مشاهده جریان‌هایی از شکل‌گیری ستاره‌ها  بین کهکشان‌ها توسط تلسکوپ فضایی هابل !!

تصویر تازه اصلاح شده تلسکوپ فضایی هابل ناسا از گروه فشرده هیکسون 31 (HCG 31). (اعتبار تصویر: NASA, ESA, and J. Charlton (Pennsylvania State University); Image processing: G. Kober (NASA Goddard/Catholic University of America))

ستارگان حاصل از برخورد کهکشانها در تصویری با هم جریان می‌یابند که به تازگی از تلسکوپ فضایی ناسا به‌روزرسانی شده است.

تلسکوپ فضایی هابل بیش از سه دهه است که به سختی کار می‌کند و دانشمندان هرگز شیفتگی خود را نسبت به آرشیو وسیع این رصدخانه از دست نمی‌دهند. به عنوان مثال، این «رودخانه ستاره‌زایی» را در نظر بگیرید که مقامات ناسا در بیانیه‌ای که در روز چهارشنبه (17 مه) منتشر شد، در تقاطع چهار کهکشان کوتوله در گروه فشرده هیکسون 31 (HCG 31) رخ می‌دهد.

این تصویر برای اولین بار در سال 2010 منتشر شد و مجدداً برای نمایش مناطق ستاره‌زایی در نظر گرفته شد. آبی در تصویر نشان دهنده نور آبی مرئی است که در آن چندین ستاره آبی داغ و جوان می‌درخشند، به ویژه در یک جفت کهکشان کوتوله در حال برخورد که مجموعاً کهکشان NGC 1741 (بالا سمت راست مرکز) نامیده می‌شوند. نور قرمز مادون قرمز نزدیک را نشان می‌دهد.

ناسا گفت: «یک کهکشان کوتوله و سیگاری شکل دیگر در سمت راست [NGC 1741] به رقص آنها با جریان آبی نازک ستاره‌ها می‌پیوندد که این سه را به هم متصل می‌کند. عضو چهارم، HGC 31، در پایین سمت چپ قابل مشاهده است. همچنین یک ستاره درخشان در مسیر کهکشان‌های چهارگانه وجود دارد که می‌توانید آن را در مرکز تصویر ببینید.

هابل یک نسل است که از کهکشان‌ها با جزئیات بالا تصویربرداری می‌کند و تصاویر متعددی که در هفته‌های اخیر منتشر شده است بر برخورد کهکشان ها متمرکز شده است. به عنوان مثال، در ماه فوریه این برنامه یک جفت کهکشان به نام Arp 298 را منتشر کرد که در فاصله 200 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی پگاسوس برهم کنش دارند.

مقامات هابل در آن زمان گفتند که Arp 298 همچنین یکی از اولین اهداف علمی رصدهای تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید است که از تابستان 2022 شروع می‌شود. این رصدخانه 10 بیلیون دلاری در آخرین هفته‌های راه‌اندازی خود است و می‌تواند تصاویر واضحی را در بسیاری از تنظیمات ارائه دهد.

هابل برای چند سال به وب در کار اصلی رصدخانه جدیدتر، یعنی درک تکامل کیهان کمک خواهد کرد. کهکشانهایی که در نزدیکی ابتدای جهان شکل گرفته‌اند مورد مطالعه قرار خواهند گرفت تا مشخص شود که این گروه چگونه با کهکشانهای امروزی متفاوت بوده است.

یکی از تفاوتهای قابل توجه از آغاز تاریخ جهان ما، فقدان عناصر سنگینتر و فراوانی نسبی هیدروژن و هلیوم است. اما ترسیم نمودار تغییر کهکشانها و جابه‌جایی‌ها در ماده تاریک که نمی‌توان آن‌ها را مستقیماً حس کرد، اما از طریق تأثیر آن‌ها بر اجرام مجاور دیده می‌شود، از مجموعه کارهای وب خواهد بود.

Hubble Space Telescope spots streams of star formation flowing between galaxies