جست‌وجوی دنباله‌دار در شب‌های سرد

آیا ظهور اخیر دنباله‌دار لئونارد اشتیاق شما را برای دیدن دنباله‌دارهای بیشتر غیرقابل پیش‌بینی زیبا زیادتر کرد؟ در اینجا پنج مورد دیگر وجود دارد که می‌توانید با تلسکوپ خود در این فصل ببینید.

دنباله‌دار 19P/بورلی که در 30 دسامبر 2021 در اینجا دیده شد، یک کمای فشرده و کوچک و دم کوتاه و ضعیف را به سمت شمال شرقی نشان می‌دهد. این دنباله‌دار در اول فوریه به حضیض زمین می‌رسد و در این ماه با قدر 9 می‌درخشد، در حالی که در شمال شرقی نهنگ حرکت می‌کند. رولاندو لیگوستری

 

دنباله‌دار لئونارد (C/2021 A1)

c2021a1_jan1

دم شگفت‌انگیز دنباله‌دار لئونارد علی‌رغم فاصله فزاینده دنباله‌دار لئونارد از زمین، در زمان ثبت این عکس (1 ژانویه 2022)، دم آن ساختار قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، در حالی که سر دنباله‌دار از انتشار کربن دو اتمی (C2) به رنگ سبز آبی می‌درخشد. Damian Peach

 

 دنباله‌دار لئونارد (C/2021 A1) در چند هفته گذشته با طغیان‌های چرخه‌ای و دنباله‌های فتوژنیک و دیدنی‌اش، توجه همه را به خود جلب کرده است. در 29 دسامبر از آسمان تاریک صحرای آتاکاما، دانیله گاسپاری یک دم یونی به طول 60 درجه را شکار کرد که شبیه دود دودکش بود که در باد می‌پیچید. برای یک دنباله‌دار با عرض 1 کیلومتر بد نیست که در طول درخشان‌ترین دوره خود با قدر 3 به اوج خود رسید.

این تصویر وسعت دم یونی دنباله‌دار لئونارد را در 29 دسامبر 2021 نشان می‌دهد. مشتری در پایین سمت راست قرار دارد. دانیله گاسپاری

 

دنباله‌دار لئونارد که فعلاً در گوشه جنوب غربی صورت فلکی ماهی جنوبی قرار داشت، در 3 ژانویه از حضیض عبور کرد و با قدر 5.5–6 (7 ژانویه) محو شد. هنوز هم یک کمای روشن و دم ضعیف و رو به شرق با دوربین دوچشمی از آسمان تاریک، فقط برای ناظران در نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.

این نقشه پیشرفت شبانه دنباله‌دار لئونارد را از 6 ژانویه تا 13 فوریه نشان می‌دهد. این میدان 6 درجه × 3 درجه با ستارگان به قدر 12 است. اعداد به رنگ سیاه قدر ستاره‌ای هستند که اعشار آن حذف شده است.  MegaStar

 

انتظار می‌رود این دنباله‌دار تا اواسط فوریه به قدر 10 محو شود. اگر می‌توانید، خداحافظی کنید – لئونارد در یک مدار سهموی وارد شد، اما در مداری هذلولی می‌رود.

 

دنباله‌دار 19P/BORRELLY

دنباله‌دار 19P/بورلی که هر 6.8 سال یک بار به نزدیکی زمین بازمی‌گردد، در 24 نوامبر 2021 یک کمای مسطح از خود نشان می‌دهد. جان نصر

 

خوشحال بودم که سال نو را با اولین نگاهم به این دنباله‌دار دوره ای شناخته شده در زمان ظهور فعلی‌اش آغاز کردم. علیرغم آلودگی نوری تقویت شده توسط بارش برف اخیر، 19P/Borrelly یک کمای کوچک، به خوبی متراکم، با عرض 2 دقیقه قوسی در تلسکوپ 15 اینچی دابسونی من (که برای همه این مشاهدات استفاده می‌شود) با بزرگنمایی 64× نشان داد. من از فیلتر Swan Band استفاده کردم که روشنایی ظاهری و کنتراست دنباله‌دارهای غنی از گاز را افزایش می‌دهد، اما تغییری در ظاهر آن مشاهده نکردم.

دنباله‌دار 19P/بورلی در ژانویه 2022. این دنباله‌دار طی دو هفته آینده به طور پیوسته از صورت فلکی نهنگ به سمت شمال شرقی حرکت می‌کند. MegaStar

 

دنباله‌دار 19P/بورلی در اوایل این ماه در نزدیکی ستاره قدر دوم دنب کایتوس (بتای نهنگ) ظاهر می‌شود و با سرعت کمی کمتر از 1 درجه در روز، از نهنگ به سمت ماهی‌ها به سمت شمال شرقی می‌رود. اوایل غروب به محض تاریک شدن هوا وقتی دنباله‌دار در آسمان جنوبی به اوج می‌رسد، آن را شکار کنید. بورلی در تمام ماه حول قدر 9 تا 9.5 معلق خواهد بود و سپس به آرامی محو خواهد شد، اگرچه تا ماه مارس روشنتر از قدر یازدهم باقی خواهد ماند. خبر خوشحال کننده است زیرا فقط یک درجه از جنوب سحابی انعکاسی NGC 1333 در 15 تا 16 مارس و تقریباً به همان فاصله از ساحل جنوبی سحابی کالیفرنیا (NGC 1499) در 26 تا 27 مارس خواهد گذشت. اینها باید فرصتهای خوبی برای عکاسی ایجاد کنند.

 

دنباله‌دار 104P/KOWAL

 

104P/Kowal در 3 ژانویه 2022 Comet 104P/Kowal یک کمای منتشر، نسبتا متراکم و سنبله دم ضعیفی را نشان می دهد که در 3 ژانویه 2022 به سمت شمال شرقی است. از نظر بصری، کما تا حدودی متراکم با درجه تراکم 4 (در درجه سانتی گراد) به نظر می رسد. مقیاس از “0” (کاملاً منتشر) تا “9” (ظاهر ستاره ای). این دنباله دار در 11 ژانویه در فاصله 1.1 a.u به حضیض می‌رسد. Michael Jäger

 

 در 2.01 ژانویه UT، پس از پرش ستاره‌ای از 30 و 33 ماهی‌ها، روی درخششی بزرگ، نرم و دایره‌ای به عرض 4 اینچ با قدر 9.8 زوم کردم. حتی با وجود آلودگی نوری، 104P/Kowal با بزرگنمایی کم (64×) به راحتی قابل تشخیص بود و این بار فیلتر Swan تفاوتی ایجاد کرد و کنتراست دنباله‌دار را افزایش داد و کمای داخلی را درخشانتر کرد.

دنباله‌دار  104P/Kowal   Kowal در این ماه به دنباله‌دار 19P/Borrelly در صورت فلکی نهنگ می‌پیوندد.MegaStar  

 

در 5 تا 6 ژانویه، از جنوب ماهی‌ها به نهنگ به شمال شرقی حرکت می‌کند. دنباله‌دار در این ماه به اوج قدر خود در حدود 9.5 خواهد رسید و سپس محو خواهد شد. گذر آن را دقیقاً در شمال آلفا (α) ماهی با قدر 4 در شب 27 ژانویه تماشا کنید.

 

ستاره‌شناس آمریکایی، چارلز کوال که در رصدخانه‌های کوه ویلسون و پالومار کار می‌کرد، این جرم را در سال 1979 کشف کرد. این شیء عضوی از خانواده دنباله‌دارهای مشتری است که به این دلیل به این نام نامیده می‌شود زیرا مدارهای فعلی آنها عمدتاً تحت تأثیر گرانش آن سیاره شکل گرفته است. کوال در سال 2011 درگذشت، اما دنباله‌دار او هر 5.7 سال یک بار به درون منظومه شمسی بازمی‌گردد.

 

ATLAS (C/2019 L3)

دنباله‌دار ATLAS (C/2021 L3) ماه‌هاست که در آسمان شمالی حضوری بی‌سابقه داشته است. اندازه ظاهری کوچک و هسته به شدت متراکم آن متمایز است. در اوایل ژانویه، هنگام حرکت به سمت جنوب غربی جوزا یا دوپیکر، به حداکثر روشنایی در حدود قدر 9 دست می‌یابد.

Juanjo Gonzalez

 

اکنون در اوج روشنایی با قدر 9.5، این دنباله‌دار کوچک شگفت‌انگیز برای تماشاگران آسمان نیمکره شمالی به‌طور ایده‌آل در جوزا قرار دارد. اجازه ندهید اندازه کوچک آن شما را فریب دهد. کما دارای درخشندگی سطح بالا و شبه هسته درخشان و ستاره مانند است (DC=7 در ژانویه 1.05 UT). اطلس تا ماه مارس بین قدر 9 تا 10.5 در آنجا معلق است در حالی که به آرامی در جنوب غربی در سراسر جوزا در حال حرکت است. در شبهای 30 و 31 ژانویه، حدود 20 دقیقه شرقی-جنوب شرقی از خوشه باز جذاب NGC 2266 می‌گذرد.

نقشه دنباله‌دار ATLAS (C/2019 L3در ماه ژانویه از جوزا عبور می‌کند در حالی که روشنایی تقریباً ثابت قدر 9-9.5 را حفظ می‌کند. MegaStar

 

اطلس مخفف کلمه آخرین سیستم هشدار برخورد سیارکی به زمین است و از دو تلسکوپ به فاصله 100 مایل از هم در جزایر مجزای هاوایی تشکیل شده است که به طور خودکار چندین بار در شب در جستجوی اجسام متحرک آسمان را اسکن می‌کنند. تا به امروز، این بررسی صدها سیارک نزدیک به زمین و بالقوه خطرناک، 65 دنباله‌دار و بیش از 10000 ابرنواختر را کشف کرده است.

 

دنباله‌دار 67P/CHURYUMOV-GERASIMENKO

دنباله‌دار 67P/CG در 3 ژانویه 2022 اگرچه حدود دو ماه از حضیض و نزدیک‌ترین نزدیک به زمین می‌گذرد، دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko همچنان در 32 ژانویه 20 ژانویه یک کمای نسبتاً روشن و به خوبی متراکم و یک دم گرد و غبار منفجر شده را نشان می‌دهد. سنبله باریک ممکن است یک دم یونی باشد.

Per Erik Jorde

 “Chury” قدرت ماندگاری دارد و از پاییز مناظر عالی ارائه کرده است. اگرچه این دنباله‌دار به آرامی محو می‌شود، اما همچنان در اوایل ژانویه با قدر 9.5 می‌درخشد، زیرا از شرق به جنوب شرق در شمال سرطان حرکت می‌کند. برای پیدا کردن آن، از آیوتای سرطان با قدر 4، یک ستاره دوتایی زیبا و رنگارنگ (قدر 4.2، 6.6؛ جدایی 30 اینچ) شروع کنید. دنباله‌دار 67P در 15 ژانویه کمتر از ½ درجه شمالی این گوهر زیبا عبور می کند.

نقشه دقیق دنباله‌دار 67P Comet 67P/C-G از نزدیکی آیوتا (ι) Cancri می‌گذرد و در شش هفته آینده در سراسر سرطان شمالی قوس می‌دهد. MegaStar

 

در ژانویه 2.23 UT، من یک کما با عرض 2.5 دقیقه قوسی، نسبتاً متراکم (DC=5) را با یک هسته کاذب روشنتر و مبهم و یک دم دوست داشتنی و کم نور به طول حدود 12 دقیقه که به سمت غرب بود مشاهده کردم. بزرگ‌نمایی‌های متوسط ​​حدود 100× کمک می‌کنند تا این رگه‌های گرد و غبار به بهترین شکل نمایان شوند.

 

به لطف تصاویر فوق‌العاده دقیقی که توسط ماموریت روزتا آژانس فضایی اروپا بازگردانده شده است، می‌توانیم به راحتی شکل دولوبه، فواره‌های غبار و صخره‌های در حال فروریختن 67P را در هر عصر صاف ژانویه تصور کنیم.

 

دنباله‌دار PANSTARRS (C/2017 K2)

رصد این دنباله‌دار مورد انتظار به معنای زود بیدار شدن است. من آن را درست قبل از شروع گرگ و میش صبح در پایین آسمان شرقی در مارافسای مشاهده کردم. کوچک به نظر می‌رسید – تقریباً 1.5 اینچ – و نسبتاً فشرده با DC = 5 و قدر 11.8. تا زمانی که متوجه شوید که K2 در حال حاضر 5.1 a.u است، ضعیف به نظر می‌رسد. فاصله آن از زمین، تقریباً همان فاصله مشتری از خورشید است.

نقشه دنباله‌دار PanSTARRS (C/2017 K2) که در سال 2017 کشف شد، دنباله‌دار PanSTARRS (C/2017 K2) مدت زیادی است که در راه است. در زمستان امسال هنوز در سمت کم نور قرار دارد، باید تا تابستان به یک جسم خوب برای رصد با تلسکوپ‌های معمولی تبدیل شود. MegaStar

 

در حالی که فاصله آن کاهش می‌یابد، در بقیه سال به آرامی روشن می‌شود. پس از حرکت به سمت شرق در طول مارافسای، در اوایل ماه مارس به عقاب می‌رسد، یک دور محکم و آهسته انجام می‌دهد و در 10 می از صورت فلکی خارج می‌شود. با افزایش سرعت، K2 در طول مارافسای به سمت جنوب غربی زاویه می‌گیرد و در طول تابستان تا قدر 8-8.5 روشن می‌شود. در 15 جولای، از ½ درجه شمال غربی خوشه کروی درخشان M10 عبور می‌کند.

 

این دنباله‌دار تا ماه سپتامبر برای بینندگان شمالی در گرگ و میش غروب غروب می‌کند، اما رصدگران نیمکره جنوبی می‌توانند آن را تا حضیض 7 دسامبر و فراتر از آن دنبال کنند. اگرچه این دنباله‌دار در صورت فلکی آتشدان و طاووس نسبتاً کم حضور خواهد داشت، اما ممکن است در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه 2023 در پرنورترین حالت به قدر شش برسد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

COMET-SEEKING ON COLD, CRUNCHY NIGHTS

BY: BOB KING JANUARY 5, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-seeking-on-cold-crunchy-nights/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *