جزئیات شگفت‌انگیز در تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از مشتری آشکار می‌شود!!

تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از مشتری، جزئیات خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. یک فیلتر حساس به انتشار شفق از هیدروژن یونیزه شده (نقشه‌برداری شده در کانال قرمز) بیضی‌های شفقی را بر روی صفحه سیاره نشان می‌دهد که تا ارتفاعات بالای قطب شمال و جنوب گسترش می‌یابد. اعتبار: ناسا، آژانس فضایی اروپا، تیم علمی انتشار زودهنگام مشتری. پردازش تصویر: جودی اشمیت

 

جدیدترین تصاویر مشتری از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) خیره کننده است.

 

تصاویر مادون قرمز گرفته شده در 27 ژوئیه – رنگی مصنوعی برای مشخص کردن ویژگی‌های خاص را در امتداد لبه‌های نوارهای رنگی و اطراف لکه قرمز بزرگ نشان می‌دهند و همچنین منظره بی‌سابقه‌ای از شفق‌های قطبی در قطب شمال و جنوب ارائه می‌دهند.

 

یک تصویر میدان وسیع، ترکیب منحصربه‌فردی از این سیاره، حلقه‌های کم‌نور آن و دو ماهواره طبیعی کوچک‌تر مشتری – آمالتیا و آدراستیا – را در پس‌زمینه‌ای از کهکشان‌ها نشان می‌دهد.

 

ایمکه دو پیتر، ستاره‌شناس سیاره‌ای، استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا، که رصدهای علمی سیاره را به همراه تیری فوشه، استاد رصدخانه پاریس، رهبری می‌کرد، گفت: “ما هرگز مشتری را به این شکل ندیده بودیم. همه اینها کاملاً باورنکردنی است.” صادقانه بگویم، ما واقعاً انتظار نداشتیم که به این خوبی باشد. واقعاً قابل توجه است که می‌توانیم جزئیات مشتری را همراه با حلقه‌ها، ماهواره‌های کوچک و حتی کهکشان‌هایش در یک تصویر ببینیم.

 

د پیتر، فوچیت و تیم آنها این تصاویر را امروز (22 آگوست) به عنوان بخشی از برنامه Early Release Science این تلسکوپ منتشر کردند.

این تصویر رنگی کاذب از مشتری با ابزار NIRCam روی تلسکوپ فضایی جیمز وب در 27 ژوئیه 2022 به دست آمد. طرح رنگ میدان گسترده با ترکیب رنگ متفاوت است زیرا این حالت تصویربرداری از زمانهای مختلف نوردهی و تنها دو فیلتر استفاده می‌کند. در رنگ‌های نارنجی و فیروزه‌ای نقشه‌برداری شده است. این تصویر حلقه‌های مشتری و برخی از ماهواره‌های کوچک آن را به همراه کهکشان‌های پس‌زمینه نشان می‌دهد. آمالتیا و آدراستیا در این تصویر قابل مشاهده هستند. اعتبار: NASA, European Space Agency, Jupiter Early Release Science team. Image processing: Ricardo Hueso [UPV/EHU] and Judy Schmidt

 

علاوه بر طوفان عظیمی که به آن لکه قرمز بزرگ گفته می‌شود، سیستم های طوفانی متعددی – که به صورت بیضی‌های رنگ پریده کوچک دیده می‌شوند – نیز قابل مشاهده هستند و همچنین توده‌های کوچک درخشان ذرات ابر نیز قابل مشاهده هستند. انتقال بین جریان‌های منطقه‌ای سازمان یافته و الگوهای گرداب آشفته در عرضهای جغرافیایی بالاتر نیز به وضوح قابل مشاهده است.

 

د پیتر گفت: «اگرچه قبلاً بسیاری از این ویژگی‌ها را در مشتری دیده‌ایم، طول موج‌های فروسرخ  وب دیدگاه جدیدی به ما می‌دهد. “ترکیب تصاویر و طیفهای جیمز وب در طول‌موج‌های مادون قرمز نزدیک و میانه به ما امکان می‌دهد تا تعامل دینامیک، شیمی و ساختار دما را در داخل و بالای نقطه قرمز بزرگ و نواحی شفق قطبی مطالعه کنیم.”

 

دوربین مادون قرمز نزدیک وب  (NIRCam) همچنین یک منظره وسیع از مشتری را که حلقه‌های مشتری و دو قمر آن را آشکار می‌کند، ثبت کرد.

 

فوچیت گفت: “این تصویر حساسیت و محدوده دینامیکی ابزار NIRCam  وب را نشان می‌دهد.” امواج درخشان، چرخشها و گردابهای جو مشتری را آشکار می‌کند و به طور همزمان سیستم حلقه‌ای تاریک را که 1 میلیون بار کم‌نورتر از سیاره است و همچنین قمرهای آمالتیا و آدراستیا را که به ترتیب تقریباً 200 و 20 کیلومتر عرض دارند، ثبت می‌کند. یک تصویر، علم برنامه سیستم مشتری ما را خلاصه می‌کند که دینامیک و شیمی خود مشتری، حلقه ها و سیستم ماهواره‌ای آن را مطالعه می‌کند.”

 

تصاویر وب با کمک دانشمند شهروند جودی اشمیت از مودستو، کالیفرنیا، که در 10 سال گذشته با تلسکوپ فضایی هابل و سایر تصاویر تلسکوپ کار کرده است، و ریکاردو هوئسو، که جو سیاره‌ای را در دانشگاه کشور باسک مطالعه می‌کند، پردازش شد. در اسپانیا. هوئسو یکی از چندین محقق مخترع در برنامه Early Release Science (ERS) است و مشاهدات NIRCam جو مشتری را رهبری می کند.

 

عشق اشمیت به تصاویر نجومی او را به پردازش تصاویر سحابیها، خوشه‌های کروی، مهدکودک‌های ستاره‌ای و اجرام کیهانی دیدنی تر سوق داده است.

 

مشاهدات طیف‌سنجی شفق‌های مشتری برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است، در حالی که مشاهدات طیف‌سنجی دقیق لکه قرمز بزرگ مشتری در 27 جولای در نزدیکی فروسرخ و 14 تا 15 آگوست در طول موج‌های فروسرخ متوسط انجام شد. مشاهدات لکه قرمز بزرگ یک پروژه مشترک بین تیم Early Release Science (ERS) – با د پیتر و فوچیت به عنوان محققین اصلی – و برنامه مشاهدات منظومه شمسی است که توسط هایدی همل از انجمن دانشگاهها برای تحقیقات در نجوم(AURA)، با مشاهدات مشتری به رهبری لی فلچر، استاد دانشگاه لستر انگلستان توسعه یافته است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Surprising details leap out in sharp new James Webb Space Telescope images of Jupiter

by Robert Sanders, University of California – Berkeley AUGUST 22, 2022

https://phys.org/news/2022-08-sharp-james-webb-space-telescope.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *