دو سیاره در حال چرخش به دور ستاره نزدیک توسط تس کشف شدند!!

فایل پیکسل هدف (TPF) از TESS با محوریت TOI-836 از کاتالوگ گایا. اعتبار: هاثورن و همکاران، 2022.

با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی (TESS)، یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان دو سیاره فراخورشیدی جدید را کشف کردند که به دور یک ستاره نزدیک به نام TOI-836 می‌چرخند. جهان‌های بیگانه تازه کشف شده به عنوان یک ابر زمین و یک مینی نپتون طبقه بندی شدند.

تس در حال انجام یک بررسی از حدود 200000 از درخشانترین ستاره‌های نزدیک به خورشید با هدف جستجو برای سیارات فراخورشیدی در حال عبور است. تاکنون بیش از 5800 سیاره فراخورشیدی نامزد (TESS Objects of Interest یا TOI) را شناسایی کرده است که تا کنون 233 مورد از آنها تایید شده است.

اکنون، تیمی از ستاره شناسان به رهبری Faith Hawthorn از دانشگاه وارویک، بریتانیا، دو جهان خارجی دیگر را تایید می‌کنند که توسط TESS رصد شده اند. آنها گزارش می‌دهند که سیگنال‌های عبوری در منحنی نور TOI-836 (یا TIC 440887364) شناسایی شده‌اند – یک ستاره کوتوله K که حدود 90 سال نوری از ما فاصله دارد. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال‌ها با مشاهدات بعدی با استفاده از ماهواره ExOPlanet مشخص‌کننده ESA (CHEOPS) و امکانات مختلف زمینی تأیید شد.

“در این مقاله، ما سیستم TOI-836 و کشف دو سیاره آن، TOI-836 b و TOI-836 c را ارائه کرده‌ایم. ما اکتشاف خود را براساس داده‌های دو بخش از داده‌های (11TESS  و 38 از سال اول) قرار می‌دهیم و به ترتیب سال 3) با آهنگ 2 دقیقه‌ای، و پنج رصد فضایی دیگر از 2020 تا 2021 از CHEOPS، که با نورسنجی زمینی از تاسیسات NGTS، MEarth، LCOGT و ASTEP تکمیل می‌شوند.

سیاره درونی TOI-836 b دارای شعاع حدود 1.7 شعاع زمین است و جرم آن حدود 4.5 برابر بیشتر از زمین است که چگالی آن در سطح 5.02 گرم بر سانتی متر مکعب است. جهان فراخورشیدی هر 3.81 روز به دور میزبان خود در فاصله تقریباً 0.0042 واحد نجومی از آن می‌چرخد ​​و دمای تعادل آن 871 کلوین برآورد می‌شود. بنابراین با توجه به پارامترهای آن، TOI-836 b به اصطلاح “ابر زمین” است. “

ابر زمین‌ها سیاراتی هستند که جرمشان بیشتر از زمین است اما از جرم نپتون بیشتر نیست. اگرچه اصطلاح “ابر زمین” فقط به جرم سیاره اشاره دارد، اما ستاره‌شناسان برای توصیف سیاراتی بزرگتر از زمین اما کوچکتر از به اصطلاح مینی‌نپتون‌ها (با شعاع بین دو تا چهار شعاع زمین) از آن استفاده می‌کنند.

“مینی نپتون” TOI-836 c حدود 2.6 برابر بزرگتر و 9.6 برابر بزرگتر از سیاره ما است. از این رو، چگالی آن 06/3 گرم بر سانتی متر مکعب محاسبه شد. دوره مداری این سیاره حدود 8.6 روز است و 0.0075 واحد نجومی از ستاره مادر جدا شده است. دمای تعادل آن در سطح 665 کلوین برآورد شد.

میزبان TOI-836 یک کوتوله K 5.4 بیلیون ساله است که حدود 33 درصد کوچکتر و جرم کمتری از خورشید دارد. دمای موثر آن در حدود 4552 کلوین است و فلزی بودن آن 0.284- تخمین زده شده است.

اخترشناسان خاطرنشان کردند که تغییرات قابل توجه زمان گذر در مشاهدات آنها از این TOI-836 c ممکن است نشان دهنده حضور سومین سیاره غیر گذرا در منظومه مورد مطالعه باشد.

آنها نتیجه گرفتند: «با این حال، ما هیچ گذر از سیاره سوم را در مجموعه داده‌های فتومتری فعلی خود یا هیچ نشانه‌ای از سیگنال دوره‌ای اضافی در داده‌های سرعت شعاعی فعلی‌مان پیدا نمی‌کنیم».

Two planets orbiting nearby star discovered with TESS