دانشمندان منشأ مریخی شهاب‌سنگ «زیبای سیاه» 4.5 بیلیون ساله را مشخص کردند!!

سن شهاب سنگ مریخی 4.5 بیلیون سال تخمین زده می‌شود.

نقشه‌ای از 90 میلیون دهانه در مریخ با کد رنگی بر اساس اندازه و سن. (اعتبار تصویر: Lagain و همکاران 2022، Nature Communications.)

محل تولد قدیمی‌ترین شهاب سنگ مریخی ممکن است در سیاره سرخ شناسایی شده باشد.

این یافته‌ها ممکن است سرنخ‌هایی را در مورد منشاء مریخ، زمین و دیگر سیارات زمینی منظومه شمسی نشان دهد.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان شهاب سنگ 11 اونسی (320 گرمی) NWA 7034، با نام مستعار “زیبای سیاه” را تجزیه و تحلیل کردند که در سال 2011 در مراکش کشف شد. مانند بیش از 300 سنگ دیگر که از فضا به زمین سقوط کرده اند، NWA 7034 نیز  بر اثر برخوردهای کیهانی از سیاره سرخ جدا شد.

تحقیقات قبلی نشان داد که NWA 7034 قدیمی‌ترین شهاب سنگ مریخی شناخته شده است که قدمت آن به حدود 4.5 بیلیون سال پیش می‌رسد. همچنین تنها نمونه مریخی موجود بر روی زمین است، به این معنی که شامل قطعاتی از انواع سنگهای متعدد است که با هم تجمیع شده‌اند. در مقابل، تمام شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده مریخی شامل انواع سنگ‌های منفرد هستند.

تا به حال، دانشمندان دقیقا نمی‌دانستند NWA 7034 از کجای مریخ آمده است. اکنون، محققان ممکن است نقطه منشا دقیق زیبای سیاه را مشخص کرده باشند.

در مطالعه جدید، دانشمندان از ابرکامپیوترها برای تجزیه و تحلیل تصاویر سطح مریخ استفاده کردند. من و تیمم یک الگوریتم تشخیص دهانه برای تشخیص تمام دهانه‌های برخوردی با قطر کمتر از 100 متر (330 فوت) که در تصاویر با وضوح بالا که سطح مریخ را پوشش می‌دهند، در مجموع حدود 94 میلیون، ایجاد کردیم.

هنگامی که محققان اندازه و مکان این دهانه‌ها را بررسی کردند، متوجه شدند که بیشتر کوچکترین دهانه‌ها در اطراف دهانه‌های بزرگتر که بیش از 1.8 مایل (3 کیلومتر) عرض و کمتر از 10 میلیون سال عمر دارند، پراکنده شده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این دهانه‌های کوچک توسط زباله‌های ناشی از برخوردهای بزرگ‌تر پس از سقوط دوباره به سطح تشکیل شده‌اند. منشا نسبتا تازه همه این دهانه‌ها به توضیح اینکه چرا کوچکترین آنها هنوز قابل تشخیص هستند کمک کرد: میلیونها سال فرسایش و فعالیتهای دیگر در مریخ هنوز آنها را از بین نبرده بود.

برش شهاب سنگ

تصویری از شهاب سنگ مریخی با نام مستعار “زیبای سیاه”. (اعتبار تصویر: ناسا)

دانشمندان 19 دهانه را به عنوان محتمل ترین نقاط مبدا شهاب‌سنگهای مریخی روی زمین شناسایی کردند. هنگامی که آنها خواص این دهانه‌ها را با خواص NWA 7034 مقایسه کردند، دریافتند که فقط یک دهانه مطابقت دارد. آنها نام این دهانه را به نام شهر استرالیایی کاراتا (Karratha) نامگذاری کردند که یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های روی زمین را در خود جای داده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین قطعات NWA 7034 احتمالاً 1.5 بیلیون سال پیش توسط برخورد کیهانی از مریخ بیرون آمده است که دهانه Khujirt  با عرض 24 مایل (40 کیلومتر) در نیمکره جنوبی سیاره سرخ را تشکیل داد. این قطعات باستانی، همراه با بقیه NWA 7034، بعداً در اثر برخورد بعدی 5 تا 10 میلیون سال پیش از مریخ منفجر شدند که دهانه کاراتا را تشکیل داد.

اکنون می‌دانیم که سنگ از  Terra Cimmeria-Sirenum می‌آید. “این منطقه میزبان سرنخ‌هایی برای درک [از] اولین مرحله تکامل و تمایز سیاره است. اگر کسی بخواهد بفهمد که مریخ چگونه شکل گرفته و تکامل یافته است، پس ما باید این محل را بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهیم، تجزیه و تحلیل کنیم.

یافته‌ها نشان می‌دهد که ارسال یک مریخ‌نورد یا پهپاد به این منطقه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم 4.5 بیلیون سال پیش در مریخ چه اتفاقی افتاده است. این اطلاعات، به نوبه خود، ممکن است به “پر کردن شکاف دانش برای همان دوره زمانی روی زمین” کمک کند.

Scientists pinpoint Martian origin of 4.5 billion-year-old ‘Black Beauty’ meteorite