مشاهده پنج سیاره ردیف شده در آسمان بدون نیاز به تلسکوپ!!

 

 

ناظران آسمان چیز خاصی دارند که در ماه ژوئن منتظر آن هستند، زیرا هر پنج سیاره‌ای که می‌توانیم با چشم غیرمسلح ببینیم – عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل – قرار است در آسمان ردیف شوند.

 

نه تنها این، بلکه آنها به ترتیب فاصله آنها از خورشید، از چپ به راست ظاهر می‌شوند: این به معنای شروع با عطارد (به طور متوسط ​​58 میلیون کیلومتر یا 36 میلیون مایل از خورشید) است و به زحل ختم می شود (به طور متوسط ​​1.4 بیلیون کیلومتر یا 886 میلیون مایل از خورشید فاصله دارد).

 

این نمایش آسمانی که نباید از دست داد، درست قبل از طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود. در نیمکره شمالی، به سمت شرق و جنوب نگاه کنید. در نیمکره جنوبی، به سمت شرق و شمال نگاه کنید.

 

ما نه یک، بلکه فرصت های زیادی برای لذت بردن از ترکیب کمیاب از سیارات درخشان در چند هفته آینده خواهیم داشت. به طرز شگفت انگیزی، آنها به ترتیب فاصله آنها از خورشید در یک راستا قرار می گیرند.

تمام پنج سیاره درخشان به ترتیب فاصله آنها از خورشید در سراسر آسمان سپیده دم تا اوایل ژوئیه خارج می شوند. یکی از زیباترین صبح‌ها برای تماشای آن‌ها، 24 ژوئن است، زمانی که یک هلال ماه قابل توجه به دیگران می‌پیوندد. می‌توانید زودتر – 60 تا 90 دقیقه قبل از طلوع خورشید – برای مشاهده مریخ، مشتری و زحل شروع کنید. برای اضافه کردن زهره و عطارد که در نور خورشید قرار دارند، باید نزدیک‌تر به طلوع خورشید رصد کنید. از این ماشین حساب طلوع آفتاب برای برنامه ریزی گردش خود استفاده کنید. همانطور که ماه از میان می گذرد، پیوندها یا صداهای متوالی را خواهیم دید. ماه در نزدیکی مشتری در 21 ژوئن ظاهر می شود. مریخ در 22 ژوئن، زهره در 26 ژوئن و عطارد در 27 ژوئن.

 

مانند طاووسی که پرهای خود را باز می کند، پنج سیاره درخشان منظومه شمسی در سپیده دم تا اوایل ماه ژوئیه در یک صفحه نمایش زیبا به بیرون پرتاب می شوند. حتی شگفت‌انگیزتر، آنها به ترتیب درست به سمت بیرون از خورشید خواهند بود که با عطارد در افق شرقی و سپس زهره، مریخ، مشتری و ختم به زحل شروع می‌شود. ایستادن در زیر گستره مانند نگاه کردن از پنجره سفینه فضایی زمین به مکان خود در نظم کیهانی است.

خط سیاره 1921 فشرده ترین خط سیارات به ترتیب فاصله در بیش از یک قرن گذشته در نوامبر 1921 رخ داد، زمانی که آنها یک قوس فقط 44 درجه را در بر گرفتند. در طول صف بندی امروزی، سیارات در 3 ژوئن در 91 درجه نزدیکترین فاصله را داشتند، اما عطارد در آن زمان از نظر بصری قابل مشاهده نبود زیرا بسیار کم نور بود (قدر 2.3).

استلاریوم

این رویداد نادر آخرین بار در دسامبر 2004 در آسمان صبحگاهی رخ داد. با چرخش به آسمان عصر، خطوط سیاره مشابهی را در اکتبر 1997 و سپتامبر 1995 دیدیم، اما کشیدگی عطارد در آن زمان‌ها بیش از 10 درجه نبود و دید را محدود می‌کرد. ناظران چشم در عرض های جغرافیایی استوایی برای آسمان‌نگاران ایالات متحده، آخرین انتشار بزرگ مشابه در ژوئیه 1957 اتفاق افتاد. بله، من به سختی چهار ساله بودم!

 

بهترین تاریخ ها

من به شما توصیه می کنم حداقل یک روز صبح زود بیدار شوید و نگاه کنید. دوستان را دعوت کنید بچه ها را بیاور فرصت‌های متعددی برای مشاهده وجود خواهد داشت، اما دو گزینه انتخابی در 24 ژوئن (در بالا توضیح داده شد) و 26 ژوئن رخ می‌دهند، زمانی که زهره و ماه نازک مانند رشته‌ای به هم می‌رسند. اگرچه این رویدادی نیست که یک بار در زندگی اتفاق بیفتد، فرصت بعدی تا مارس 2041 نخواهد بود. من را بی تاب صدا کنید، اما هیچ فرضی در مورد آینده نمی‌کنم.

 

در حالی که این ترتیب باید در طول ماه ژوئن قابل مشاهده باشد، توجه داشته باشید که در صبحهای 3  و 4 ژوئن، فاصله بین عطارد و زحل به کمترین حد خود خواهد رسید: فقط 91 درجه.

 

تاریخ دیگری که باید در نظر داشت، 27 ژوئن است. در این تاریخ شاهد افزایش جدایی تا 107 درجه خواهد بود و هلال ماه در حال کاهش باید بین زهره و مریخ ظاهر شود.

 

عطارد در 27 ژوئن نیز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود و تشخیص آن را قبل از حرکت به سمت راست در امتداد افق برای شما آسان‌تر می‌کند. در این صبح خاص، نمایش سیاره‌ای باید حدود یک ساعت قابل مشاهده باشد.

 

این تاریخها بیشتر مربوط به ایالات متحده است – این رویدادها و دید سیارات ممکن است از نظر تاریخ بسته به جایی که در جهان هستید متفاوت باشد. با این حال، باید فرصت زیادی برای همه وجود داشته باشد تا این پنج سیاره را ببینند، حتی اگر چند روز ابری در طول ماه داشته باشید.

 

توانایی دیدن سیارات با هم به این صورت به عنوان یک همنشینی شناخته می‌شود، و همنشینی‌هایی که شامل پنج سیاره است بسیار نادر است – آخرین مورد در دسامبر 2004 بود، بنابراین توصیه می‌کنیم از فرصت دیدن این سیارات استفاده کنید.

 

ستاره‌شناسان می‌گویند در روزهای خاصی حتی ممکن است بتوانید به اورانوس و نپتون نیز نگاهی بیندازید. با این حال، برای تشخیص آنها به دوربین دوچشمی و تلسکوپ نیاز دارید، زیرا این سیارات را نمی‌توان با چشم غیرمسلح در اینجا روی زمین مشاهده کرد.

 

ممکن است به یاد داشته باشید که زحل، مریخ، زهره و مشتری در ماه ژوئن در آسمان ردیف شده بودند. البته همه اینها یک خطای چشمی است – اما اینها مناظر خیره‌کننده‌ای هستند که باید مشاهده کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

5 Planets Are About to Line Up in The Sky, And You Don’t Even Need a Telescope

DAVID NIELD 2 JUNE 2022

https://www.sciencealert.com/all-five-naked-eye-planets-will-line-up-in-the-sky-this-month-in-distance-order

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *