ردیابی یک سیارک برای اولین بار تلسکوپ فضایی جیمز وب!!

 

 

این تمرین به تلسکوپ کمک می کند تا اشیاء منظومه شمسی را زیر نظر داشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از دوره راه اندازی، اهداف دور و نزدیک را رصد خواهد کرد. (اعتبار تصویر: ESA/ATG medialab)

 

رصدخانه فضایی نسل بعدی ناسا با موفقیت یک سیارک متحرک را در حالی رصد کرد که این تلسکوپ در پایان دوره شش ماهه راه‌اندازی خود می‌باشد.

 

ردیابی موفقیت‌آمیز یک شیء نزدیک نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند اجرام منظومه شمسی و همچنین کهکشان‌ها، ستاره‌ها و دیگر اجرام دوردست را تماشا کند که انتظار می‌رود در طول عمر شاید 20 ساله‌اش رصد کند.

 

ناسا در 19 می در یک پست وبلاگی نوشت: “همانطور که به جلو پیش می رویم، اجرام دیگری را آزمایش خواهیم کرد که با سرعت‌های مختلف حرکت می‌کنند تا تأیید کنیم که می‌توانیم اجسامی را با وب مطالعه کنیم که در سراسر منظومه شمسی حرکت می‌کنند.” رصدخانه “تقریبا” برای شروع رصدهای علمی آماده است.

 

این آژانس خاطرنشان کرد، توانایی وب برای دیدن اهداف نزدیک به او این امکان را می دهد که همه چیز را از اجرام یخی در کمربند کویپر گرفته تا قمرهای بالقوه قابل سکونت مشاهده کند که در اطراف سیارات غول پیکر گازی منظومه شمسی ما می‌چرخند.

 

سیارکی که برای تمرین رصد انتخاب شد، 6841 تنزینگ بود، یک سیارک کمربند اصلی به نام تنزینگ نورگی. این کوهنورد تبتی یکی از اولین دو فرد شناخته شده‌ای بود که در کنار ادموند هیلاری به قله اورست صعود کرد. به طور تصادفی، مشاهدات وب درست چند روز قبل از شصت و نهمین سالگرد اجلاس آنها در 29 می 1953 انجام شد.

 

هایدی همل، دانشمند بین رشته‌ای وب برای مشاهدات منظومه شمسی، در این پست وبلاگ گفت: «برایان هولر، در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی، حدود 40 سیارک ممکن را برای آزمایش ردیابی [هدف متحرک] انتخاب کرد. ).

 

همل به نقل از هولر گفت که تیم می‌خواست یک سیارک “با نامی مرتبط با موفقیت” را انتخاب کند. (همل همچنین معاون علمی در انجمن دانشگاهها برای تحقیقات در نجوم است و برای دهه‌ها تحقیق در مورد اورانوس و نپتون شناخته شده است.)

 

مقایسه نماهایی از همان قسمت از آسمان که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر بازنشسته ناسا و تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی پرتاب شده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech (سمت چپ)، NASA/ESA/CSA/STScI (راست))

ناسا گفته است که وب با چند چالش اضافی برای ردیابی یک هدف متحرک مواجه است، مانند نیاز به تغییر بین نگرش‌های کمی سردتر و گرمتر که ممکن است بر روی هم‌ترازی ظریف آینه‌ها و ابزار تأثیر بگذارد.

 

اما همل گفت که علمی که تلسکوپ برای بیرون منظومه شمسی ما به ارمغان خواهد آورد ارزش این مشکل را دارد، به ویژه برای سیاراتی مانند اورانوس و نپتون که تاکنون تنها یک فضاپیما از آن جهانهای دور بازدید کرده‌اند. (همل در کمپین تصویربرداری 1989 از نزدیکی نپتون آن فضاپیمای ناسا، وویجر 1، شرکت داشت.)

 

همل گفت: «فقدان یک مأموریت [جدید] به این دنیاهای بسیار دور بود که باعث شد چندین دهه پیش درگیر وب شوم. تیم اورانوس امیدوار است که به طور قطعی شیمی و دینامیک اتمسفر فوقانی را که با وب قابل تشخیص است، به جو عمیقتری مرتبط کند که در طول چندین دهه با سایر امکانات مطالعه می‌کنیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است وظیفه بررسی سیارات منظومه شمسی مانند غول گازی اورانوس را داشته باشد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

همل گفت: سایر اهداف علمی برنامه ریزی شده در منظومه شمسی عبارتند از حلقه‌های زحل، جو قمر غلیظ تیتان، مشاهدات چندین جرم یخی در کمربند کویپر و توده‌های مشکوک پراکنده که از قمر یخی اروپا در فیلم تلسکوپ فضایی هابل بیرون می‌آیند.

 

اروپا هدف ماموریت اروپا کلیپر ناسا است و به احتمال زیاد مشاهدات وب به فضاپیمای آینده در کارش کمک خواهد کرد. همل گفت: “ما قصد داریم تصاویری با وضوح بالا از اروپا بگیریم تا سطح آن را مطالعه کنیم و فرآیندهای فعال زمین شناسی را جستجو کنیم.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope practices tracking an asteroid for the 1st time

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-tracks-moving-target

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *