زیرکون “هدیه ناگهانی” مریخی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

 

محققان دانشگاه کرتین که در حال مطالعه یک شهاب سنگ مریخی هستند، اولین شواهد از آسیب شدید ناشی از برخورد سیارکی را یافته‌اند که مفاهیمی برای درک این امر دارد که چه زمانی ممکن است شرایط مناسب برای زندگی در اوایل مریخ وجود داشته باشد.

 

این تحقیق دانه‌های معدنی زیرکون را در شهاب‌سنگ مریخی NWA 7034 مورد بررسی قرار داد. سنگ اصلی 320 گرمی در شمال آفریقا پیدا شد و اولین بار در سال 2013 گزارش شد.

 

نویسنده اصلی مورگان کاکس از مرکز علوم و فناوری فضایی کرتین (SSTC) در دانشکده علوم زمین و سیاره، شهاب سنگ را مجموعه‌ای از قطعات سنگ شکسته و مواد معدنی، عمدتا بازالت، توصیف کرد که در طول زمان جامد شده و تبدیل به سنگ می‌شود. زیرکون موجود در داخل شهاب سنگ شواهدی از آسیبی را حفظ می‌کند که تنها در هنگام برخورد شهاب سنگ بزرگ رخ می‌دهد.

 

خانم کاکس گفت:

“این دانه واقعا هدیه‌ای ناگهانی از سیاره سرخ است. تغییر شکل شوک فشار بالا قبلاً در هیچ ماده معدنی یافت نشده بود. این کشف آسیب شوک در زیرکون مریخی 4.45 بیلیون ساله شواهد جدیدی از فرآیندهای دینامیکی ارائه می‌کند که روی سطح مریخ اولیه تأثیر گذاشتند.

 

دکتر آرون کاوسی، یکی از نویسندگان این مقاله گفت که وقوع دانه‌های زیرکون در شهاب سنگ شواهد فیزیکی از برخوردهای بزرگ در مریخ اولیه ارائه کرد و پیامدهایی برای قابلیت سکونت این سیاره جوان داشت.

 

دکتر کاوسی گفت: «مطالعات قبلی زیرکون در شهاب‌سنگ‌های مریخ نشان می‌دهد که شرایط مناسب برای زندگی، بر اساس عدم آسیب قطعی شوک ممکن است تا 4.2 بیلیون سال پیش وجود داشته باشد».

 

مریخ پس از این زمان در معرض بمباران برخوردی قرار گرفت، در مقیاسی که باعث انقراض دسته جمعی در زمین می‌شود. زیرکونی که ما درباره آن توضیح می‌دهیم شواهدی از چنین برخوردهایی ارائه می‌دهد و این احتمال را پررنگ می‌کند که قابلیت سکونت ممکن است دیرتر از آنچه قبلا تصور می‌شد رخ داده باشد و یا شاید همزمان با شواهدی مبنی بر وجود آب مایع در مریخ در 3.9 تا 3.7 بیلیون سال پیش باشد.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Shocked zircon find a ‘one-off gift’ from Mars

by Curtin University FEBRUARY 2, 2022

https://phys.org/news/2022-02-zircon-one-off-gift-mars.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *