده می‌کنیم.”

 

شعاع کوتوله قهوه‌ای تازه پیدا شده حدود 58 درصد بزرگتر از مشتری است، در حالی که جرم آن حدود 68 جرم مشتری تخمین زده می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد که مدار HIP 33609 b بسیار خارج از مرکز است، با خروج از مرکز 0.56، و دوره مداری 39.47 روز اندازه‌گیری شد. دمای تعادل کوتوله قهوه‌ای 1237 کلوین بود.

 

شعاع ستاره HIP 33609 حدود 1.86 شعاع خورشیدی است و جرم آن 2.38 برابر خورشید است. این ستاره چرخنده سریع است زیرا دوره چرخش آن تقریباً 55.6 کیلومتر بر ثانیه اندازه‌گیری شد. دمای موثر این ستاره حدود 10400 کلوین است.

 

اخترشناسان خاطرنشان کردند که پارامترهای غیرمعمول HIP 33609 b، به ویژه دوره مداری طولانی آن، می‌تواند به پیشرفت دانش ما در مورد همراهان در حال عبور به دور ستارگان داغ کمک کند. بنابراین، HIP 33609 b به عنوان معیاری برای مدل‌های تکاملی زیر ستاره‌ای در نظر گرفته می‌شود. آنها افزودند که تمام همراهان گذری که قبلاً در اطراف ستارگان نوع B و A کشف شده بودند دوره مداری کمتر از 10 روز دارند.

 

نویسندگان مقاله نوشتند: “سیستم HIP 33609 یک کاندیدای ایده‌آل برای آزمایش مدل‌های تکاملی زیر ستاره‌ای و همچنین برای تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای نسبت به جمعیت گسترده BDهای کوتاه‌مدت و سیارات غول‌پیکر با تابش زیاد است.”

 

علاوه بر این، مشاهدات انجام شده توسط تیم وول منجر به یک انجمن ستاره‌ای جوان (با قدمت حدود 150 میلیون سال) شد که نام MELANGE-6 را دریافت کرد. به نظر می‌رسد که HIP 33609 عضو این انجمن باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

TESS discovers new warm brown dwarf

by Tomasz Nowakowski , Phys.org FEBRUARY 1, 2023 

https://phys.org/news/2023-02-tess-brown-dwarf.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *