وقفه در جمع‌آوری داده‌های علمی توسط فرودگر مریخی اینسایت ناسا پس از طوفان گرد و غبار!!

 

 

ممکن است اینسایت به دلیل تجمع طولانی‌مدت گرد و غبار در صفحات خورشیدی خود، نتواند داده‌های علمی را پس از تابستان امسال جمع‌آوری کند.

 

 

همانطور که در این عکس که توسط دوربین استقرار ابزار فضاپیما در 13 فوریه 2022 گرفته شده است، گرد و غبار در کاوشگر مریخی اینسایت ناسا جمع شده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

کاوشگر مریخی اینسایت ناسا از اثرات طوفان گرد و غبار اخیر جان سالم به در برده است و احتمالاً فضاپیما تا چند ماه دیگر می‌تواند اطلاعات علمی را جمع آوری کند.

 

اینسایت در 7 ژانویه وارد حالت ایمن محافظتی شد و پس از یک طوفان گرد و غبار بزرگ که مانع از جذب نور خورشید کافی به فرودگر برای دریافت انرژی خورشیدی شد، ابزارهای خود را به طور موقت خاموش کرد. این فضاپیما در 19 ژانویه از حالت ایمن خارج شد و همه چیز اکنون به حالت عادی بازگشته است.

 

مقامات ناسا در به روز رسانی روز سه شنبه (15 فوریه) نوشتند: «چند هفته پس از پایان طوفان گرد و غبار در مریخ، پنلهای خورشیدی فرودگر اینسایت ناسا تقریباً به اندازه قبل از طوفان نیرو تولید می‌کنند.

 

با این حال، این احتمالا فقط یک مهلت موقت است، در واقع، سطح انرژی تازه به دست آمده باید به فرودگر اجازه دهد تا “تابستان” به کار علمی ادامه دهد.

 

اینسایت (“اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات لرزه‌ای، ژئودزی و انتقال گرما”) در نوامبر 2018 در نزدیکی استوای مریخ به زمین نشست تا به دانشمندان کمک کند تا ساختار و ترکیب داخلی سیاره را درک کنند. فرودگر این کار را عمدتاً با شناسایی و مشخص کردن لرزه‌ها انجام داده است.

 

اعضای تیم ماموریت همچنین از ابزار ارتباطی اینسایت برای ردیابی دقیق تلاطم محور چرخش مریخ استفاده می‌کنند که اطلاعاتی در مورد هسته سیاره به دست می‌دهد.

 

ماموریت اولیه اینسایت یک سال مریخی به طول انجامید که حدود 687 روز زمینی است. فرودگر در حال حاضر در طول یک ماموریت طولانی در حال فعالیت است که تا پایان سال تامین می‌شود. اعضای تیم اینسایت تلاش خواهند کرد تا کاوشگر را از آن خط پایان عبور دهند، اگرچه موفقیت تضمین شده نیست.

 

در به‌روزرسانی روز سه‌شنبه آمده است: «با تکمیل تمام اهداف علمی مأموریت اولیه، اکنون هدف این است که فضاپیما را قادر کنیم تا پایان مأموریت طولانی‌اش در دسامبر فعالیت کند». یک گردباد گذرا که گرد و غبار را حذف می‌کند یا یک طوفان گرد و غبار جدید که تجمع گرد و غبار را افزایش می‌دهد، می‌تواند جدول زمانی را تغییر دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s InSight Mars lander bounces back from dust storm, but its days are numbered

By Mike Wall 

https://www.space.com/nasa-mars-insight-dust-storm-power-levels-norml

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *