دومین ابزار تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز دچار نقص شد!!

 

 

تصویر هنری از تلسکوپ فضایی جیمز وب. (اعتبار تصویر: NASA-GSFC، آدریانا ام. گوتیرز (CI Lab))

 

هر فضاپیما گهگاه دچار مشکل می‌شود و حتی قدرتمندترین تلسکوپ فضایی که تا به حال به فضا پرتاب شده نیز از این مشکل در امان نیست.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST یا Webb) در دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد و از ژوئیه 2022 مشاهدات علمی انجام داده است و با تصاویر شگفت‌انگیز و داده‌های انقلابی خود جهان را مبهوت کرده است. اما در 15 ژانویه، بر اساس بیانیه 24 ژانویه ناسا، دستگاه تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف NIRISS” وب با یک تاخیر ارتباطی در دستگاه مواجه شد که باعث شد نرم‌افزار پرواز آن از کار بیفتد.” NIRISS در حال حاضر نمی‌تواند استفاده شود.

 

مقامات ناسا نوشتند: “هیچ نشانه‌ای از هیچ خطری برای سخت‌افزار وجود ندارد و رصدخانه و سایر ابزارها همگی در سلامت کامل هستند.” “مشاهدات علمی آسیب دیده مجددا برنامه‌ریزی می شود.”

 

NIRISS کمکی از آژانس فضایی کانادا (CSA) است، بنابراین کارکنان ناسا و CSA برای عیب‌یابی این مشکل همکاری می‌کنند.

 

به گفته ناسا، در شرایط عادی، NIRISS می‌تواند در چهار حالت مختلف کار کند. این ابزار می‌تواند به عنوان یک دوربین در زمانی که سایر ابزارهای وب اشغال می‌شوند، نشانه‌های نور را برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی کوچک تجزیه و تحلیل کند، می‌تواند تصویربرداری با کنتراست بالا انجام دهد که برای یافتن کهکشانهای دوردست طراحی شده است.

 

NIRISS اولین ابزاری نیست که در وب با مشکل مواجه می شود. در ماه آگوست، یک چرخ در داخل ابزار مادون قرمز میانی رصدخانه (MIRI) شروع به نشان دادن علائم اصطکاک کرد. چرخ تنها در یکی از چهار حالت مشاهده ابزار استفاده می‌شود، بنابراین پرسنل این مشاهدات را متوقف کردند در حالی که کار MIRI را در سه حالت دیگر آن ادامه می‌دادند.

 

در ماه نوامبر، مهندسان علت این مشکل را ردیابی کردند و شروع به توسعه دستورالعمل‌هایی برای استفاده ایمن از حالت آسیب‌دیده، به نام طیف‌سنج با وضوح متوسط کردند.

 

علاوه بر این، در ماه دسامبر، رصدخانه دو هفته را با مشکلی مواجه کرد که مکرراً تلسکوپ را به حالت ایمن فرستاد و رصدهای علمی را قطع کرد. مهندسان این مشکل را در یک نقص نرم‌افزاری در سیستم کنترل نگرش رصدخانه ردیابی کردند که جهت حرکت فضاپیما را کنترل می کند.

 

بر اساس بیانیه ناسا در آن زمان، این رصدخانه در 20 دسامبر به فعالیتهای عادی خود بازگشت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope suffers 2nd instrument glitch

By Meghan Bartels

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-niriss-glitch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *