شراره خورشیدی قدرتمند ناشی از فوران اخیر خورشید چهارشنبه به زمین می‌رسد!!

 

 

یک شراره خورشیدی قدرتمند در فضا در حال حرکت است و چهارشنبه (2 فوریه) به سیاره زمین خواهد رسید.

 

  CMEدر 30 ژانویه 2022 فوران کرد و قرار است در 2 فوریه 2022 به زمین برسد. اعتبار تصویر: سوهو

 

در ساعات اولیه صبح شنبه (30 ژانویه)، پرتاب جرم تاجی، یک انفجار قوی در نزدیکی سطح خورشید، به دنبال یک شراره خورشیدی کلاس M1 به فضا فوران کرد. به گفته آژانس فضایی اروپا، شراره‌های خورشیدی کلاس M، رویدادهای جوی فضایی با اندازه متوسط هستند که می‌توانند باعث خاموشی موقت رادیویی در زمین شوند.

ستاره‌شناس تونی فیلیپس در Spaceweather.com گزارش داد که این انفجار که از یک لکه خورشیدی به نام AR2936 به وجود آمد، طولانی‌مدت بود و بیش از چهار ساعت دوام آورد.

 

این مدل از NOAA زمان  CME را در 2 فوریه 2022 نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: NOAA)

 

این فوران نوعی CME است که به عنوان “هاله CME” شناخته می‌شود که در تصاویر تاج‌نگاری که با تماشای فضاپیمای خورشیدی به دست آمده است، در حالی که ذرات خورشیدی به زمین نزدیک می‌شوند، بزرگتر به نظر می‌رسد و مانند هاله‌ای دایره‌ای ظاهر می‌شود.

 

طبق گزارش Spaceweather.com، طبق یک مدل پیش‌بینی از سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، ذرات خورشیدی از این هاله CME چهارشنبه به زمین برخورد خواهند کرد.

 

به گفته Spaceweather.com، ممکن است با ورود CME به زمین، طوفان ژئومغناطیسی کلاس G2 را تجربه کنیم. این طوفان ژئومغناطیسی با کلاس متوسط و “خطر کم” است، نوعی رویداد که می‌تواند ساعت‌ها شفق‌های قطبی را از دایره قطب شمال به شمال ایالات متحده و تا جنوب نیویورک ایجاد کند. این نوع رویدادها با شبکه‌های برق یا ماهواره‌ها تداخلی ندارند.

 

این رویداد شاهد آن است که چرخه خورشیدی فعلی که اخترشناسان آن را چرخه خورشیدی 25 می‌نامند، (چرخه‌های خورشیدی به طور متوسط در حدود هر ۱۱ سال کامل می‌شود. با تغییر در لکه‌های روی سطح خورشید و رسیدن به حداکثر لکه‌های خورشید و سپس تغییر تعداد آنها به حداقل لکه‌ها به ترتیب به مقادیر حداکثر و حداقل لکه‌های خورشیدی اشاره می‌کنند. طبق گزارش Spaceweather.com، این چرخه 11 ساله خورشیدی، لکه‌های خورشیدی بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها دیده است و قوی‌تر از آن چیزی است که کارشناسان انتظار داشتند. در حالی که پیش‌بینی اوج چرخه خورشیدی دشوار است، کارشناسان گفته‌اند که این چرخه می‌تواند در حدود سال 2025 به اوج برسد.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

Powerful solar flare from recent sun eruption should reach Earth Wednesday

By Chelsea Gohd published about 15 hours ago

https://www.space.com/sunspot-ar2936-solar-flare-cme-arrival-earth

 

 

خورشیدی، در جوش و خروش     افلاک و استاره‌ها هم  آغوش

هزاران نامه، هزاران سروش         بعشق جامی شو بیادش، نوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *