دانشمندان منشاء شیء فراخورشیدی ‘اموآموا’ را تعیین کردند!!

این نقاشی توسط ویلیام کی هارتمن، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای در توسان، آریزونا، براساس سفارش مایکل بلتون است و مفهومی از شیء “اموآموا” را به صورت یک دیسک نشان می‌دهد. اعتبار: ویلیام هارتمن

 

در سال 2017، اولین جرم بین ستاره‌ای از فراسوی منظومه شمسی ما از طریق رصدخانه نجومی Pan-STARRS در هاوایی کشف شد. نام آن “اموآموا” به معنای “پیشاهنگ” یا “پیام‌رسان” در هاوایی بود. این جسم مانند یک دنباله‌دار بود، اما دارای ویژگی‌هایی بود که فقط به اندازه کافی عجیب بودند تا از طبقه‌بندی سرپیچی کنند.

 

دو اخترفیزیکدان دانشگاه ایالتی آریزونا، استیون دسچ و الان جکسون از دانشکده اکتشافات زمین و فضا، برای توضیح ویژگیهای عجیب “اموآموا” تلاش کردند و مشخص کردند که احتمالاً قطعه‌ای از یک سیاره شبیه پلوتو از منظومه شمسی دیگر است. یافته‌های آنها به تازگی در چند مقاله در مجله AGU of Geophysical Research: Planets منتشر شده است.

 

از مشاهدات این جسم، دسچ و جکسون چندین ویژگی از جسم را تعیین کردند که با آنچه از یک دنباله‌دار انتظار می‌رود متفاوت است.

 

از نظر سرعت، این جسم با سرعتی کمی کمتر از آنچه انتظار می‌رفت وارد منظومه شمسی شد و این نشان می‌دهد که بیش از یک بیلیون سال یا بیشتر در فضای بین ستاره‌ای سفر نکرده است. از نظر اندازه، شکل آن نسبت به سایر اجرام منظومه شمسی صافتر بود.

 

آنها همچنین مشاهده کردند که در حالی که این جسم کمی از خورشید فاصله می‌گیرد (“اثر موشک” در دنباله‌دارها رایج است زیرا نور خورشید یخ‌هایی را که از آنها ساخته شده است بخار می‌کند)، فشار قویتر از آن چیزی است که می‌توان در نظر گرفت. سرانجام، این جسم فاقد گاز خروجی قابل تشخیص بود که معمولاً توسط دم دنباله‌دار به وضوح قابل مشاهده است. در کل، این جسم بسیار شبیه به دنباله‌دار بود، اما برخلاف دنباله‌دارهایی که تا به حال در منظومه شمسی مشاهده شده بود.

 

سپس دسچ و جکسون فرض کردند که این جسم از یخهای مختلف ساخته شده است و آنها محاسبه کردند که این یخها با گذر “اوموآموا” از خورشید به چه سرعتی (از حالت جامد به گاز) تبدیل می‌شوند. آنها از آنجا اثر موشک، جرم و شکل جسم و بازتاب یخ ها را محاسبه کردند.

 

دسچ می‌گوید: “آن لحظه برای ما هیجان‌انگیز بود.” “ما متوجه شدیم که یک تکه یخ بسیار بیشتر از آنچه مردم تصور می‌کردند منعکس کننده خواهد بود و این بدان معناست که می‌تواند کوچکتر باشد. همان اثر موشک سپس به اوموآموا یک فشار بزرگتر، بزرگتر از دنباله‌دارها می‌دهد.”

دسچ و جکسون یک یخ به ویژه – نیتروژن جامد – پیدا کردند که همزمان با تمام ویژگی‌های جسم مطابقت دقیق داشت و از آنجایی که یخ جامد نیتروژنی در سطح پلوتو دیده می‌شود، ممکن است یک شیء دنباله‌دار از همان ماده ساخته شده باشد.

جکسون، دانشمند تحقیق و عضو اکتشاف در این زمینه می‌گوید: “ما می‌دانستیم که هنگام محاسبه اینکه آلبدو (جسم منعکس کننده) چگونه حرکت اوموآموا را با مشاهدات مطابقت می‌دهد، ایده درستی را دریافت کرده‌ایم.” ASU “این مقدار همان چیزی است که ما در سطح پلوتو یا تریتون مشاهده می‌کنیم، اجسامی که از یخ نیتروژن پوشیده شده‌اند.”

آنها سپس میزان تخلیه تکه‌های یخ جامد نیتروژن از سطح پلوتو و اجسام مشابه در اوایل تاریخ منظومه شمسی و این احتمال را محاسبه کردند که تکه‌های یخ نیتروژن جامد از سایر سیستم‌های خورشیدی به ما برسد.

جکسون می‌گوید: “احتمالاً در حدود نیم بیلیون سال پیش بر اثر برخورد از سطح خارج شده و از سیستم اصلی آن خارج شده است.” “ساخته شدن نیتروژن یخ زده همچنین شکل غیرمعمول “اوموآموا”را توضیح می‌دهد. با تبخیر لایه‌های بیرونی یخ نیتروژن، شکل جسم به تدریج صاف‌تر می‌شود ، درست مانند یک تکه صابون که لایه‌های بیرونی آن با هر استفاده از بین می‌روند. “

 

آیا اوموآموا  می‌تواند فناوری بیگانه باشد؟

اگرچه طبیعت دنباله‌دار “اوموآموآ” به سرعت تشخیص داده شد، اما ناتوانی در توضیح فوری جزئیات آن منجر به گمانه‌زنی شد که این یک قطعه فناوری بیگانه است، همانطور که در کتاب “فرازمینی: اولین نشانه‌های زندگی هوشمند فراتر از زمین” به تازگی توسط آوی لوب از دانشگاه هاروارد منتشر شده است.

تصویری از تاریخ قابل قبول برای ‘اوموآموا: منشاء در سیستم اصلی آن 0.4 بیلیون سال پیش. فرسایش اشعه‌های کیهانی در طول سفر به منظومه شمسی و عبور از منظومه شمسی، از جمله نزدیکترین حالتش به خورشید در 9 سپتامبر 2017 و کشف آن در اکتبر 2017. این تصویر در هر نقطه از تاریخ خود، اندازه پیش‌بینی شده “اوموآموا” و نسبت بین طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین ابعاد آن را نشان می‌دهد. اعتبار: S. Selkirk/ASU

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists determine the origin of extra-solar object ‘Oumuamua

by Arizona State University

https://phys.org/news/2021-03-scientists-extra-solar-oumuamua.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *