دانشمندان سیاره‌ای را کشف کردند که کره‌ای شکل  نیست!!

سیارات در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند، درست است؟ خب نه. در واقع، آنها اینطور نیستند. با توجه به آنچه می‌دانیم (و خیلی چیزها وجود دارد که ما نمی‌دانیم)، در حالی که سیارات در اندازه‌های مختلف هستند، اکثر آنها مانند سیارات ما کروی هستند. اما در اوایل این هفته، دانشمندان اعلام کردند که چیزی را کشف کرده‌اند که قبلاً هرگز پیدا نکرده بودند – یک سیاره مستطیل شکل که دانشمندان آن را با توپ راگبی مقایسه می‌کنند و دیگران آن را سیب‌زمینی می‌نامند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) سیاره را WASP-103b می‌نامد و می‌گوید که این اولین بار است که سیاره‌ای با چنین شکلی کشف می‌شود. به گفته آژانس فضایی اروپا، دلیل این شکل، نزدیکی WASP-103b به ستاره میزبانش است. WASP-103b که در صورت فلکی هرکول قرار دارد، به اندازه کافی به ستاره میزبان خود نزدیک است که این ستاره نیروی جزر و مدی عظیمی را بر روی سیاره اعمال می‌کند. این تأثیر ستاره است که سیاره را مجبور به تغییر شکل مستطیلی خود کرده است.

به گفته بریتانیکا، سیارات منظومه شمسی ما – و بیشتر سیارات، یا سیارات فراخورشیدی که در خارج از آن پیدا کرده‌ایم – کروی شکل هستند زیرا «نیروی گرانشی جرم یک سیاره همه مواد آن را به سمت مرکز می‌کشد.» وقتی صحبت از اجرام غیرسیاره‌ای در منظومه شمسی می‌شود که کروی نیستند، به این دلیل است که آنها نیروی گرانشی کافی ندارند.

WASP-103b به لطف CHEOPS (یا ماهواره ExOPlanets)، یک تلسکوپ فضایی اروپایی کشف شد که در دسامبر 2019 پرتاب شد. یافتن سیارات فراخورشیدی مانند WASP-103b دقیقاً همان چیزی است که CHEOPS برای آن ساخته شده است. وظیفه این تلسکوپ کمک به ESA در تعیین اندازه سیارات فراخورشیدی است و در این کار به تعیین چگالی، جرم، ترکیب و شکل‌گیری آنها کمک می‌کند. طبق گفته Futurism، ​​کشف WASP-103b توسط CHEOPS با کمک داده‌های تلسکوپ هابل و تلسکوپ اسپیتزر ناسا نیز انجام شد.

WASP-103b سیب‌زمینی شکل تنها خبر جالب سیاره فراخورشیدی چند ماه اخیر نبود. در ماه دسامبر، دانشمندان فاش کردند که سیاره‌ای را کشف کرده‌اند که نه تنها 10 برابر مشتری است – و مشتری، 317.8 برابر بزرگ‌تر از زمین است – بلکه در جایی بود که دانشمندان فکر نمی‌کردند سیاره‌ها می‌توانند فرم بگیرند. این سیاره عظیم با نام بسیار غیر شاعرانه b Centauri (AB)b در حال چرخش به دور یک جفت ستاره دوگانه بسیار داغ است که – دانشمندان قبلاً معتقد بودند – باید سطوحی از تشعشع از خود ساطع کنند که تشکیل سیاره را بسیار بعید می‌سازد. اخترشناسان بر این باورند که مدار بسیار وسیع b قنطورس (AB)b – یکی از وسیع‌ترین مدارهایی که تاکنون ثبت شده، بیش از 100 برابر بیشتر از مدار مشتری به دور خورشید – می‌تواند ارتباطی با نحوه بقای این سیاره فراخورشیدی داشته باشد.

مشتری خود نشان دهنده این است که چقدر باید در مورد جهان‌های دیگر بیاموزیم. گالیله برای اولین بار مشتری را در سال 1610 شناسایی کرد و هنوز در سپتامبر 2020، تلسکوپ هابل واضح ترین تصاویر ما را از مشتری ارائه کرد. همراه با لکه قرمز بزرگ معروف که در واقع یک طوفان عظیم است که به اندازه کافی بزرگ است که بتواند زمین را ببلعد، برای اولین بار دانشمندان متوجه توده‌های کوچکتر در حال چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت بر روی سطح مشتری شدند، بدون اینکه بتوانند به طور قطعی بگویند که چه هستند.

Scientists Discovered A Planet That Isn’t Sphere-Shaped