ستاره‌شناسان نحوه تغذیه سیاهچاله را کشف کردند

تصویر روند تغذیه هسته یک سیاهچاله در کهکشان NGC 1566 را نشان می‌دهد و اینکه چگونه رشته‌های گرد و غبار که هسته فعال را احاطه کرده‌اند، به دام افتاده و به صورت مارپیچی در اطراف سیاهچاله می‌چرخند تا آنها را ببلعد. اعتبار: ESO

 

سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها اسرارآمیزترین اجرام جهان هستند، نه تنها به دلیل وجود مقدار زیادی مواد درون آنها، میلیون‌ها برابر جرم خورشید، بلکه به دلیل غلظت فوق‌ا‌لعاده متراکم ماده در یک حجم بزرگتر از منظومه شمسی ما هنگامی که آنها ماده را از محیط اطراف خود جذب می‌کنند، فعال می‌شوند و می‌توانند مقادیر عظیمی از انرژی را از فرایند ارسال کنند.

 

با این حال، مطالعه‌ای به سرپرستی محقق آلمودنا پریتو، از موسسه Astrofísica de Canarias (IAC)، رشته‌های گرد و باریک بلندی را کشف کرده است که این سیاهچاله‌ها را در مراکز کهکشان ها احاطه کرده و تغذیه می‌کنند و میتوانند علت طبیعی تاریک شدن مراکز بسیاری از کهکشانها در صورت فعال بودن سیاهچاله‌های هسته‌ای این کهکشان‌ها باشند. نتایج این مطالعه اخیراً در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS) منتشر شده است.

 

دانشمندان با استفاده از تصاویری از تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)  و آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی، توانستند تصویری مستقیم از روند تغذیه هسته‌ای سیاهچاله در کهکشان NGC 1566 توسط این رشته‌ها بدست آورند. تصاویر ترکیبی یک تصویر فوری را نشان می‌دهد که در آن می‌توانید نحوه جدا شدن رشته‌های گرد و غبار را مشاهده کنید و سپس مستقیماً به سمت مرکز کهکشان حرکت کنید، جایی که آنها قبل از بلعیده شدن توسط سیاهچاله به صورت مارپیچی به دور آن می‌چرخند.

 

آلمودنا پریتو، اولین نویسنده این مقاله توضیح می‌دهد:این گروه از تلسکوپ‌ها به لطف تصویربرداری با وضوح زاویه‌ای بالا و تجسم پانوراما از محیط اطراف خود، دیدگاه کاملاً جدیدی از یک سیاهچاله فوق‌العاده بزرگ را در اختیار ما قرار داده است، زیرا به ما امکان می‌دهد ناپدید شدن رشته‌های گرد و غبار را در هنگام سقوط آنها دنبال کنیم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astronomers discover how to feed a black hole

by Instituto de Astrofísica de Canarias

https://phys.org/news/2021-07-astronomers-black-hole.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *