تحلیل مشاهدات شهروند دانشمندی در سال 2015 پدیده‌ای جوی را آشکار می‌کند.

(a) کمان پایدار و گسترده قرمز رنگ شفق (SAR) در 09:27 UT (سمت چپ)، افزایش سرعت انتشار حرارتی قوی (STEVE) در 09:51 UT (مرکز) و یک کمان جزئی با ساختار حصارنرده‌ای سبز رنگ در 10:02 UT (راست) مشاهده می‌شود. فعالیت شفق مانند در پایین (جنوب) هر تصویر مشاهده می‌شود. غرب در سمت راست است؛ (b,c و d) تصاویر تجزیه شده را به ترتیب در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی همزمان با پانل (الف) نشان می‌دهد. در 09:27 UT (سمت چپ) هیچ کمانی در کانال‌های سبز و آبی مشاهده نمی‌شود. در 09:51 UT (مرکز)، سه کانال کمان را شناسایی می‌کنند. در 10:02 UT (راست)، انتشار اصلی از کانال سبزی می‌آید که در آن ساختارهای حصار نرده‌ای مشاهده می‌شود. یک کمان جزئی نیز در کانال قرمز سمت راست تصویر مشاهده می‌شود.

اعتبارتصویر از:  Geophysical Research Letters (2022). DOI: 10.1029/2022GL098511

تیمی از پژوهشگران نیوزلند، ایالات متحده و کانادا اولین مشاهده یک کمان SAR را تایید کردند که به یک STEVE تبدیل شده بود. این گروه در مقاله خود که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، مجموعه‌های متعددی از داده‌ها در اختیار داشتند که برای توصیف این رویداد نادر و منحصر به فرد جوی به کار می‌‌آمد، آنها تحلیل خود را از این مجموعه‌ها ارائه دادند و همچنین آنچه را برای آنها در مورد این پدیده به اثبات رسیده بود به صورت کلی در این مقاله توضیح داده‌اند.

در سال 2015، شهروند دانشمند آی. گریفیث متوجه اتفاق غیرمعمولی در آسمان شب بالای سرش بر فراز دوندین، نیوزیلند شد. کمان نوری که او آن را به رنگ قرمز خون توصیف کرد، در آسمان تاریک حرکت کرد. در این زمان در حالی که کنجکاو شده بود، دوربینش را برداشت و شروع به فیلمبرداری از این رویداد کرد. در طول 30 دقیقه بعدی، این کمان به آرامی به چیزی تبدیل شد که به افزایش سرعت انتشار حرارتی قوی (STEVE) معروف شد. او که در مورد آنچه که دیده بود کنجکاو شده بود، آنچه را شکار کرده بود برای رصدگران حرفه‌ای در دانشگاه اوتاگو، همچنین در Dunedin، فرستاد. این گروه همچنین با احساس کنجکاوی، تصاویر را برای سایر همکاران ارسال کردند. در نهایت تیمی از پژوهشگران برای مطالعه این رویداد تشکیل شد.

این فیلم که در یوتیوب موجود است کل توالی مشاهدات را همراه با فیلم‌های ناپیوسته به ترتیب در کانال‌های قرمز، سبز و آبی نشان می‌دهد. اعتبار: سی. مارتینیس و همکاران، رنگین کمان شب: اولین مشاهده مستقیم یک کمان SAR در حال تبدیل به استیو، مقاله تحقیقات ژئوفیزیک (2022). DOI: 10.1029/2022GL098511

پژوهشگران داده‌ها را از منابع دیگر، از جمله ماهواره‌ها و تصویرگران آسمان در یک رصدخانه محلی جمع‌آوری کردند. با مطالعه تمام داده‌ها، مشخص شد که اولین تصاویر گرفته شده توسط گریفیث، یک کمان قرمز و پایدار شفق قطبی (SAR) را نشان می‌دهد که جزو مجموعه ساختار شفق قطبی است و رویدادی است که در واقع یک شفق قطبی نیست، اما به دلایلی که هنوز شناخته نیست در جو رخ می‌دهد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که وقوع آن با طوفان ژئومغناطیسی – که آشفتگی در مغناط‌کره زمین – است، همزمان بوده است و حاکی از آن است که این نور ناشی از ذرات باردار در بالای جو است. سپس، همانطور که کمان آغاز به فروکش می‌کند، قرمز به رنگ ارغوانی تبدیل می‌شود، این همان نشانه STEVE است که به خوبی درک نشده است. و سپس، هنگامی که نشانه استیو رو به زوال رفت، نور دیگری در نزدیکی آن ظاهر می‌شود که به صورت یک حصار نرده‌ای سبز رنگ توصیف شده است که قبلاً هم گزارش شده بود – و حتی کمتر از آن شناخته شده است.

پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که هیچکدام از سه رویداد نوری شفق قطبی نبودند، زیرا به نظر می‌رسید که هر سه نتیجه انرژی تولید شده محلی باشند، نه ذراتی که از جاهای دیگر آمده‌اند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که این رویداد اولین رویداد شناخته شده‌ای بود که در آن هر سه با هم دیده شد.

مترجم: رویا قنادی