دو جهان زمین مانند قابل سکونت به دور ستاره‌ای در حیاط خلوت کیهانی ما می‌چرخند!!

 

سیارات فراخورشیدی با جرمی مشابه زمین در فاصله کمتر از 16 سال نوری از ما یافت شدند که به سرعت در حال چرخش به دور یک کوتوله قرمز می‌باشند.

برداشت هنری از دو سیاره مشابه جرم زمین که به دور ستاره GJ 1002 می‌چرخند (اعتبار تصویر: آلخاندرو سوارز ماسکارنو و اینس بونت (IAC))

 

ستاره‌شناسان دو جهان بالقوه قابل سکونت را کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز در حیاط خلوت کیهانی ما می‌چرخند. سیارات فراخورشیدی تنها در فاصله 16 سال نوری از ما قرار دارند و جرمهایی مشابه سیاره ما دارند.

 

آنها در “منطقه قابل سکونت” ستاره خود، GJ 1002 قرار دارند که به عنوان پوسته‌ای در اطراف ستاره‌ای تعریف می‌شود که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است که بتواند آب مایع را پشتیبانی کند که یک عنصر حیاتی برای زندگی است.

 

آلخاندرو سوارز ماسکارنو، نویسنده این مطالعه از موسسه آستروفیسکا د کاناریاس (IAC) در بیانیه‌ای گفت: به نظر می‌رسد طبیعت تمایل دارد به ما نشان دهد که سیارات شبیه زمین بسیار رایج هستند. با این دو ما اکنون هفت مورد را در منظومه‌های سیاره‌ای کاملاً نزدیک به خورشید می‌شناسیم.

 

از آنجایی که آب مایع برای وجود حیات ضروری است، سیارات در مناطق قابل سکونت کانون جستجوی ما برای یافتن حیات در سایر نقاط جهان هستند، اگرچه تنها بودن در یک منطقه قابل سکونت تضمینی برای پشتیبانی از حیات نیست. برای مثال، در منظومه شمسی، زهره و مریخ هر دو در منطقه قابل سکونت خورشید هستند، اما هیچکدام در حال حاضر نمی‌توانند حیات را پشتیبانی کنند.

 

از آنجایی که GJ 1002 یک کوتوله قرمز نسبتا سرد است، منطقه قابل سکونت  —  و این دو سیاره فراخورشیدی جدید  —  بسیار نزدیکتر از زمین به خورشید هستند. درونی‌ترین سیاره، به نام GJ 1002b، فقط حدود 10 روز طول می‌کشد تا به دور ستاره بچرخد، در حالی که سیاره بیرونی، GJ 1002c، یک مدار را در 21 روز کامل می‌کند.

 

اینفوگرافیک فاصله نسبی بین سیارات کشف شده و ستاره آنها را با سیارات درونی منظومه شمسی مقایسه می‌کند. منطقه‌ای که با رنگ سبز مشخص شده است، منطقه قابل سکونت دو منظومه سیاره ای را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: طراحی: الخاندرو سوارز ماسکاریو (IAC). سیارات منظومه شمسی: ناسا)

 

ورا ماریا پاسگر، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق IAC، در این بیانیه گفت: GJ 1002 یک ستاره کوتوله قرمز است که جرم آن به زحمت یک هشتم خورشید است. “این یک ستاره کاملا سرد و کم نور است. این بدان معنی است که منطقه قابل سکونت آن بسیار نزدیک به ستاره است.”

 

نزدیکی هر دو سیاره به زمین به این معنی است که آنها می‌توانند اهداف عالی برای اخترشناسانی باشند که قصد مطالعه جو جهانهای مشابه زمین در خارج از منظومه شمسی را دارند.

 

سیارات فراخورشیدی در نتیجه همکاری بین ابزار رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) ESPRESSO (طیف‌نگار اشل برای سیارات فراخورشیدی سنگی و مشاهدات طیف‌سنجی پایدار) که در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در منطقه صحرای آتاکاما در شمال شیلی نصب شده است و CARMENES (جستجوی با وضوح بالا Calar Alto برای کوتوله‌های M با زمین‌های خارجی با طیف‌نگارهای اشل مادون قرمز نزدیک و نوری) در رصدخانه Calar Alto در اندلس، جنوب اسپانیا کشف شدند.

 

این دو ابزار ستاره والد سیارات را در دو دوره جداگانه مشاهده کردند، CARMENES GJ 1002 را بین سالهای 2017 و 2019 مطالعه کرد، در حالی که ESPRESSO داده‌های کوتوله قرمز را بین سال‌های 2019 و 2021 جمع‌آوری کرد.

 

حساسیت CARMENES در طیف گسترده‌ای از طول‌موجهای نزدیک به مادون قرمز، آن را برای تشخیص تغییرات در سرعت ستارگان مناسب است که می‌تواند سیارات در حال گردش را نشان دهد.

 

ایگناسی ریباس، محقق موسسه علوم فضایی (ICE-CSIC)، توضیح داد: «به دلیل دمای پایین، نور مرئی GJ 1002 برای اندازه‌گیری تغییرات سرعت آن با اکثر طیف‌نگارها بسیار ضعیف است.

 

در حالی که ESPRESSO و قدرت جمع‌آوری نور VLT به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد تا مشاهداتی از این سیستم انجام دهند که با هیچ تلسکوپ زمینی دیگری امکان‌پذیر نبود، ترکیب این دو ابزار قدرتمند بود که نتایجی را به‌دست آورد که در انزوا انجام شد. برای دستیابی به کشف این سیارات فراخورشیدی تلاش کرده‌اند.

 

سوارز ماسکارنو در پایان گفت: “هر یک از این دو گروه اگر به طور مستقل به این کار دست می‌زدند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شدند.”

 

اخترشناسان اکنون امیدوارند که از طیف نگار آندس در تلسکوپ بسیار بزرگ در حال ساخت در جو GJ 1002c استفاده کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Two potentially habitable Earth-like worlds orbit a star in our cosmic backyard

By Robert Lea

https://www.space.com/potentially-habitable-earth-like-worlds-cosmic-backyard

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *