برخورد دهنده بزرگ هادرونی به رکورد جهانی شتاب پروتون رسید

 

 

برخورد دهنده بزرگ هادرونی پس از سه سال تعطیلی در 22 آوریل 2022 مجددا راه‌اندازی شد. (اعتبار تصویر: CERN)

 

برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) که به تازگی ارتقا یافته است، با پرتوهای پروتون خود رکورد جهانی را شکست.

 

LHC، واقع در  سرن در نزدیکی ژنو، سوئیس، روز جمعه (22 آوریل) پس از یک وقفه برنامه‌ریزی شده سه ساله که طی آن تعدادی ارتقاء در این تاسیسات انجام شد، مجدداً راه‌اندازی شد. این پیشرفتها در حال حاضر در حال آزمایش هستند و در راه‌اندازی مجدد و آماده‌سازی برای فاز عملیاتی جدید خود به نام Run 3، LHC یک رکورد قبلی را شکسته است.

 

این شتاب دهنده ذرات هم بزرگترین و هم قدرتمندترین نوع خود  در جهان است و در یک آزمایش که مدت کوتاهی پس از روشن شدن مجدد انجام شد، LHC پرتوهای پروتون را به انرژی بالاتر از سطح همیشه شتاب داد.

 

سرن امروز (25 آوریل) توییت کرد:”امروز دو پرتو آزمایشی پروتون #LHC برای اولین بار به رکورد انرژی 6.8 TeV در هر پرتو شتاب گرفتند. پس از #راه‌اندازی مجدد LHC، این عملیات بخشی از فعالیت‌های راه اندازی مجدد ماشین در آماده سازی #LHCRun3 است که برنامه ریزی شده است.

 

LHC با شتاب دادن به دو پرتو از ذرات مانند پروتون به سمت یکدیگر کار می‌کند. این پرتوهای پرانرژی با هم برخورد می‌کنند و به فیزیکدانان ذرات اجازه می‌دهند تا محدودیتهای شدید دنیای فیزیکی ما را کشف کنند و حتی جنبه‌هایی از فیزیک را کشف کنند که قبلاً دیده نشده بود.

 

با به‌روزرسانی‌های انجام‌شده در طول خاموشی برنامه‌ریزی‌شده، انرژی پرتوهای پروتون LHC از 6.5 ترال‌الکترون ولت (TeV) به 6.8 TeV افزایش می‌یابد. برای مرجع، یک ترالکترون ولت معادل 1 تریلیون الکترون ولت است و از نظر انرژی جنبشی، تقریباً برابر با انرژی پرواز پشه است. در حالی که ممکن است این مقدار انرژی بسیار کمی به نظر برسد، اما برای یک پروتون منفرد این مقدار انرژی باورنکردنی است.

 

تأسیسات LHC برای کشف اسرار کیهانی از بررسی نامزدهای احتمالی ماده تاریک تا جدا کردن کامل درک ما از فیزیک استفاده می‌شود. اکنون LHC که هم روشن شده و هم مطابق با ارتقاهای جدید کار می‌کند، به خوبی در راه است تا دور جدیدی از تحقیقات فیزیک پیشگامانه را فراهم کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Large Hadron Collider hits world record proton acceleration

By Chelsea Gohd 

https://www.space.com/cern-large-hadron-collider-record-energy-proton-beam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *