عکسهای جدید فوبوس از مدارگرد Tianwen-1 چین

 

 

اعتبار: CNSA

 

دو عامل اساسی بر تمام عکاسی نجومی تأثیر می‌گذارد: زمان و مکان. اگر دوربینی در زمان مناسب در مکان مناسب باشد، می‌تواند تصاویری را ثبت کند که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند و با گسترش دوربینها در سراسر منظومه شمسی، عکسهای بدیع بیشتری با فرکانس فزاینده‌ای ثبت می‌شود. کاوشگر Tianwen-1 چین به این مجموعه جدید اضافه شد تا دومین سالگرد خود را با گرفتن عکسی از قمر فوبوس مریخ جشن بگیرد.

 

خود تصویر خیره کننده است، با تعریف واضح بسیاری از ویژگی های جسم، که طول آن خیلی بیشتر از منهتن نیست. در زیر نور کامل خورشید، یا همانطور که ممکن است آن را در زمین بنامیم، به عنوان “ماه کامل”، رگه‌های قابل توجهی در سمت چپ بالای عکس وجود دارد که ممکن است نشان دهنده تاثیرات نسبتاً اخیر باشد. علاوه بر این، دهانه‌ای به نام ستاره‌شناس استونیایی ارنست اوپیک در سمت راست بالای تصویر قابل مشاهده است. سایر ویژگی‌ها که به نام دیگر ستاره‌شناسان و شخصیت‌های سفرهای گالیور نام‌گذاری شده‌اند، در تصویر واضح نیستند، زیرا فضای اطراف دهانه Öpik تا حد زیادی بی‌نظیر است.

 

علاقه چین به فوبوس نیز جدید نیست. در ابتدا قصد داشت اولین ماموریت مداری مریخ خود را که به نام Yinghuo-1 شناخته می‌شود، بر روی موشکی که همچنین مأموریت بازگشت نمونه فوبوس-گرنت روسیه را به درون‌ترین ماهواره مریخ نگه می‌دارد، پرتاب کند. متأسفانه آن فضاپیما نتوانست به مسیر لازم خود برسد و در سال 2012 به زمین سقوط کرد.

 

Tianwen-1 ماموریت پرچمدار کنونی چین به سیاره سرخ است، با کاوشگر مداری که تصویر فوبوس را گرفت و تنها یکی از شش فضاپیمای جداگانه‌ای را تشکیل می‌دهد که در یکی از بزرگترین محموله‌هایی است که تاکنون به سیاره مریخ فرستاده شده‌اند. آن‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها در مریخ نوردها، فرودگرها و ماهواره‌ها مشغول جمع‌آوری داده‌های علمی جدید بوده‌اند.

 

به احتمال زیاد، هیچ داده علمی جدیدی در این تصویر از فوبوس وجود ندارد که قبلاً در جای دیگری ثبت نشده باشد. در مدار دایره‌ای کنونی آن در 6000 کیلومتری سطح مریخ، تغییر زیادی نمی‌توان داشت. با این حال، الهام گرفتن یکی از اهداف عکاسی نجومی نیز هست و این تصویر منحصربه‌فرد از یک ماه منحصربه‌فرد حیرت‌انگیز مطمئناً این امر را فراهم می‌کند.

 

سلفی Tianwen-1 بر فراز سطح مریخ. اعتبار: CNSA

 

اینها تنها عکسهای خارق العاده‌ای نیست که Tianwen-1 گرفته است. چند ماه پیش تصویر کاملی از سطح مریخ منتشر کرد. با استفاده از دوربین بر روی برخی از اجزای دیگر، حتی توانسته است چند سلفی هم در سیاره سرخ و هم در بالای سیاره سرخ بگیرد. کاوشگر و مریخ نورد آن نیز توسط دوربین HiRISE در مدارگرد مریخ ناسا ضبط شده است.

 

با تمام دوربین‌هایی که در اطراف سیاره موجود هستند، علاقه‌مندان به عکاسی نجومی می‌توانند منتظر جریان مداوم تصاویر جدید باشند. بیایید امیدوار باشیم که آنها الهام بخش بیشتری در آینده باشند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New pics of Phobos from China’s Tianwen-1 orbiter

by Andy Tomaswick, Universe Today AUGUST 22, 2022

https://phys.org/news/2022-08-pics-phobos-china-tianwen-orbiter.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *