کهکشان عجیبی که تمام ماده تاریک خود را از دست داده است و دانشمندان نمی‌توانند آن را توضیح دهند!!

 

 

تئوری پیش‌بینی می‌کند که کهکشان‌های پراکنده باید توسط ماده تاریک کنار هم نگه داشته شوند.

 

مشاهدات کهکشان پراکنده AGC 114905 نشان می‌دهد که کهکشان ماده تاریکی ندارد. این یافته با نظریه ها مخالفت می کند. (اعتبار تصویر: خاویر رومان و پاول مانسرا پینا)

 

ستاره‌شناسان به این فکر می‌کنند که چه چیزی یک کهکشان دوردست را کنار هم نگه می دارد که به نظر می‌رسد هیچ اثری از ماده تاریک در خود ندارد،.

 

این کهکشان که AGC 114905 نام دارد، در فاصله 250 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و به بزرگی کهکشان راه شیری است. با این حال، این کهکشان دور، هزار بار کمتر از خانه کهکشانی ما ستاره دارد.

 

طبق مدل‌های نظری، چنین کهکشان‌های پراکنده‌ای باید توسط ماده تاریک، ماده مرموز نامرئی کنار هم نگه داشته شوند که طبق تخمین‌ها حدود 85 درصد از کل ماده جهان را تشکیل می‌دهد. اما زمانی که ستاره‌شناسان AGC 114905 را با استفاده از آرایه بسیار بزرگ در نیومکزیکو اندازه گرفتند، دریافتند که این کهکشان عجیب مطلقاً هیچ کدام را ندارد.

 

این تیم به رهبری پاول مانسرا پینا، ستاره‌شناس دانشگاه گرونینگن در هلند و موسسه نجوم رادیویی هلند (ASTRON)، مطالعه AGC 114905 را تصادفی انتخاب نکردند.

 

مشاهدات قبلی نشان داد که این کهکشان و همچنین پنج کهکشان دیگر ممکن است در ماده تاریک بسیار فقیر باشند. اما یافته‌ها آنقدر در تضاد با نظریه بود که مانسرا پینا و همکارانش تصمیم گرفتند دوباره آن را اندازه‌گیری کنند.

 

با این حال، حتی پس از 40 ساعت اندازه‌گیری با یکی از قوی‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی در جهان، محققان هیچ ماده تاریکی پیدا نکردند.

 

مانسرا پینا در بیانیه‌ای گفت: «البته این همان چیزی است که ما فکر می‌کردیم و امیدوار بودیم زیرا اندازه‌گیری‌های قبلی ما را تأیید می‌کند. اما اکنون مشکل این است که این نظریه پیش‌بینی می‌کند که باید ماده تاریک در AGC 114905 وجود داشته باشد، اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که وجود ندارد. در واقع، تفاوت بین نظریه و مشاهده فقط در حال بزرگ‌تر شدن است.

 

AGC 114905 اولین کهکشان خالی از ماده تاریک نیست که توسط ستاره شناسان کشف شد. در سال 2018، تیمی به رهبری ستاره‌شناس دانشگاه ییل، پیتر ون داکوم، دریافتند کهکشانی به نام NGC 1052-DF2 که حدود 60 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، به نظر می‌رسد حاوی ماده تاریکی نیست. با این حال، دانشمندان در بیانیه جدید می‌گویند، با این حال، تکنیک‌ها و اندازه‌گیری های مورد استفاده در مطالعه اخیر توسط مانسرا پینا قوی‌تر است.

دانشمندان فکر می‌کنند که کهکشان آنها می‌توانست توسط کهکشان دیگری با جرم بیشتر، ماده تاریک خود را از دست داده باشد. اما نکته عجیب این است که به نظر می‌رسد هیچ کهکشانی قادر به انجام چنین شاهکاری در مجاورت AGC 114905 نیست.

 

در همین حال، محققان در حال بررسی دومین کهکشان کوتوله فوق‌پراکنده از مجموعه شش تایی اولیه خود هستند. دانشمندان می‌گویند که اگر آنها هیچ اثری از ماده تاریک در آن کهکشان نیز پیدا نکنند، موضوع کهکشان‌های فقیر ماده تاریک را حتی قوی‌تر خواهد کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

This weird galaxy is missing all of its dark matter and scientists can’t explain it

By Tereza Pultarova published 

https://www.space.com/dark-matter-missing-from-galaxy

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *