تیم وب 18 نقطه نورانی ستاره‌ای را به شکل شش ضلعی درآوردند!!

 

 

این تصویر هم‌ترازی اولیه آینه وب با نقاطی از نور ستاره‌ای که در الگویی شبیه به شکل لانه زنبوری آینه اولیه مرتب شده‌اند، «آرایه تصویری» نامیده می‌شود. اعتبار:  NASA/STScI/J. DePasquale

 

تیم تلسکوپ فضایی جیمزوب به پیشرفت خود در تراز کردن آینه‌های رصدخانه ادامه می‌دهد. مهندسان اولین مرحله از این فرآیند را به نام «شناسایی بخشهای تصویر» به پایان رسانده‌اند. تصویر به دست آمده نشان می‌دهد که تیم هر یک از 18 بخش آینه اصلی وب را جابجا کرده است تا 18 کپی بدون تمرکز از یک ستاره منفرد را در یک ساختار شش ضلعی برنامه ریزی شده بدست بیاورند.

 

با تکمیل آرایه تصویر، تیم اکنون مرحله دوم هم ترازی را آغاز کرده است: “هم‌ترازی”. در طول این مرحله، تیم خطاهای موقعیت‌یابی بزرگ بخش‌های آینه را تصحیح می‌کند و تراز آینه ثانویه را به‌روزرسانی می‌کند و هر نقطه منفرد از نور ستاره را متمرکزتر می‌کند. هنگامی که این “هم‌ترازی جهانی” کامل شد، تیم مرحله سوم به نام “سرهم کردن تصویر” را آغاز می‌کند که 18 نقطه نور را روی هم قرار می‌دهد.

 

متیو لالو، دانشمند سیستم و مدیر شعبه تلسکوپ‌ها در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی می‌گوید: «ما نقاط بخش را به این آرایه هدایت می‌کنیم تا مکان‌های نسبی مشابهی با آینه‌های فیزیکی داشته باشند. “در طول هم‌ترازی جهانی و سرهم‌کردن تصویر، این آرایش آشنا به تیم یک روش بصری و طبیعی برای تجسم تغییرات در نقاط بخش در بافت کل آینه اولیه می‌دهد. اکنون می‌توانیم آینه اولیه را به آرامی به شکل دقیق خود تماشا کنیم.!”

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Webb team brings 18 dots of starlight into hexagonal formation

by Alise Fisher, NASA FEBRUARY 19, 2022

https://phys.org/news/2022-02-webb-team-dots-starlight-hexagonal.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *