ستاره‌شناسان یک جمعیت سیاه‌چاله‌ای بزرگ را در یک خوشه ستاره‌ای در کهکشان ما کشف کردند!!

برداشت هنرمندانه از تمرکز سیاهچاله‌ها. اعتبار: ESA / هابل،N. Bartmann

Palomar 5 یک خوشه ستاره‌ای بی‌نظیر است. این امر اولاً به این دلیل است که یکی از “پرترین” خوشه‌های هاله کهکشانی ما است، با فاصله متوسط ​​بین ستاره‌های چند سال نوری، قابل مقایسه با فاصله خورشید تا نزدیکترین ستاره است. ثانیا، این خوشه یک جریان ستاره‌ای خاص دارد. در مقاله‌ای که در 5 ژوئیه 2021 منتشر شد، یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان و اخترفیزیکدانان به رهبری دانشگاه بارسلونا نشان داد که هر دو ویژگی متمایز Palomar 5 احتمالاً نتیجه جمعیت سیاهچاله‌ای بیش از 100 سیاه‌‌چاله در مرکز خوشه است.

“پروفسور مارک گیلس، از انستیتوی کیهان علوم دانشگاه بارسلونا (ICCUB) و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید:

“تعداد سیاهچاله‌ها تقریباً سه برابر بیشتر از حد انتظار ستاره‌های موجود در خوشه است و این بدان معناست که بیش از 20٪ از کل جرم خوشه از سیاهچاله‌ها تشکیل شده است. هر یک از آنها جرمی حدود 20 برابر جرم خورشید دارد و در انتهای زندگی ستارگان پرجرم، زمانی که خوشه بسیار جوان بود، در انفجارهای ابرنواختری شکل گرفتند.

تعداد ستاره‌ها در مناطق درخشان بیشتر است. بیشتر تصویر، جایی که صفحه راه شیری قابل مشاهده است (b = 0 درجه)، با استفاده از داده‌های Gaia eDR3 تهیه شده است. قطعه کوچک در مرکز در بالا منطقه‌ای را نشان می‌دهد که داده‌های آن توسط DESI Legacy Imaging Survey (DECaLS) گرفته شده است که به شما امکان می‌دهد Palomar 5 و دم جزر و مدی آن را ببینید. اعتبار: M. Gieles et al./Gaia eDR3/DESI DECaLS

جریان‌های جزر و مدی جریانهایی از ستارگان هستند که از اختلال در خوشه‌های ستاره‌ای یا کهکشان‌های کوتوله منتشر ‌شده‌اند. در چند سال گذشته، نزدیک به سی جریان در هاله راه شیری کشف شده است. “ما نمی‌دانیم که این جریان‌ها چگونه شکل می‌گیرند، اما یک ایده این است که آنها خوشه‌های ستاره‌ای را مختل می‌کنند. با این حال، هیچ یک از جریان‌های اخیراً کشف شده دارای خوشه ستاره‌ای نیستند‌، بنابراین در این زمینه نمی‌توان اطمینان داشت. بنابراین، برای درک چگونگی شکل‌گیری این جریان‌ها، باید یکی را با یک سیستم ستاره‌ای مرتبط با آن مطالعه کنیم. Palomar 5 تنها موردی است که برای درک شکل‌گیری این جریان در اختیار داریم و به همین دلیل است که ما آن را به طور دقیق مطالعه کردیم. “

مارک گیلس، محقق ICCUB. اعتبار: ICCUB

گیلس اشاره می‌کند که در این مقاله “ما نشان داده‌ایم که ممکن است وجود یک جمعیت بزرگ از سیاهچاله‌ها در همه خوشه‌های تشکیل دهنده این جریانها معمول بوده باشد.” این برای درک ما از تشکیل خوشه کروی، جرم اولیه ستارگان و تکامل ستارگان پرجرم مهم است. این کار پیامدهای مهمی نیز برای امواج گرانشی دارد.

Palomar 5 یک خوشه کروی است که در سال 1950 توسط والتر بید کشف شد. این خوشه در صورت فلکی مار در فاصله حدود 65000 سال نوری واقع شده است و یکی از تقریبا 150 خوشه کروی است که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد که دارای قدمتی بیش از 10 بیلیون سال است، مانند سایر خوشه‌های کروی، به این معنی که در اولین مراحل تشکیل کهکشان تشکیل شده است. در حدود 10 برابر جرم کمتر و 5 برابر بیشتر از یک خوشه کروی معمولی و در مراحل آخر انحلال گسترش یافته است.

ترجمه: نجمه قاسمی