بزرگترین مولکول الکلی در فضا یافت شده که ممکن است کلید تشکیل ستاره باشد!!

 

 

الکل در فضا به شکل مولکولی میکروسکوپی وجود دارد. اکنون محققان فکر می‌کنند که بزرگترین مولکول الکل را در فضا کشف کرده‌اند که به شکل پروپانول است.

 

 

مولکولهای پروپانول به دو شکل یا ایزومر وجود دارند که هر دو اکنون در مشاهدات شناسایی شده‌اند: پروپانول نرمال که برای اولین بار در ناحیه ستاره‌زایی شناسایی شده است و ایزوپروپانول (ماده اصلی در ضدعفونی‌کننده دست)  که قبلاً هرگز به شکل بین ستاره‌ای دیده نشده بود.

این اکتشافات باید چگونگی شکل‌گیری اجرام آسمانی مانند دنباله‌دارها و ستاره‌ها را روشن کند.

راب گارود، اختر شیمی‌دان از دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید: «تشخیص هر دو ایزومر پروپانول در تعیین مکانیسم تشکیل هر یک به‌طور منحصربه‌فردی قدرتمند است. از آنجایی که آنها بسیار به یکدیگر شباهت دارند، از نظر فیزیکی به روشهای بسیار مشابهی رفتار می‌کنند، به این معنی که این دو مولکول باید در یک مکان در یک زمان وجود داشته باشند.

“تنها سوال باز مقادیر دقیق موجود است – این امر نسبت بین‌ستاره‌ای آنها را بسیار دقیقتر از سایر جفت‌های مولکول می‌کند. همچنین به این معنی است که شبکه شیمیایی را که آنها را تشکیل می‌دهند، می‌توان با دقت بسیار بیشتری تنظیم کرد تا مکانیسم‌ها توسط آنها تعیین شود..”

این مولکولهای الکل در جایی که به عنوان «اتاق تحویل» ستاره‌ها شناخته می‌شود، منطقه غول‌پیکر ستاره‌زایی به نام Sagittarius B2 (Sgr B2) یافت شده‌اند. این منطقه در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری و نزدیک به کمان A* (Sgr A)* ، سیاهچاله کلان جرمی که کهکشان ما در اطراف آن ساخته شده است.

در حالی که این نوع تحلیل مولکولی از اعماق فضا بیش از 15 سال است که انجام می‌شود، ورود تلسکوپ آرایه میلی متری/زیر میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی در 10 سال پیش، سطح جزئیاتی را افزایش داده است که اخترشناسان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

آلما وضوح بالاتر و سطح حساسیت بیشتری را ارائه می‌دهد و محققان را قادر می‌سازد مولکول‌هایی را شناسایی کنند که قبلاً قابل مشاهده نبودند. توانایی جدا کردن فرکانس تشعشع خاصی که توسط هر مولکول در یک بخش شلوغ از فضا مانند Sgr B2 ساطع می‌شود، در محاسبه آنچه در بیرون وجود دارد بسیار مهم است.

هولگر مولر فیزیکدان از دانشگاه کلن آلمان می‌گوید: «هرچه مولکول بزرگتر باشد، خطوط طیفی بیشتری در فرکانسهای مختلف تولید میکند. در منبعی مانند Sgr B2، مولکول‌های زیادی در تشعشعات مشاهده‌شده نقش دارند که طیف‌های آن‌ها با هم همپوشانی دارند و جدا کردن اثر انگشت‌ها و شناسایی تک تک آن‌ها دشوار است.

به لطف روشی که ALMA می‌تواند خطوط طیفی بسیار باریک را تشخیص دهد و همچنین کارهای آزمایشگاهی این کشف انجام شد که به طور جامع نشانه‌هایی را مشخص می‌کند که ایزومرهای پروپانول در فضا منتشر می‌کنند.

یافتن مولکولهایی که از نزدیک به هم مرتبط هستند – مانند پروپانول نرمال و ایزوپروپانول – و اندازه‌گیری میزان فراوانی آنها نسبت به یکدیگر، دانشمندان را قادر می‌سازد تا با جزئیات بیشتری به واکنش‌های شیمیایی نگاه کنند که آنها را تولید کرده‌اند.

کار برای کشف مولکولهای بین ستاره‌ای بیشتر در Sgr B2 و درک نوع دیگ ذوب شیمیایی ادامه دارد که منجر به تشکیل ستاره می‌شود. مولکولهای آلی ایزو پروپیل سیانید، N-متیل فرمامید و اوره نیز توسط ALMA شناسایی شده‌اند.

کارل منتن، ستاره‌شناس موسسه ماکس پلانک نجوم رادیویی در آلمان، می‌گوید: «هنوز خطوط طیفی ناشناس زیادی در طیف ALMA Sgr B2 وجود دارد که به این معنی است که هنوز کار زیادی برای رمزگشایی ترکیب شیمیایی آن باقی مانده است.

در آینده نزدیک، گسترش ابزار دقیق ALMA به فرکانس‌های پایین‌تر احتمالاً به ما کمک می‌کند تا سردرگمی طیفی را حتی بیشتر کاهش دهیم و احتمالاً امکان شناسایی مولکولهای آلی اضافی را در این منبع تماشایی فراهم می‌کند.»

 

The Largest Alcohol Molecule Found in Space Yet May Be The Key to Star Formation

DAVID NIELD 3 JULY 2022

https://www.sciencealert.com/this-is-the-largest-alcohol-molecule-we-ve-found-in-space-yet

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *