طوفان‌های خورشیدی بازگشته‌اند و زندگی زمینی را تهدید می‌کنند!!

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

 

چند روز پیش، میلیونها تن گاز فوق گرم از سطح خورشید پرتاب شد. این فوران که به آن خروج جرم از تاج خورشیدی می‌گویند، در مقیاس آب و هوای فضایی چندان قوی نبود، اما وقتی به میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد، قوی‌ترین طوفان ژئومغناطیسی را که سالها مشاهده شده بود، به راه انداخت. این بار اختلال چندانی رخ نداد – احتمالاً تعداد کمی از مردم حتی می‌دانستند که این اتفاق افتاده است – اما این یادآوری بود که خورشید از خواب طولانی سال بیدار شده است.

 

امواج ژئومغناطیسی که توسط طوفان‌های خورشیدی ایجاد می‌شوند، در حالی که برای هیچ کس در سطح زمین نامرئی و بی‌ضرر نیستند، می‌توانند شبکه‌های برق را فلج کرده، ارتباطات رادیویی را مختل کنند، خدمه خطوط هوایی را در سطوح خطرناک تابش قرار دهند و ماهواره‌های مهم را از بین ببرند. خورشید سال گذشته یک چرخه 11 ساله جدید را آغاز کرد و با رسیدن به اوج خود در سال 2025، چشم انداز آب و هوای فضایی قدرتمندی که باعث ایجاد ویرانی برای انسان می‌شود، باعث ایجاد هرج و مرج در دنیایی می‌شود که از آخرین طوفان‌های بزرگ به تکنولوژی وابسته شده است. 17 سال پیش یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که سخت شدن شبکه می‌تواند به 27 بیلیون دلار منافع برای صنعت برق ایالات متحده منجر شود.

 

در سال 2015، طوفانهای خورشیدی سیستمهای موقعیت‌یابی جهانی در شمال شرقی ایالات متحده را از بین بردند، این نگرانی خاصی است زیرا خودروهای خودران به واقعیت تبدیل شده‌اند. هنگام برخورد طوفان‌های خورشیدی، خلبانان خطوط هوایی بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. خدمه زن میزان سقط جنین را بیشتر می‌بینند.

 

به گفته وب سایت Hydro-Quebec ، در مارس 1989، یک طوفان خورشیدی بر فراز کبک باعث قطع برق در سراسر استان شد که نه ساعت طول کشید. مقاله‌ای در سال 2017 در مجله اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا پیش‌بینی کرد که خاموشی ناشی از آب و هوای شدید فضایی می‌تواند تا 66 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد و ضررهای اقتصادی می‌تواند به 41.5 بیلیون دلار در روز برسد.

 

 برای مقابله با چنین فاجعه‌ای، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، راهبردی را برای شروع آگاهی از خطرات طوفانهای بزرگ خورشیدی و ارزیابی خطرات ناشی از آن ارائه کرد. سال گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، لایحه ProSwift را امضا کرد که هدف آن ایجاد فناوری برای بهبود پیش‌بینی و اندازه‌گیری حوادث آب و هوایی فضا است.

 

بین دانشمندان بحث شده است که چقدر می‌توان برای محافظت از قسمت‌های آسیب‌پذیر زیرساختهای سیاره در برابر اثرات طوفان‌های خورشیدی اقدام کرد. اقداماتی مانند استفاده از فولاد غیر مغناطیسی در ترانسفورماتورها و نصب محافظهای بیشتر در شبکه می‌تواند مقاومت را تقویت کند، اما در نهایت بهترین دفاع در برابر فاجعه ممکن است پیش‌بینی بهتر باشد.

 

این امر می‌تواند کمک بزرگی به شرکتهای خدمات رسانی برای مقابله با کمبودها و اطمینان از راههایی برای پشتیبانگیری از سیستمهای آنها در صورت قطع برق داشته باشد. طی چند هفته، یک مدل جدید که توسط دانشگاه میشیگان توسعه یافته است، آنلاین می‌شود تا به بهبود پیش‌بینی محدود به زمین کمک کند.

 

ریشه‌های طوفان‌های خورشیدی در چرخه 11 ساله‌ای است که قطبیت میدان مغناطیسی خورشید را تغییر می‌دهد. نیروهای مغناطیسی در حال کار بر روی خورشید در طی این فرآیند درهم پیچیده می‌شوند و می‌توانند از طریق سطح آن منفجر شوند و پلاسمای خورشید را به فضا ارسال کرده و به طور بالقوه طوفانهایی را بر روی زمین ایجاد کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Solar storms are back, threatening life as we know it on Earth

by Brian K. Sullivan, Bloomberg News

 

https://phys.org/news/2021-05-solar-storms-threatening-life-earth.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *