بعد از دومین تلاش برای پرتاب آرتمیس 1، سرنوشت آرتمیس چه خواهد شد!!

 

 

موشک بدون سرنشین آرتمیس 1 در سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا در 25 آگوست 2022. اعتبار: ناسا

 

مشکل آرتمیس 1 روی سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی بود، بنابراین ناسا تصمیم گرفت همانجا آن را برطرف کند.

 

روز سه‌شنبه، مدیران مأموریت اعلام کردند که از بازگشت به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه که ترکیبی از موشک سیستم پرتاب فضایی، کپسول اوریون و پرتابگر متحرک به وزن 5.75 میلیون پوند و 322 فوت ارتفاع دارد، خودداری می‌کنند.

 

درعوض، آنها در سکوی پرتاب 39-B خواهند ماند تا روی مشکل پیش‌آمده کار کنند که  باعث دومین پرتاب ناموفق ناسا برای فرستادن آرتمیس 1 بدون خدمه به یک ماموریت چند هفته‌ای به ماه بود. این اولین گام در برنامه‌های نهایی آن برای بازگرداندن انسانها، از جمله اولین زن، به سطح ماه برای اولین بار از سال 1972 است.

 

جدیدترین مشکل در موشک 4.1 بیلیون دلاری، نشت هیدروژن مایع برودتی دیگر در خط تغذیه سوخت بود که از پرتابگر متحرک تا مرحله اصلی SLS ادامه داشت. مشکلات مشابهی در تمرینات لباس مرطوب در آوریل و ژوئن و همچنین اولین تلاش برای پرتاب رخ داد. ناسا تصمیم گرفته است مهر و موم کانکتور به نام قطع سریع را در سکوی پرتاب جایگزین کند.

 

تصمیم‌گیری ساده نیست زیرا مستلزم نصب یک محفظه در اطراف محل کار است تا مطمئن شوید شرایط محیطی به سخت افزار آسیب نمی‌رساند. اگر ناسا به VAB بازگشته بود، همان کار، اما در یک محیط کاری کنترل شده‌تر انجام می‌شد.

 

اما ناسا نمی‌تواند تعمیر را در VAB آزمایش کند. این تنها می تواند بارگیری سوخت برودتی را در سکو انجام دهد و از آنجایی که این همان چیزی بود که در نهایت آخرین تلاش پرتاب را خنثی کرد، ناسا تعمیر روی سکوی پرتاب را انتخاب کرد.

 

در یک به‌روزرسانی در وب‌سایت ناسا آمده است: «انجام کار روی پد همچنین به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا حد امکان داده‌ها را برای درک علت مشکل جمع‌آوری کنند.

 

علاوه بر این، تیمهای ناسا نشتهای احتمالی را در شش خط اصلی دیگر بررسی خواهند کرد که به SLS وارد می‌شوند. قبل از پرتاب، مرحله هسته باید با 537000 گالن هیدروژن مایع و 196000 گالن اکسیژن مایع پر شود تا به سوخت چهار موتور RS-25 در پایه مرحله هسته کمک کند که همراه با دو تقویت کننده موشک جامد، 8.8 میلیون پوندSLS را تولید می‌کند. نیروی رانش در هنگام بلند شدن باعث می‌شود SLS قدرتمندترین موشکی باشد که تا به حال از زمین بلند شده است.

 

این شکست ناسا را ​​مجبور کرد که زمان پرتاب روز سه شنبه را از دست بدهد. پرتاب بعدی از 19 سپتامبر تا 4 اکتبر اجرا می‌شود. اما چند مانع برای زمان پرتاب بعدی وجود دارد.

 

بزرگترین توافق فعلی ناسا با پرتاب فضایی دلتا 45 است که تنها به آرتمیس 1 یک فرصت 25 روزه داده است تا باتری‌های مکانیسم خود تخریبی آن به نام سیستم پایان پرواز بررسی شوند.  آنها را فقط می‌توان در VAB بررسی و شارژ کرد.

 

این محدودیت ناسا را ​​مجبور می‌کند که مجبور به عقب‌نشینی شود که چند هفته طول می‌کشد تا دوباره به بالشتک بازگردد. طبق پست ناسا، ناسا ممکن است بخواهد در هر صورت پس از تعمیر سکوی پرتاب، این کار را انجام دهد تا “کار اضافی را انجام دهد که نیازی به استفاده از امکانات برودتی موجود فقط در سکو ندارد”.

 

موضوع دوم، ماموریت آتی Crew-5 است که قرار است چهار مسافر را با یک دراگون خدمه اسپیس‌ایکس بر فراز موشک فالکون 9 به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد تا از سکوی پرتاب 39-A در نزدیکی پرتاب شود. مقامات ناسا گفتند که آنها هیچ پرتابی را انجام نخواهند داد که مأموریت Crew-5 را به تعویق بیاندازد که قرار است زودتر از 3 اکتبر پرواز کند.

 

مدیران در مورد امکان درخواست مجوز از محدوده شرقی برای باقی ماندن در سکوی بیش از محدودیت 25 روزه بحث کردند و اگر کار بر روی سکوی پرتاب به سرعت تکمیل شود، ممکن است هنوز فرصتی برای هدف‌گذاری برای پرتاب در سکو قسمت جلویی پنجره سپتامبر وجود داشته باشد.

 

بیل نلسون، مدیر ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اسکراب روز شنبه گفت: “بیاد داشته باشیم که تا زمانی که درست نشود، پرتاب نمی کنیم.” این روش عملیاتی استاندارد است و ادامه خواهد داشت.»

 

این امر می‌تواند به معنای منتظر ماندن تا فرصت‌هایی باشد که از 17-31 اکتبر، 12-27 نوامبر و 9-23 دسامبر اجرا می‌شوند. هر پنجره فقط روزهای خاصی دارد که در طی آنها زمین و ماه در موقعیت مناسب برای ماموریت قرار دارند.

 

جان هانی کات، مدیر برنامه SLS ناسا، گفت، هر چند بازگشت به عقب نیز می‌تواند یک چالش باشد.

 

او هفته گذشته پیش از اسکراب گفت: «نکته بزرگی که می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم، بازگشت به VAB است. “اینها چیزهایی هستند که (جان بلوینز، مهندس ارشد SLS) به من گفته است که بیش از هر چیز دیگری به وسیله نقلیه استرس وارد می‌کند.”

 

با این حال، هانیکات گفت که ظرفیت عقب نشینی دور از ذهن نیست.

 

او گفت: «ما هنوز رول‌هایی در خودرو باقی مانده‌ایم، اما می‌خواهیم آن را تماشا کرده و مدیریت کنیم.»

 

او همچنین گفت که فرصت‌های زیادی برای بارگیری و تخلیه سوخت برودتی به مخزن باقی مانده است، چیزی که اکنون چندین بار با دو تلاش پرتاب شده چندین تمرین لباس مرطوب در اوایل سال جاری و همچنین آزمایش آتش داغ در سال 2021 تحمل کرده است.

 

او گفت: «من می‌دانم که برای چرخه‌های تانک اضافی به خانه دو رقمی رسیده‌ایم. تا آنجایی که نگرانی در مورد چیزهایی که موشک روی پد می‌نشیند، احتمالاً چیزهای کوچک بیشتری مانند دیدن ترک خوردن، ترک‌هایی در (فم سیستم حفاظت حرارتی) وجود دارد که باید برای پاک کردن آن‌ها آنالیز کنیم.»

 

اولین اسکراب پرتاب در 29 آگوست پس از نشت هیدروژن مایع کوچکتر در خطی متفاوت چندین ساعت طول کشید تا کار کند و سپس یک سنسور ناکارآمد که دمای موتور را اشتباه خوانده بود.

 

جیم فری ناسا، معاون مدیر اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی، گفت که تلاش دوم به سادگی گرفته نشد و مدیران اطمینان داشتند که با مشکلات مشابهی مواجه نخواهند شد. در پایان اسکراب تماس درستی بود و به مردم یادآوری کرد که این یک پرواز آزمایشی است.

 

او گفت: «ما در مورد خطرناک بودن این مأموریت صحبت کردیم. اما ما ریسک‌هایی را که منطقی است، می‌پذیریم، خطری که می‌دانیم خودرو و سیستم را تا جایی که می‌خواهد در زمان راه‌اندازی پیش برده است، و در آن زمان آماده حرکت خواهیم بود.»

 

What’s next for Artemis I after 2nd scrub?

by Richard Tribou, Orlando Sentinel SEPTEMBER 7, 2022

https://phys.org/news/2022-09-artemis-2nd.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *