تاریخ علم: اخترفیزیکدان جوسلین بل برنل

 

 

نبوغ به اشکال مختلف ظاهر می‌شود. مهارت نواختن یک ساز عالی و… اما، گاهی اوقات، نبوغ در دقت در جزئیات است.

 

جوسلین بل برنل در 24 سالگی زمانی که دانشجوی دکترا بود در کمبریج بود، تپ اخترها را کشف کرد. بخشی از وظایف تحقیقاتی او بررسی پرینت های چاپ شده از یک تلسکوپ رادیویی بود. این تکه‌های کاغذ می‌توانست 96 فوت طول داشته باشد و بل برنل هر شب آنها را مرور می‌کرد.

 

او متوجه الگویی در این کاغذها شد، مجموعه‌ای از پالس‌های رادیویی منظم در جایی که نباید وجود داشته باشند. او و تیمش در کمبریج این پالسها را مورد مطالعه قرار دادند، هرگونه توضیح ساخت بشر را رد کردند و متوجه شدند که پالسها از یک ستاره نوترونی به سرعت در حال چرخش سرچشمه می‌گیرند. آنها نام این ستاره‌ها را “تپ اختر” گذاشتند.

 

 تپ اختر چیست؟

تپ اختر یک ستاره نوترونی است که پرتوهایی از تابش ساطع می‌کند که از خط دید زمین عبور می‌کند. “پالس” تابش پرانرژی است که از یک تپ‌اختر می بینیم که به دلیل ناهمترازی محور چرخش ستاره نوترونی و محور مغناطیسی آن بوجود می‌آید.

 

ستارگان نوترونی میدان‌های مغناطیسی بسیار شدیدی دارند که حدود یک تریلیون بار قوی‌تر از میدان خود زمین است. با این حال، محور میدان مغناطیسی با محور چرخش ستاره نوترونی همسو نیست. ترکیب این میدان مغناطیسی قوی و چرخش سریع ستاره نوترونی، میدان‌های الکتریکی بسیار قدرتمندی با پتانسیل الکتریکی بیش از 1 تریلیون ولت ایجاد می‌کند.

 

برای در نظر گرفتن این قدرت: یک متر مکعب میدان مغناطیسی در تپ اختر خرچنگ، انرژی بیشتری نسبت به آنچه دارد که انسان تا به امروز قادر به تولید آن بوده است.

 

الکترون‌ها توسط این میدان‌های الکتریکی قوی به سرعت‌های بالا شتاب می‌گیرند. این الکترون‌های پرانرژی به دو صورت تشعشع تولید می‌کنند، از جمله گسیل‌های رادیویی که بل برنل در سال 1967 مشاهده کرد.

 

تاریخ و جامعه اغلب در مورد علم ناعادلانه برخورد می‌کند. این امر به ویژه در مورد زنان در سال 1974 صادق بود، زمانی که مشاور پایان نامه بل برنل، آنتونی هویت، جایزه نوبل فیزیک را برای “کشف تپ اخترها” دریافت کرد. حتی در حال حاضر، اگر در گوگل جستجو کنید «چه کسی تپ‌اخترها را کشف کرد؟»، نام هویت است که ظاهر می‌شود، نه دانش‌آموز سخت‌کوشی که معنی آن الگو‌ها را روی کاغذهتی چاپ شده فهمید.

 

زمانی که بل برنل در سال 2018 جایزه ویژه پیشرفت در فیزیک بنیادی را دریافت کرد، کل جایزه 2.3 میلیون پوندی را برای تأمین بودجه بورس تحصیلی فارغ‌التحصیلی برای حمایت از دانشجویان زن، اقلیت و پناهنده اهدا کرد که به دنبال محقق شدن فیزیک بودند.

 

بل برنل با تدریس در دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه کالج لندن، دانشگاه آزاد و آکسفورد، در رصدخانه سلطنتی کار کرد و به عنوان رئیس علوم در دانشگاه باث مشغول به کار شد.

 

ممکن است کمک‌های او در سال 1974 به رسمیت شناخته نشده باشد، اما اکنون می‌توانیم او را به عنوان یک الگوی فوق‌العاده برای هر کسی تجلیل کنیم که علاقه‌مند به حرفه‌ای در علم است.

 

همانطور که باید گفت، گاهی اوقات نبوغ در جزئیات است. جوسلین بل برنل گواه این امر است!!

 

منبع:

Women in STEM: Astrophysicist Jocelyn Bell Burnell

JUNE 10, 2021

https://spacecenter.org/women-in-stem-astrophysicist-jocelyn-bell-burnell/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *