تصویر خیره کننده وب از گرد و غبار کهکشانی دوردست!!

 

تصویری زیبا از کهکشان مارپیچی NGC 628 که با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب تهیه شده است، ممکن است بینشی در مورد نحوه رفتار غبار در فضا ارائه دهد.

تصویر مادون قرمز از مرکز کهکشان NGC 628، بر اساس داده‌های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در 17 ژوئیه. گابریل برامر / جانیس لی و همکاران. و همکاری PHANGS-JWST

تصویر خارق‌العاده‌ای از مرکز کهکشان مارپیچی NGC 628 که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) گرفته شده است، مقایسه‌هایی را با گرداب دکتر هو انجام داده است، اما می‌تواند سرنخ‌های مهمی را درباره نحوه رفتار غبار در کهکشان‌ها آشکار کند.

این تصویر ترکیبی از سه مجموعه داده در طول‌موج‌های مختلف است که توسط تیم ابزار مادون قرمز میانی JWST گرفته شده است. گابریل برامر از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک که به این تیم وابسته نیست، داده‌ها را دانلود کرد و هر یک از طول‌موج‌های فروسرخ را به قرمز، سبز و آبی ترجمه کرد و سپس آنها را با هم ترکیب کرد تا یک تصویر تولید کند.

NGC 628 توسط تلسکوپهای دیگر، از جمله هابل، با نور مرئی تصویربرداری شده است و اگر از بالای صفحه کهکشانی مشاهده شود، شبیه کهکشان راه شیری به نظر می‌رسد. اما توانایی JWST برای مشاهده نور مادون قرمز با وضوح بالا ساختاری پنهان را آشکار می‌کند. برامر می گوید: «اگر چشمان ما می‌توانستند در این طول‌موج‌های فروسرخ میانی ببینند، آسمان شب بسیار شبیه این تصویر می‌شد که به نظر من دیدنی و شاید کمی وحشتناک خواهد بود.

مایکل مریفیلد از دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌گوید ظاهر بنفش متمایز تصویر برامر به دلیل ترکیب شیمیایی منحصربه‌فرد ابرهای غبار NGC 628 است که عمدتاً از مولکول‌های بزرگی به نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای تشکیل شده‌اند.

این مولکول ها فقط طول‌موج‌های خاصی از نور را ساطع می‌کنند، بنابراین وقتی برامر سه طول موج را به رنگهای قرمز، سبز و آبی ترسیم کرد، رنگ سبز بسیار کمی وجود داشت. انتشارات قرمز و آبی باقیمانده، هنگامی که با هم ترکیب می‌شوند، رنگ صورتی مایل به بنفش را ایجاد می‌کنند.

این طول‌موج‌ها روز یکشنبه در ساعت 12 بعد از ظهر BST توسط JWST ثبت شد، بنابراین ستاره‌شناسان هنوز فرصتی برای بررسی یافته‌ها نداشته‌اند. با این حال، برخی از دانشمندان قبلاً در پست‌های برامر در رسانه‌های اجتماعی از تصویر اشاره کرده‌اند که مرکز خالی با آنچه تصاویر بصری کهکشان نشان می‌دهند متفاوت است و می‌تواند فرآیندهای فیزیکی جالبی را نشان دهد.

مریفیلد می‌گوید این داده‌ها همچنین می‌توانند به ما درباره چگونگی ایجاد و توزیع مجدد غبار در کهکشان‌ها بگویند. با این حال، او می‌افزاید، یکی از مشکلات این اطلاعات این است که برای نتیجه‌گیری در مورد چگونگی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها بسیار بزرگ‌تر و با وضوح بالا است.

برامر می‌گوید که فرآیند واقعی ساخت این تصویر «به‌طور حیرت‌انگیز ساده» بود و نشان‌دهنده برتری کمتر مورد بحث JWST نسبت به هابل است. همانطور که تلسکوپ [جیمز وب] منبع بزرگی است، ما همچنین پیشرفت‌های مشابهی را در فناوری پردازش داده‌ها و توزیع داده‌ها انجام داده‌ایم، به گونه‌ای که هر کسی، از ستاره‌شناس گرفته تا غیرمتخصص، بتواند داده‌ها را به این شکل کاوش کند. ”

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
Stunning JWST image turns dust in a distant galaxy into a purple swirl
By Alex Wilkins19 July 2022
https://www.newscientist.com/article/2329408-stunning-jwst-image-turns-dust-in-a-distant-galaxy-into-a-purple-swirl/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *