اولین ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید!!

 

 

یک موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس با کپسول خدمه دراگون اندیور از مرکز فضایی کندی برای اولین ماموریت کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی به پرواز درآمد.

 

اولین ماموریت کاملا خصوصی اوایل روز شنبه با یک خدمه چهار نفره از شرکت نوپای اکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

 

ناسا از همکاری سه جانبه با اکسیوم و اسپیس‌ایکس به عنوان گامی کلیدی در جهت تجاری‌سازی منطقه فضایی موسوم به “مدار نزدیک زمین” استقبال کرده است و آژانس را بر سفرهای جاه‌طلبانه‌تر به اعماق کیهان وا می‌داد.

 

یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با کپسول خدمه دراگون اندیور در ساعت 1229 GMT شنبه پرواز کرد و خدمه تقریباً دو ساعت بعد، پس از پرتاب از مرکز فضایی کندی در فلوریدا در روز جمعه، وارد ایستگاه فضایی شدند.

 

فرمانده ماموریت اکسیوم1 (Ax-1) فضانورد سابق ناسا، مایکل لوپز-آلگریا، یک شهروند دوتابعیتی از ایالات متحده و اسپانیا است که چهار بار در طول دوران 20 ساله خود به فضا پرواز کرد و آخرین بار در سال 2007 از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرد.

 

سه خدمه پولدار به او ملحق می‌شوند: لری کانر سرمایه‌گذار املاک و مستغلات آمریکایی، مارک پاتی سرمایه‌گذار و بشردوست کانادایی، و ایتان استیبه، خلبان، سرمایه‌گذار و بشردوست سابق جنگنده اسرائیلی.

 

کانر در اظهاراتی که در ناسا نشان داده شده است، گفت: «ما اینجا هستیم تا این کار را تجربه کنیم، اما می‌دانیم که مسئولیت دارد.

 

او گفت که به عنوان اولین خدمه غیرنظامی، “باید آن را درست انجام دهند.”

 

قیمت بلیت‌ها  شامل هشت روز اقامت در پاسگاه، قبل از سقوط نهایی در اقیانوس اطلس است به مبلغ 55 میلیون دلار است.

 

در حالی که شهروندان خصوصی ثروتمند قبلاً از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرده‌اند، Ax-1 اولین مأموریتی است که شامل یک خدمه کاملا خصوصی است که با یک فضاپیمای خصوصی به سمت ایستگاه پرواز می‌کند.

 

اکسیوم مستقر در هیوستون هزینه حمل و نقل را به اسپیس‌ایکس می‌پردازد و ناسا همچنین برای استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی هزینه‌ای از اکسیوم دریافت می‌کند.

بیل دالتون، معاون رئیس ناسا، سمت چپ، و مدیر ناسا، بیل نلسون، پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس را تماشا می‌کنند که حامل فضاپیمای خدمه دراگون این شرکت در ماموریت اکسیوم 1 (Ax-1) است.

 

پروژه‌های تحقیقاتی

بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی که در مدار 250 مایلی (400 کیلومتری) بالاتر از سطح دریا می‌چرخد، این چهار نفر 25 پروژه تحقیقاتی از جمله نمایش فناوری MIT از کاشی‌های هوشمند را انجام خواهند داد که یک گروه روباتیک را تشکیل می‌دهند که در فضا جمع می‌شوند.

 

آزمایش دیگری شامل استفاده از سلول‌های بنیادی سرطانی برای رشد تومورهای کوچک و سپس استفاده از محیط پیری شتاب‌زده میکروگرانش برای شناسایی نشانگرهای زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان‌ها است.

 

علاوه بر این، استیبه، عضو خدمه، قصد دارد به دوست فقید خود، ایلان رامون، اولین فضانورد اسرائیلی، که در فاجعه شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 جان خود را از دست داد، ادای احترام کند.

 

صفحات بازمانده از دفتر خاطرات فضایی رامون و همچنین یادگاری‌هایی از فرزندانش توسط استیبه به ایستگاه آورده خواهد شد.

 

خدمه اکسیوم در کنار خدمه معمولی ایستگاه زندگی و کار خواهند کرد: در حال حاضر سه آمریکایی و یک آلمانی در سمت ایالات متحده و سه روسی در سمت روسیه.

 

این شرکت در مجموع برای چهار ماموریت با اسپیس‌ایکس شریک شده است و ناسا در اصل دومین ماموریت یعنی Ax-2 را تایید کرده است.

 

اکسیوم سفرها را اولین گام‌های یک هدف بزرگ‌تر می‌داند: ساخت ایستگاه فضایی خصوصی.  اولین ماژول قرار است در سال 2024 راه‌اندازی شود.

 

برنامه این است که ایستگاه ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود، سپس در نهایت با بازنشستگی ایستگاه بین‌المللی به طور مستقل پرواز کند و بعد از سال 2030 از مدار خارج شود.

 

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

First private mission reaches International Space Station

by Issam Ahmed PRIL 9, 2022

https://phys.org/news/2022-04-private-mission-international-space-station.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *