ویدیوهای گرفته شده از خورشید توسط کاوشگر فضایی که از کنار خورشید می‌گذرد!!

 

 

فضاپیمایی که به دور خورشید می‌چرخد، اولین گذر نزدیک خود را انجام داده است – و از این رویارویی جزئیات باشکوهی فیلمبرداری کرده است.

 

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا (ESA) در 26 مارس وارد گذر نزدیک موسوم به حضیض شد و به فاصله حدود 48 میلیون کیلومتری (30 میلیون مایل) داخل مدار عطارد شد.

 

در آن نزدیکی، دما به حدود 500 درجه سانتیگراد (930 درجه فارنهایت) رسید. انتظار می‌رود حضیض‌های آینده حتی نزدیکتر و داغتر شوند.

 

وقتی فضاپیما به دور مدار خود چرخید، خورشیدی را دید که ما قبلاً هرگز آن را ندیده بودیم – از جمله یک ویژگی اسرارآمیز و شگفت انگیز به نام “جوجه تیغی” و نماهایی دقیق از قطبهای معمولاً پنهان خورشیدی.

 

این مشاهدات جدید که با 10 ابزار علمی مدارگرد خورشیدی گرفته شده‌اند که برای اولین بار با هم کار می‌کنند، باید داده‌های زیادی را برای آشکار کردن رفتار خورشید، از جمله میدان‌های مغناطیسی وحشی آن و آب و هوای گاهی آشفته‌ای ارائه دهد که به فضای بین سیاره‌ای منفجر می‌شود.

 

ما قبلاً تصویری دیدنی و با وضوح بالا را از فضاپیما در حین نزدیک شدن به خود دیدیم. اکنون ESA ویدئویی از این رویارویی را برای نمایی از چشم کاوشگر خورشیدی از ستاره باشکوه ما منتشر کرده است.

مدارگرد خورشیدی قرار است تغییرات بزرگی در علم خورشیدی ایجاد کند، به ویژه به این دلیل که می‌تواند قسمتهایی از خورشید را به ما نشان دهد که معمولاً نمی‌توانیم ببینیم. برای مثال، به دلیل موقعیت دید زمین در مدار استوای خورشید، بررسی قطبهای آن بسیار دشوار است. فقط فضاپیمایی که در بالا و پایین خورشید می‌چرخد ​​می‌تواند آن مناطق را ببیند.

 

تصور می‌شود که مناطق قطبی مناطق بسیار مهمی برای میدان‌های مغناطیسی خورشیدی هستند که نقش بزرگی در فعالیت خورشیدی دارند. با این حال، از آنجایی که قطبها به سختی دیده می‌شوند، نمی‌دانیم چه اتفاقی برای میدان‌های مغناطیسی آنجا می‌افتد. مدارگرد خورشیدی با مجموعه‌ای از ابزارهای خود، بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد این مناطق مرموز ارائه می‌دهد.

 

نمای آن از قطب جنوب خورشیدی در 30 مارس، منطقه‌ای با خطوط میدان مغناطیسی حلقه‌ای نشان داد که از خورشید دور می‌شوند.

جوجه تیغی خورشیدی جذابیت دیگری است. این جذابیت نیز در 30 مارس ضبط شد و فیزیکدانان خورشیدی هنوز دقیقاً متوجه نشده‌اند که چیست و چگونه شکل گرفته است. این ناحیه از یک منطقه نسبتا کوچک در حدود 25000 کیلومتر تشکیل شده است که در اشعه ماوراء بنفش شدید تصویربرداری شده است تا فعالیت در آن آشکار شود.

 

و چه فعالیتی: ستونهای داغ و کمتر داغ گاز خورشیدی در همه جهات در تاج خورشیدی یا جو، بیرون زده‌اند.

 

دیوید برگمانز، فیزیکدان خورشیدی از رصدخانه سلطنتی بلژیک می‌گوید: «تصاویر واقعا نفسگیر هستند.

 

حتی اگر  مدارگرد خورشیدی گرفتن داده را متوقف کند، من سالها مشغول تلاش برای کشف همه این چیزها خواهم بود.

هدف اصلی مدارگرد خورشیدی کمک به دانشمندان برای درک تأثیر خورشید بر کل هلیوسفر یا حوزه تأثیر خورشیدی تعریف شده توسط باد خورشیدی است که مرز آن فراتر از مدار پلوتو قرار دارد. باد خورشیدی ذرات و میدان‌های مغناطیسی را به فضای بین سیاره‌ای می‌برد و با تأثیرات محسوس با سیارات در هم می‌پیچد.

 

هر چه مدارگرد خورشیدی به خورشید نزدیک‌تر شود، بهتر می‌تواند نحوه وزش باد خورشیدی را نمونه‌برداری کند. همانطور که به حضیض در 21 مارس نزدیک می‌شد، خروجی ذرات پرانرژی را تشخیص داد و حتی از این فاصله، این کشف آشکار بود. ابتدا ذرات پرانرژی‌تر و سپس ذرات کم انرژی وارد شدند. این امر نشان می‌دهد که این ذرات در نزدیکی موقعیت مدارگرد خورشیدی، بلکه نزدیک به سطح خورشید تولید شده‌اند.

 

ابزارهای دیگر رویدادهای خورشیدی را که می‌توانستند ذرات را تولید کنند، شتاب می‌بخشند، از جمله شعله‌های خورشیدی و پرتاب جرم تاجی نیست که بی‌شبیه به CME مشاهده‌شده توسط فضاپیما در 10 مارس که در زیر مشاهده می‌شود.

خورشید در حال حاضر کاملاً فعال است، به این معنی که فضاپیما قرار است مجموعه‌ای از داده‌های ارزشمند در مورد فعالیت خورشیدی را به خانه ارسال کند. حداقل 14 حضیض دیگر برنامه‌ریزی شده تا قبل از سال 2030 دارد که در آن‌ها تا 40 میلیون کیلومتری خورشید حرکت می‌کند و از پروازهای زهره برای افزایش سرعت خود هنگام چرخش به اطراف استفاده می‌کند.

 

این اولین حضیض است که سرشار از داده‌ها و مشاهدات جدید است.

 

دانیل مولر، فیزیکدان خورشیدی، دانشمند پروژه ESA مدارگرد خورشیدی، می‌گوید: «ما از کیفیت داده‌های اولین حضیض خود بسیار هیجان زده هستیم.

 

“تقریباً سخت است باور کنیم که این تازه شروع ماموریت است. ما واقعاً سرمان بسیار شلوغ خواهد بود.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

These Videos From a Space Probe Flying Past The Sun Are Truly Out of This World MICHELLE STARR 19 MAY 2022

https://www.sciencealert.com/solar-orbiter-has-made-its-first-close-approach-to-the-sun-and-the-videos-are-amazing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *