نوزده سیاره مخفی بواسطه شفق قطبی خود آشکار شدند!!

دانشمندان 19 سیاره مخفی احتمالی را کشف کرده‌اند. آنها هنگامی که امواج رادیویی ساطع شده از این سیارات را دیدند، فکر می‌کردند از ستارگان کوتوله قرمز می‌باشد که با سیارات فراخورشیدی در تعامل هستند.

تصویر هنری از یک ستاره کوتوله قرمز و سیاره در حال گردش به دور آن. میدان مغناطیسی این سیاره با بادی از ذرات باردار ستاره در تعامل است و در نتیجه شفق قطبی در این سیاره ایجاد می‌کند و امواج رادیویی ساطع می‌کند. ستاره‌شناسان سیگنال‌های رادیویی را تشخیص داده و معتقدند که می‌توانند آنها را توضیح دهند در صورتی که 19 سیاره قبلاً پنهان با ستاره‌های خود – و شفق قطبی – به این طریق در تعامل هستند. تصویر از Astron/ Danielle Futselaar/ Artsource.nl.

19 نامزد جدید برای سیارات فراخورشیدی

ستاره‌شناسان در 11 اکتبر 2021 گفتند که آنها معتقدند 19 سیاره فراخورشیدی پنهان کشف کرده‌اند (یا سیاراتی را که در مدار ستاره‌های دور هستند)،. آنها این کاندیداهای فراخورشیدی را از طریق تعامل سیاره‌ها با ستارگان والد خود پیدا کردند که کوتوله‌های قرمز کوچک و کم نور هستند. جوزف کالینگهام از دانشگاه لیدن رهبری این تحقیقات جدید را بر عهده داشت. او گفت:

ما مدتهاست می‌دانیم که سیارات منظومه شمسی ما امواج رادیویی قدرتمندی از خود ساطع می‌کنند، زیرا میدان مغناطیسی آنها با باد خورشیدی در تعامل است. همین فرایند، شفق‌های زیبایی را ایجاد می‌کند که در قطب‌های زمین می‌بینیم.

به همین ترتیب، این دانشمندان معتقدند، ستاره‌های کوتوله قرمزی که آنها مطالعه کردند در 19 سیاره که قبلاً ناشناخته بودند، یک اتصال مغناطیسی و شفق‌های بعدی را هدایت می‌کنند. این فرایند در حال تولید امواج رادیویی است که این دانشمندان با استفاده از تلسکوپ آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در هلند تشخیص داده‌اند.

ستاره‌شناسان برای اولین بار تصور کردند که یک سیاره را از طریق امواج رادیویی خود در سال 2020 شناسایی کرده‌اند. تصور می‌شد که این سیاره به دور ستاره‌ای به نام GJ1151 می‌چرخد. آنها معتقدند که سیگنال‌های رادیویی که آنها تشخیص داده‌اند به همان شیوه‌ای رخ می‌دهد که زمین و مشتری به دلیل برهم کنش میدان مغناطیسی خود با باد خورشیدی، امواج رادیویی را منتشر می‌کنند و اکنون آنها نامزدهای بیشتری برای تأیید دارند.

درک منظومه شمسی به یافتن سیارات پنهان کمک می‌کند:

هریش ودانتام از موسسه رادیو نجوم هلند (Astron) توضیح داد که آنها وجود سیاره‌های پنهان را از درک نحوه ایجاد امواج رادیویی توسط سیارات در منظومه شمسی خود استنباط کردند. ودانتام گفت:

زمین خود ما دارای شفق قطبی است که معمولاً در اینجا به عنوان نور شمالی و جنوبی شناخته می‌شود. این شفق‌های زیبا نیز امواج رادیویی قدرتمندی از خود ساطع می‌کنند. شفق ناشی از برهم کنش میدان مغناطیسی سیاره با باد خورشیدی است. اما در مورد شفق‌های قطبی مشتری، آنها بسیار قوی‌تر هستند، زیرا ماه آتشفشانی آن آیو مواد را در فضا منفجر می‌کند و محیط مشتری را با ذراتی پر می‌کند که شفق‌های قدرتمند غیرعادی را هدایت می‌کنند. مدل ما برای این نور رادیویی از ستارگان ما، نسخه بزرگ شده مشتری و آیو با یک سیاره فراخورشیدی است که در میدان مغناطیسی یک ستاره احاطه شده است و مواد را به جریانهای وسیعی می‌رساند که به طور مشابه شفق‌های درخشان را بر روی خود ستاره ایجاد می‌کند. این نمایشی است که توجه ما را از سالیان نوری زیادی دورتر به خود جلب کرده است.

19 Hidden Planets Revealed By Their Auroras