شروع به کار با تلسکوپ جدید

 

 

 

ماه شب به شب تغییر فاز می‌دهد و مناظر جدیدی را در هر مرحله نشان می‌دهد.

گری سرونیک

 

شاید شما به تازگی یک تلسکوپ جدید گرفته باشید. تبریک می‌گوییم می‌توانید با چیزهای دوردست و شگفت‌انگیز در آسمان شب بالای پشت بام‌تان دوستی مادام‌العمر پیدا کنید.

 

با این حال، بسیاری از آنها آنقدر دور هستند که فقط یافتن و شناسایی مثبت آنها چالش – و موفقیت است!

 

قبل از اینکه مشاهده کنید

در اینجا سه نکته مهم برای شروع و جلوگیری از ناامیدی و حرکت سریع در منحنی یادگیری وجود دارد:

ابتدا، اپتیک خود را در داخل خانه تنظیم کنید. دستورالعمل ها را بخوانید، و با نحوه کار همه چیز – نحوه حرکت تلسکوپ، نحوه تعویض چشمی، و غیره – در گرما و با راحتی آشنا شوید. به این ترتیب شما مجبور نخواهید بود تنظیمات ناآشنا را در بیرون در سرما و تاریکی پیدا کنید.

 

دوما، در طول روز اپتیک خود را امتحان کنید و با نحوه عملکرد آن در صحنه‌های دور – بالای درختان، ساختمان‌ها – آشنا شوید تا حس خوبی نسبت به کاری که واقعا انجام می‌دهد به دست آورید. اگر منظره وارونه باشد تعجب نکنید.

 

شما به سرعت متوجه خواهید شد که کمترین بزرگنمایی یک تلسکوپ (چشمی با طولانیترین فاصله کانونی) روشنترین، واضحترین و وسیعترین نماها را با کمترین مقدار لرزش ارائه می‌دهد. کمترین بزرگنمایی همچنین به لطف میدان دید نسبتاً وسیع، یافتن هدف را آسان‌تر می‌کند. بنابراین شما همیشه می‌خواهید با کمترین بزرگنمایی شروع کنید. تنها پس از اینکه هدف خود را پیدا کردید، آن را در مرکز قرار دادید و یک نگاه اول خوب و دقیق داشتید، به چشمی با بزرگنمایی بالاتر بروید.

 

همچنین: اگر تلسکوپ یک جوینده کوچک یا یک دستگاه اشاره‌گر نقطه قرمز به کناره خود داشته باشد، در طول روز ساده‌ترین زمان برای همسویی با میدان اصلی است. شما واقعا باید این کار را انجام دهید. تلسکوپ را به سمت بالای درخت دوردست یا نقطه عطفی دیگر نشانه‌گیری کنید، آن را در نمای اصلی قرار دهید، اگر پایه اجازه می‌دهد، حرکات پایه را قفل کنید، دوباره بررسی کنید که بالای درخت هنوز در مرکز قرار دارد و سپس از طریق جوینده نگاه کنید. از پیچهای جوینده در طرفین استفاده کنید تا خطوط متقاطع (یا نقطه قرمز) را روی همان درخت قرار دهید. سپس مجدداً بررسی کنید که هنوز در مرکز نمای اصلی است.

 

سوما، برای صبور بودن برنامه‌ریزی کنید. زمانی را با هر شیء آسمانی که قادر به پیدا کردن آن هستید بگذرانید و واقعاً آن را بشناسید. بسیاری از اشخاصی که برای اولین بار از تلسکوپ استفاده می کنند، انتظار دارند ویژگی اجرام مانند روشنایی و رنگ هابل در چشمی باشد – در حالی که در واقع اکثر اجرام نجومی برای چشم انسان بسیار کم نور هستند. علاوه بر این، دید در شب ما چیزهای کم نور را بیشتر به صورت سایه‌های خاکستری می‌بیند. بسیاری از چیزهایی که کیهان برای ارائه دارد ظریف و بسیار دور است!

 

اما هرچه بیشتر و با دقت بیشتری چیزی را بررسی کنید، به تدریج بیشتر آن را تشخیص خواهید داد. نجوم صبر را می‌آموزد.

 

از سوی دیگر، ماه و سیارات با چشم غیرمسلح درخشان هستند و به راحتی پیدا می‌شوند! آنها اولین اهداف عالی برای رصدگران تلسکوپی جدید هستند. Sky & Telescope’s Sky at a Glance این هفته پیشنهادهایی برای مشاهده تلسکوپی و چشم غیرمسلح درخشانترین ستارگان و سیارات دارد.

 

در اینجا چند پیشنهاد برای شروع ارائه شده است.

لذت جدید تلسکوپ: ماه

ماه یکی از جرمهای آسمانی است که نزدیکترین همسایه ما در فضا است – بزرگ، روشن، به شدت تیره و تار، و تنها یک چهارم میلیون مایل دورتر. صد برابر نزدیک‌تر از نزدیک‌ترین سیاره است. یک تلسکوپ آماتور و یک نقشه دقیق ماه میتواند شما را برای همیشه با آن مشغول کند.

 

توجه کنید که تابش زمین بخش بزرگی از ماه را روشن می‌کند. این منظره شب ماه است که توسط زمین تقریباً کامل روشن می‌شود که در آسمان ماه می‌درخشد.

 

سیارات درخشان

سیاره‌های درخشان منظومه شمسی هدف خوبی برای ماجراجویی در دل شب هستند، با رصد آنها می‌توانید بر مهارت رصدی خود بیفزایید.

سیاره مشتری، پادشاه سیارات می‌باشد و جالب‌ترین سوژه رصدی برای یک تلسکوپ کوچک است. مشتری که یک غول گازی بدون سطح جامد می‌باشد به حد کافی بزرگ و روشن  و دارای حلقه بوده و چهار قمر مشخص دارد که می‌توان تغییرات قرارگیری آنها را در شب‌های متفاوت دنبال کرد.

لکه بزرگ قرمز مشهور مشتری، که یک طوفان عظیم بزرگتر از زمین می‌باشد، ممکن است قابل تشخیص باشد. با اولین نگاه شما به مشتری، شما بلافاصله متوجه آرایه‌ای از قمرهای کوچک روشن در هر دو طرف آن، خواهید بود. این چهار قمر، قمرهای گالیله‌ای می‌باشند که به افتخار گالیله به اسم ایشان نامگذاری شده است که آنها را از ایتالیا در دهه 1609 کشف کرد. گاهی اوقات همه این چهار قمر در اطراف مشتری قابل مشاهده است: گاهی اوقات یکی از آنها در پشت مشتری قرار می‌گیرد یا در سایه‌اش پنهان می‌شود.

سیاره مریخ تقریبا روشن، به رنگ زرد و نارنجی می‌باشد. مریخ یک سیاره کوچک می‌باشد.

در مورد سیارات دیگر؟ صبور باش. همه در موعد مقرر گردهم می‌آیند.

 

سه سیاره درخشان و با چشم غیر مسلح آسمان عصر را تزئین می‌کنند.

 

زحل در حال حاضر تقریباً به همان اندازه که از زمین فاصله دارد، است، اما حتی یک اپتیک متوسط با توان 50 یا 100، واقعیت نمادین زحل را به صورت یک توپ در حلقه نشان می‌دهد. قبل از اینکه خیلی کم‌ارتفاع شود آن را زود رصد کنید.

 

مشتری همان نقطه سفید روشن است که در جنوب پس از تاریکی، بسیار در سمت چپ بالای زحل است. حتی کوچکترین تلسکوپ نیز چهار قمر نقطه مانند مشتری را در دو طرف آن نشان می‌دهد. آنها پیکربندی خود را بی‌وقفه شب به شب تغییر می‌دهند.

 

خود مشتری آنقدر سریع می‌چرخد (هر 10 ساعت یک بار) که کاملاً گرد نیست و یک تلسکوپ کوچک این را آشکار می‌کند و آیا می توانید هر یک از کمربندهای ابری موازی مشتری را تشخیص دهید؟ آنها اغلب در طی چند ماه یا سال تیره یا روشن می‌شوند، پهن یا باریک می‌شوند. مشتری نیز در حال حاضر کمی دورتر از زمین است که ما معمولاً آن را می‌بینیم. پاییز آینده نزدیکترین فاصله خواهد بود.

 

مریخ درخشان‌ترین ستاره زرد-نارنجی رنگی در شرق در اوایل شب است. مریخ سیاره‌ای کوچک است که نصف قطر زمین است و در هر تلسکوپی بسیار کوچک به نظر می‌رسد. ممکن است نتوانید هر گونه علامت سطحی را حتی با رصد طولانی و ثابت تشخیص دهید. اما خیلی زود تسلیم نشوید. هنگامی که نزدیک به مرز بینایی خود کار می‌کنید، همانطور که معمولاً در نجوم خواهید بود، دیدن همه چیزهایی که می‌توانید ببینید به زمان و توجه مداوم نیاز دارد. چیزهایی که در ابتدا نامرئی بودند ممکن است گهگاه شروع به سوسو زدن کنند، سپس تقریباً ثابت بماند. آیا گفتیم نجوم صبر را می‌آموزد؟

 

مناظر جدید تلسکوپی بیشتر

البته در آسمان شب خیلی بیشتر از ماه و سیارات وجود دارد! شب‌های زمستانی اغلب آسمان‌های شفاف با سایه‌بان بزرگی از ستاره‌ها را به ارمغان می‌آورند. اما با وجود این همه هدف دعوت کننده، ابتدا باید به کجا اشاره کرد؟

 

خوشه پروین همانطور که در دوربین دوچشمی دیده می‌شود. یک تلسکوپ نمای عمیقتر و بزرگنمایی بیشتری می‌دهد.

 

خوشه پروین با چشم غیرمسلح به عنوان یک لکه کوچک به اندازه نوک انگشت شما در طول بازو قابل مشاهده است. اکثر مردم می‌توانند شش ستاره درخشان خوشه پروین را بدون کمک اپتیکی تشخیص دهند.

 

ستاره شناسان مشخص کرده‌اند که خوشه پروین در کل بیش از 500 ستاره دارد. مانند دیگر خوشه‌های ستاره‌ای، خوشه پروین توسط گرانش متقابل خود در کنار هم نگه داشته می‌شوند که به صورت یک خوشه باز برای آرایش نسبتاً شلوغ ستارگان طبقه بندی می‌شود.

 

ستاره‌شناسان مشخص کرده‌‌اند که ستاره‌های خوشه پروین تنها حدود 80 میلیون سال پیش شروع به درخشش کردند. این آنها را در مقایسه با خورشید و منظومه شمسی ما که 4.6 بیلیون سال سن دارند، کودکان نوپایی نشان می‌دهد. خورشیدهای جوان M45 به طرز شگفت‌انگیزی پرانرژی هستند. آلیسون (al-SIGH-oh-nee)، درخشانترین، حداقل 350 برابر نور خورشید ما است که با یک نور شدید آبی-سفید می‌درخشد نشانه‌ای از اینکه به طور غیرعادی داغ و پرجرم است.

 

صورت فلکی آشنای شکارچی عصر در این زمان از سال از آسمان جنوب شرقی بالا می‌رود. در وسط آن، به دنبال خط سه ستاره کمربند جبار باشید. کمربند تقریباً عمودی است زیرا در اوایل عصر بالا می‌رود. بعداً در شب مورب می‌شود (همانطور که در زیر نشان داده شده است).

 

این نمودار نشان می‌دهد که کجا می‌توان سحابی شکارچی را در شمشیر جبار در زیر سه ستاره کمربند جبار پیدا کرد. فقط پنج ستاره درخشان در این نمودار (بزرگترین نقاط) به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

Sky & Telescope diagram

 

فقط در چند درجه جنوب کمربند (یعنی به اندازه چند انگشت در طول بازو) یک خط کوچکتر و کم نورتر از ستارگان وجود دارد: شمشیر جبار. درون آن سحابی شکارچی قرار دارد، ابری درخشان از گاز و غبار که در آن صدها ستاره جدید در حال شکل‌گیری هستند. در بسیاری از عکس‌ها آن را به رنگ صورتی نشان می‌دهد، اما برای چشم انسان خاکستری تیره با رنگ سبز است. این سحابی در هر تلسکوپی مشهود است که به آن اشاره می‌شود و همینطور چهار ستاره جوان نزدیک به مرکز آن، که به عنوان ذوزنقه شناخته می شود. ستاره شناسان به سحابی شکارچی به عنوان مسیه 42 (M42) اشاره می کنند، و شما می بینید که این سحابی در نمودارهای ستاره ای به این شکل مشخص شده است. این سحابی که در فاصله 1400 سال نوری از ما قرار دارد، نزدیک ترین سحابی ستاره ساز به زمین است.

 

اجرام کم نور مانند سحابی ها زمانی بهتر دیده می شوند که آسمان بدون ماه و واقعا تاریک باشد. هر چه بتوانید از زیر نور آلودگی نوری شهر دورتر خارج شوید، بهتر است. اما اجازه ندهید آلودگی نوری شما را از یافتن آنچه می توانید از حیاط خلوت خود ببینید منصرف کند! اهداف نسبتاً روشنی را برای شکار انتخاب کنید، و مهارت‌های پیدا کردن آنها را توسعه دهید و آنها را با دقت مشاهده کنید تا در فرصتی که پیش آمد آماده باشید تا از شرایط بهتر استفاده کنید. به عنوان مثال، آسمان می تواند به ویژه تمیز و تاریک شب پس از طوفان باشد.

طرح سحابی شکارچی طرحی دقیق از سحابی بصری شکارچی، که با رصد دقیق چشمی از طریق یک تلسکوپ عظیم (28 اینچی!) در طول شبانه روز ساخته شده است.

هوارد بانیچ / گالری آنلاین S&T

عکس سحابی شکارچی چه کارهایی که یک دوربین می تواند برای همان سحابی با یک محدوده بسیار کوچکتر انجام دهد! این سحابی شکارچی است که به نظر می رسد اگر چشم شما نسبت به نور ضعیف بسیار حساس تر از آنچه هست، شبکیه چشمی داشت که مانند یک آشکارساز تصویربرداری الکترونیکی کار می کرد که می توانست نور را برای نوردهی طولانی جمع آوری و ایجاد کند، و اگر قشر بینایی در مغز شما به اندازه نرم افزار پیشرفته پردازش عکس مورد استفاده در اینجا همه کاره و قابل تنظیم بود. عکاسی نجومی دیجیتال مدرن، تلسکوپ‌های آماتوری خوب و خوب را بسیار قوی‌تر از آنچه که قبلاً فکر می‌کردیم، ساخته است. اما علیرغم پیشرفت‌ها و ساده‌سازی‌های فنی مداوم، تصویربرداری از این کالا یک هنر برای افراد سخت‌گیر و فداکار است که ابزار خرید تجهیزات جدی و زمان و صبر برای تسلط بر آن را دارند. یک وسواس بزرگ می تواند در آینده شما باشد. . . .

جاشوا رودز / گالری آنلاین S&T

 

می توانید از کمربند شکارچی به عنوان یک اشاره گر به چیزهای دیگر استفاده کنید. خط آن را در سراسر آسمان بسیار به سمت بالا گسترش دهید، تقریباً به اندازه دو مشت در طول بازو، و ستاره نسبتا درخشان الدبران، چشم نارنجی ثور وجود دارد. با یک مشت دیگر به راه خود ادامه دهید و به خوشه پروین خواهید رسید.

 

گام های بعدی در نجوم

برای یافتن چیزهای دیگر در آسمان شب، شروع به یادگیری صور فلکی کنید. آنها کلید یافتن هر چیزی کم‌نورتر و عمیق‌تر برای شکار با دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ هستند – درست مانند یک کره زمین، قبل از اینکه بتوانید مشخص کنید، مثلاً میلان، سیدنی یا جاکارتا، باید قاره‌ها و کشورها را بشناسید.

 

برای یک راهنمای صورت فلکی با کاربرد آسان که کل آسمان عصر را پوشش می دهد، از نقشه ماهانه بزرگ در مرکز هر شماره Sky & Telescope، مجله ضروری نجوم (ahem) استفاده کنید.

 

 

شما همچنین می خواهید یک اطلس ستاره ای خوب و دقیق (مجموعه ای از نقشه های دقیق تر)، مانند اطلس آسمان جیبی که به طور گسترده استفاده می شود. یک کتاب راهنمای خوب در اعماق آسمان؛ و چند تمرین در مورد نحوه استفاده از نقشه ها برای مشخص کردن هدف تلسکوپ خود بر روی چیزی بسیار کم رنگ که نمی توانید تنها با چشم خود ببینید. مقاله ما را با نحوه استفاده از نمودار ستاره ای با تلسکوپ حتما بخوانید.

 

برای راهنمایی‌های بیشتر در مورد تماشای آسمان و نحوه استفاده حداکثری از محدوده خود، به بخش مشاهده و بخش شروع به کار ما مراجعه کنید.

 

هر چیز دیگری، به آن بچسبید! هیچ کس با دانستن این چیزها به دنیا نمی آید. با سرعت خود به سرگرمی بپردازید، چیزهایی را بیابید که بدانید، انجام دهید و بفهمید بدون اینکه نگران چیزهایی باشید که هنوز انجام نداده اید. این واقعاً چیزی است که زندگی در یک جهان بزرگ در مورد آن است، درست است؟

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

GETTING STARTED WITH YOUR NEW TELESCOPE

BY: ALAN MACROBERT DECEMBER 25, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/getting-started-with-your-new-telescope-2/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *